Thursday, February 14, 2008

Rif Nedarim 18b {55a - b}

18b

{Nedarim 55a}
Gemara:

אמר ר' יוחנן הכל מודים בנודר מן התבואה אינו אסור אלא מחמשת המינין
פשיטא
מהו דתימא תבואה כל מילי משמע קמ"ל
תנ"ה ושוין שהנודר מן התבואה אינו אסור אלא מחמשת המינין.
Rabbi Yochanan said: All admit by one who vowed off tevuah that he is only forbidden the five species.
This is obvious!
I would have said that tevuah implies all matters. Therefore it informs us.
A brayta also says so: And they are alike in that one who vows off tevuah is only forbidden the five species.

בר מר שמואל פקיד דליתנון תריסר אלפי זוזי מעללתא דנהר פקוד לרבא
שלחה רבא לרב יוסף עללתא היכי מקריא
א"ר יוסף מתניתא היא ושוין שהנודר מן התבואה אינו אסור אלא בחמשת המינין
אמר ליה אביי מי דמי תבואה לא משמע אלא מחמשת המינין עללתא כל מילי משמע אהדרוה לקמיה דרבא
אמר האי לא מיבעיא לי דעללתא כל מילי משמע כי קא מיבעי לי שכר בתים ושכר ספינות מאי
מי אמרינן כיון דפחתי לאו עללתא היא או דילמא כיון דלא ידיע פחתייהו עללתא הוא אמרוה קמיה דרב יוסף אקפד אמר וכי מאחר דלא צריך לן אמאי שלח לך

The son of Mar Shmuel ordered that thirteen thousand zuz worth of alalta {=the Aramaic equivalent of tevuah} from Nehar Pekod {our gemara: Nehar Pania} should be given to Rava. Rava sent to Rav Yosef: What is called alalta?
Rav Yosef said: It is a brayta: And they are alike that if one vows off tevuah, he is only forbidden the five species {of grain}.
Abaye said to him: Is it really comparable? Tevuah only implies the five species. Alalta implies everything.
This returned to before Rava.
He said: This I was not inquiring, whether alalta implied everything. What was a question to me? The rent for houses and the hire of ships. What {is the law}?
Do we say that since they depreciate, they are not alalta. Or perhaps, since their depreciation is not known {perceptible?}, it is alalta?
This was told over before Rav Yosed. He became upset and said, "if he does not require us, why did he send to us?"

{Nedarim 55b}
תניא הנודר מן הדגן אסור אף בפול המצרי יבש ומותר בלח ומותר באורז ובחלקא ובטרגיס ובטיסנא
הנודר מפירות השנה אסור בכל פירות השנה ומותר בגדיים וטלאים ובחלב ובביצים ובגוזלות ואם אמר גידולי השנה עלי אסור בכולן
הנודר מפירות הארץ אסור בכל פירות הארץ ומותר בכמהין ופטריות ואם אמר גידולי קרקע עלי אסור בכולן:
They learnt {in a brayta}: If one vowed off dagan {grain}, he is forbidden even dry Egyptian beans, and he permitted the moist ones, and is permitted rice, grist, groats, and pearl-barley.
One who vowed off fruits of that year, he is forbidden all the fruits of that year, and is permitted goats, lambs, milk, eggs, fledgling chicks. And if he said "that which grows this year upon me," he is forbidden all of them. One who vowed off the fruits of the earth, he is forbidden all the fruits of the earth, but is permitted mushrooms and truffles. And if he said "the growth of the earth upon me," he is forbidden all of them.

תנן התם בפ' בכל מערבין הנודר מן המזון מותר במים ובמלח
מים ומלח הוא דלא אקרי מזון הא כל מילי אקרי מזון
לימא תהוי תיובתא דרב ושמואל דאמרי תרוייהו אין מברכין ברכת מזונות אלא על חמשת המינין בלבד
אמר רב הונא באומר כל הזן עלי
They learnt {in a Mishna} there, in perek bechol meArvin: One who vows off food {mazon}, he is permitted milk and salt.
It is water and salt which are not called mazon, but all else is called mazon! Let us say that this is a refutation of Rav and Shmuel, for both of them say that we do not make the blessing of mezonot except upon the five species {of grain}.
Rav Huna said: {The case in the Mishna is} where he said "all that nourishes {zan} upon me."

Mishna:
הנודר מן הכסות מותר בשק וביריעה ובחמילה
אמר קונם צמר עולה עלי מותר להתכסות בגיזי צמר
קונם פשתן עולה מותר להתכסות באניצי פשתן
ר' יהודה אומר הכל לפי הנודר טען והזיע והיה ריחו קשה ואמר קונם פשתים עולה עלי מותר להתכסות ואסור להפשיל לאחוריו
HE WHO VOWS [NOT TO BENEFIT] FROM GARMENTS IS PERMITTED SACK-CLOTH, CURTAIN, AND BLANKET WRAPPING.
IF HE SAYS, 'KONAM, IF WOOL COMES UPON ME,' HE MAY COVER HIMSELF WITH WOOL FLEECES;
[KONAM] IF FLAX COMES UPON ME', HE MAY COVER HIMSELF WITH FLAX BUNDLES.
RABBI YEHUDAH SAYS: IT ALL DEPENDS UPON THE PERSON WHO VOWS, [THUS:] IF HE IS LADEN [WITH WOOL OR FLAX] AND PERSPIRES AND HIS ODOUR IS OPPRESSIVE, AND HE VOWS 'KONAM' IF WOOL OR FLAX COME UPON ME,' HE MAY WEAR THEM, BUT NOT THROW THEM [AS A BUNDLE] OVER HIS BACK.

Gemara:
תנו רבנן הנודר מן הכסות מותר בשק וביריעה ובחמילה ואסור בפונדא ובאסקרטיא ובפסיקיא ובקטבוליא ובאנפוליא ומכנסים וכובע
מאי אסקרטיא
אמר רבה בב"ח כיתונא דצלא

The Sages learnt {in a brayta}: He who vows [not to benefit] from garments is permitted sack-cloth, curtain, and blanket wrapping. But he is forbidden a belt, fascia, scortea, a leather spread, shoes, knee breeches breeches and a hat.

What is a scortea?
Rabbah bar bar Chana said: a leather coat.

תנא יוצאין בשק עבה ובסגוס עבה וביריעה ובחמילה מפני הגשמים
אבל לא בקופה ולא במחצלת מפני הגשמים
הרועים יוצאים בשקים
ולא רועים בלבד אלא אף כל אדם שדברו חכמים בהוה
A tanna taught: One may go out {on Shabbat} wearing a thick sack-cloth, a coarse blanket, a curtain, and a blanket wrap, to keep off the rain; but not with a box, basket or matting to keep off the rain.
Shepherds may go out with sacks.
Not only shepherds, but all men, but that the Sages spoke of what is usual.
ר' יהודה אומר כו'.
תניא כיצד אמר רבי יהודה הכל לפי הנודר היה לבוש צמר והיצר ואמר קונם צמר עולה עלי אסור ללבוש ומותר לטעון היה טעון פשתן והזיע ואמר קונם פשתן עולה עלי מותר ללבוש ואסור לטעון
"RABBI YEHUDAH SAYS...":
They learnt {in a brayta}: How did Rabbi Yehuda say that all depends upon the person who vows? If he is wearing wool, and he is irritated and he vows 'Konam, if wool comes upon me,' he is forbidden to wear, but permitted to carry it; if he is laden with flax and perspires and vows, 'Konam, if flax comes upon me, he may wear but must not carry it.

No comments: