Monday, March 02, 2009

Rif Bava Kamma 11b {26b}

11b

{Bava Kamma 26b}

אדם מועד לעולם מנלן אמר חזקיה וכן תנא דבי חזקיה אמר קרא פצע תחת פצע לחייבו על השוגג כמזיד ועל האונס כרצון
"MAN IS ALWAYS MU'AD":
Whence is this ruling deduced?
Chizkiya said, and so was it taught in the academy of Chizkiya: The verse states {Shemot 21:25}:
כה כְּוִיָּה תַּחַת כְּוִיָּה, פֶּצַע תַּחַת פָּצַע, חַבּוּרָה, תַּחַת חַבּוּרָה. {ס} 25 burning for burning, wound for wound, stripe for stripe.
To impose liability upon him for inadvertent action just as deliberate actions, and accidental action like willful action.

אמר רבה היתה אבן מונחת לו בחיקו ולא הכיר בה מעולם ועמד ונפלה לענין ניזקין חייב לענין ד' דברים פטור
לענין שבת פטור מלאכת מחשבת אסרה תורה
לענין גלות פטור
Rabba said: If there was a stone resting in his lab which he did not ever realize was there, and he stood up and it fell, in terms of damages, he is liable. In terms of the four items, he is exempt. In terms of Shabbat {if he carried it}, he is exempt, for the Torah forbad work that has been purposed. In terms of exile {for accidental killing with it}, he is exempt.

לענין עבד פלוגתא דרבן שמעון בן גמליאל ורבנן
דתניא הרי שהיה רבו רופא ואמר לו כחול לי עיני וסמאה חתור לי שיני והפילה שיחק באדון ויצא לחירות
רשב"ג אומר אמר קרא ושחתה עד שיתכוין לשחתה
In terms of a slave {being released}, it is a dispute between Rabban Shimon ben Gamliel and the Sages. For they learnt {in a brayta}: If the master was a physician and he {=the slave} requested him "attend to my eye" and it was accidentally blinded, or "scrape my tooth"and it was accidentally knocked out, he may now laugh at the master and go out to freedom. Rabban Shimon ben Gamliel says: The verse states {Shemot 21:26, the next pasuk}:
כו וְכִי-יַכֶּה אִישׁ אֶת-עֵין עַבְדּוֹ, אוֹ-אֶת-עֵין אֲמָתוֹ--וְשִׁחֲתָהּ: לַחָפְשִׁי יְשַׁלְּחֶנּוּ, תַּחַת עֵינוֹ. 26 And if a man smite the eye of his bondman, or the eye of his bondwoman, and destroy it, he shall let him go free for his eye's sake.
Until he intended to destroy it.

הכיר בה ושכחה ועמד ונפלה לענין ניזקין חייב לענין ארבעה דברים פטור לענין גלות [חייב דאמר קרא] בשגגה מכלל דהויא ליה ידיעה והאי הויא ליה ידיעה לענין שבת [פטור] מלאכת מחשבת אסרה תורה לענין עבד פלוגתא דרבן שמעון בן גמליאל ורבנן:
If he recognized its presence and forgot about it, and then stood up: In terms of damages, he is liable. In terms of the four items, he is exempt. In terms of exile [he is liable, for the verse stated] {Bemidbar 35:11}:
יא וְהִקְרִיתֶם לָכֶם עָרִים, עָרֵי מִקְלָט תִּהְיֶינָה לָכֶם; וְנָס שָׁמָּה רֹצֵחַ, מַכֵּה-נֶפֶשׁ בִּשְׁגָגָה. 11 then ye shall appoint you cities to be cities of refuge for you, that the manslayer that killeth any person through error may flee thither.
Thus it informs that he had {at some time} a knowledge, and in the present case, he had {as some time} a knowledge.
In terms of Shabbat [he is exempt] {despite the prior knowledge}, for work that has been purposed that is forbidden by the Law.
In terms of the {freeing of the} slave, it is a dispute between Rabban Shimon ben Gamliel and the Sages.

מתכוין לזרוק שתים וזרק ארבע לענין ניזקין חייב לענין ד' דברים פטור וכו':
If he intended to throw it two {cubits} and he threw it four, in terms of paying damages, he is liable; in terms of the four items, he is exempt; etc. {where the etc. continues for exile, Shabbat, the slave}.

ואמר רבה זרק כלי מראש גגו ובא אחר ושיברו במקל פטור מ"ט דא"ל מנא תבירא תבר:
And Rabba said: If he threw a vessel from the top of his roof and another person came and broke it with his staff {before it hit the ground}, he is exempt. What is the reason? For he may say to him: I broke an already broken vessel.

ואמר רבה זרק כלי מראש גגו והיו תחתיו כרים וכסתות וקדם וסילקן או בא אחר וסילקן פטור דבעידנא דשדייה מיפסק פסיקי גיריה
And Rabba said: If one threw a vessel from the top of his roof, and there were mattresses and cushions below it, and he came ahead {before it fully fell} and removed them, or another person came and removed them, he is exempt. For at the time he cast it, he had let his arrow off {and it could not do damage}.

No comments: