Friday, February 15, 2008

Rif Nedarim 19a {Nedarim 56a - 57a}

19a

{Nedarim 56a}
Mishna:

הנודר מן הבית מותר בעלייה וחכ"א עלייה בכלל בית
הנודר מן העלייה מותר בבית
ONE WHO VOWS [NOT TO BENEFIT] FROM A HOUSE IS PERMITTED THE UPPER STORY. {Our gemara: These are the words of Rabbi Meir.}
AND THE SAGES SAY: THE UPPER STOREY IS INCLUDED IN 'HOUSE'.
HE WHO VOWS [NOT TO HAVE THE USE OF] THE UPPER STORY IS PERMITTED [THE USE OF] THE HOUSE.

Gemara:
כמאן אזלא הא דאמר רב הונא בר חייא משמיה דעולא בית בביתי אני מוכר לך מראהו עלייה
לימא ר' מאיר היא אפילו תימא רבנן מאי עלייה מעולה שבנכסים
In accordance with whom is that which Rav Huna bar Chiyya said in the name of Ulla? "a house within my house I sell to you?,' he can give him an upper story."
Let us say it is Rabbi Meir.
One might even say it is the Sages. What is an "aliyah?" The "best" of the assets.

Mishna:
הנודר מן המטה מותר בדרגש דברי רבי מאיר וחכמים אומרים דרגש בכלל מטה הנודר מן הדרגש מותר במטה
ONE WHO VOWS [ABSTINANCE] FROM A BED IS PERMITTED A DARGESH. These are the words of Rabbi Meir.
BUT THE SAGES SAY: DARGESH IS INCLUDED IN 'BED'. IF HE VOWS [ABSTINENCE] FROM A DARGESH, HE IS ALLOWED [THE USE OF] A BED.

{Nedarim 56b}
הנודר מן העיר מותר ליכנס בתחומה ואסור ליכנס בעיבורה אבל הנודר מן הבית אינו אסור אלא מן האגף ולפנים

ONE WHO VOWS [NOT TO BENEFIT] FROM A TOWN, MAY ENTER THE TOWN TECHUM {2000 cubits from it}, BUT MAY NOT ENTER ITS OUTSKIRTS {70 2/3 cubits from it}.
BUT ONE WHO VOWS [ABSTINENCE] FROM A HOUSE, IS FORBIDDEN FROM THE DOOR-STOP AND WITHIN.


Gemara:
מנלן דעיבורא דמתא כמתא
אמר רבי יוחנן אמר קרא ויהי בהיות יהושע ביריחו
וכי אפשר לומר כן והכתיב ויריחו סוגרת אלא בעיבורה של עיר.
ואימא בתחומה אמר קרא ומדותם מחוץ לעיר
From where do we know that the outskirts of the town are like the town?
Rabbi Yochanan said: The verse stated {Yehoshua 5:13}:
יג וַיְהִי, בִּהְיוֹת יְהוֹשֻׁעַ בִּירִיחוֹ, וַיִּשָּׂא עֵינָיו וַיַּרְא, וְהִנֵּה-אִישׁ עֹמֵד לְנֶגְדּוֹ וְחַרְבּוֹ שְׁלוּפָה בְּיָדוֹ; וַיֵּלֶךְ יְהוֹשֻׁעַ אֵלָיו וַיֹּאמֶר לוֹ, הֲלָנוּ אַתָּה אִם-לְצָרֵינוּ. 13 And it came to pass, when Joshua was by {lit. in} Jericho, that he lifted up his eyes and looked, and, behold, there stood a man over against him with his sword drawn in his hand; and Joshua went unto him, and said unto him: 'Art thou for us, or for our adversaries?'

Now is it possible to say so? But it is written {Yehoshua 6:1}:
א וִירִיחוֹ סֹגֶרֶת וּמְסֻגֶּרֶת, מִפְּנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל: אֵין יוֹצֵא, וְאֵין בָּא. {ס} 1 Now Jericho was straitly shut up because of the children of Israel: none went out, and none came in.-- {S}
Rather, it was in the outskirts of the city.
And say it was in its techum?
The verse states {Bemidbar 35:5}
ה וּמַדֹּתֶם מִחוּץ לָעִיר, אֶת-פְּאַת-קֵדְמָה אַלְפַּיִם בָּאַמָּה וְאֶת-פְּאַת-נֶגֶב אַלְפַּיִם בָּאַמָּה וְאֶת-פְּאַת-יָם אַלְפַּיִם בָּאַמָּה וְאֵת פְּאַת צָפוֹן אַלְפַּיִם בָּאַמָּה--וְהָעִיר בַּתָּוֶךְ; זֶה יִהְיֶה לָהֶם, מִגְרְשֵׁי הֶעָרִים. 5 And ye shall measure without the city for the east side two thousand cubits, and for the south side two thousand cubits, and for the west side two thousand cubits, and for the north side two thousand cubits, the city being in the midst. This shall be to them the open land about the cities.
{and thus the techum is considered "without," that is outside, the city}

{Nedarim 57a}
Mishna:
קונם פירות עולם עלי קונם הן לפי קונם הן על פי אסור בחלופיהן ובגידוליהן (בדבר שזרעו כלה) ש
d
[IF A MAN SAYS]. 'KONAM BE THESE FRUITS TO ME, BE THEY KONAM FOR MY MOUTH,' OR 'BE THEY KONAM TO MY MOUTH,' HE IS FORBIDDEN [TO BENEFIT] FROM WHAT IS EXCHANGED FOR THEM OR WHAT GROWS FROM THEM. (* for something which the seed of it perishes *)

No comments: