Monday, October 29, 2007

Rif Ketubot 23a {Ketubot 57a continues; 57b; 57a}

23a

{Ketubot 57a continues}
Mishna:

נותנין לבתולה י"ב חדש משתבעה הבעל לפרנס את עצמה וכשם שנותנין לאשה כך נותנין לאיש לפרנס את עצמו ולאלמנה שלשים יום הגיע זמן ולא נישאו אוכלות משלו ואוכלות בתרומה
רבי טרפון אומר נותנין לה הכל תרומה
רבי עקיבא אומר מחצה חולין ומחצה תרומה
We grant a virgin 12 months from when the husband claimed her, in order to prepare herself {her marriage outfit}. And just like we grant a woman, so do we grant the man to prepare himself. And the widow thirty days. If the time came and they did not marry, she eats of his and eats of teruma.
Rabbi Tarfon says: we grant her all of teruma.
Rabbi Akiva says: Half unconsecrated food and half teruma.

{Ketubot 57b}
Gemara:
מנה"מ
אמר רב חסדא דאמר קרא תשב הנערה אתנו ימים או עשור
מאי ימים אילימא ימים תרי יומי משתעי איניש הכי דאמרי ליה תרי יומי ואמר להו לאו אמרי ליה עשרה יומי אלא מאי ימים שנה שנאמר ימים תהיה גאולתו
אמר רבי זירא תנא קטנה בין היא בין אביה יכולין לעכב בשלמא איהי מציא מעכבא דאמרה לא יכילנא בבעל אלא אביה אי איהי ניחא לה אביה מאי נפקא ליה מינה סבר השתא לא ידעה ולמחר מימרדא ואתיא ונפלה עילואי
אמר רבא בר ליואי אין פוסקין על הקטנה להשיאה כשהיא קטנה אבל פוסקין על הקטנה להשיאה כשהיא גדולה ולא חיישינן דילמא עייל בה פחדא מהשתא וחלשה:
From where do we know these words?
Rav Chisda said: For Scriptures said: {Bereishit 24:55}:
נה וַיֹּאמֶר אָחִיהָ וְאִמָּהּ, תֵּשֵׁב הַנַּעֲרָ אִתָּנוּ יָמִים אוֹ עָשׂוֹר; אַחַר, תֵּלֵךְ. 55 And her brother and her mother said: 'Let the damsel abide with us a few days, at the least ten; after that she shall go.'
What is yamim? If you say that yamim means two days, does a person talk like this, that they say to him "two days" and he says to them "no," they will suggest to him "ten days?" Rather, what is yamim? A year. For it is stated {Vayikra 25:29}:
כט וְאִישׁ, כִּי-יִמְכֹּר בֵּית-מוֹשַׁב עִיר חוֹמָה--וְהָיְתָה גְּאֻלָּתוֹ, עַד-תֹּם שְׁנַת מִמְכָּרוֹ: יָמִים, תִּהְיֶה גְאֻלָּתוֹ. 29 And if a man sell a dwelling-house in a walled city, then he may redeem it within a whole year after it is sold; for a full year shall he have the right of redemption.

Rabbi Zera said that a Tanna taught: A female minor, either she or her father are able to hold up {her marriage}.
It is understandable that she is able to hold up -- where she says "I am unwilling to have this husband." But her father -- if it is fine for her, why does it concern her father? He holds that now she does not know, and tomorrow she will rebel, and will come and fall upon him.
Rava var Livai {our gemara: Rabbi Abba bar Levi} said: We do not arrange {/without betrothal} for marrying a female minor, but we do arrange for marrying off of female minor when she is an adult, and we are not concern that perhaps fear will enter her from now and she will become ill.

ת"ר המארס את הבתולה בין שתבע הבעל והיא מעכבת ובין שתבעה היא ובעל מעכב נותנין לה י"ב חדש משעת תביעה אבל לא משעת אירוסין בגרה הרי היא כתביעה כיצד בגרה יום אחד ונתקדשה נותנין לה י"ב חדש ולארוסה ל' יום
מאי ולארוסה ל' יום א"ר פפא הכי קאמר ארוסה בוגרת שעברו עליה י"ב חדש בבגרותה ונתקדשה נותנין לה שלשים יום כאלמנה
The Sages learnt {in a brayta}: If one betrothes a virgin, whether the husband claimed {her to marry} and she held back, or she claims and he holds back, we grant her 12 months from the time of the claim, but not from the time of betrothal. If she becomes an adolescent, this is like claiming.
{That is} if she was only one day {=this day} an adolescent and was betrothed, we grant her 12 months, and to a betrothed woman 30 days.
What is meant by "and to a betrothed woman 30 days?" Rav Pappa said: This is what is means to say: A betrothed woman in the situation where 12 months first passed in her adolescence and she was subsequently betrothed, we grant her 30 days, just like {we grant} a widow.

{Ketubot 57a}
Mishna:
היבם אינו מאכיל בתרומה עשתה ששה חדשים בפני הבעל וששה חדשים בפני היבם ואפילו כלם בפני הבעל חסר יום א' לפני היבם אינה אוכלת בתרומה זו משנה ראשונה וב"ד של אחריהם אמרו אין אשה אוכלת בתרומה עד שתכנס לחופה [והלכתא כותייהו]:ש

A levir does not feed {allow the yevama to eat} teruma.
Is she spent 6 months before the husband and 6 months before the levir -- and even if all of them were before the husband minus 1 day which was before the levir, she does not eat teruma. This was the first Mishna.
And a later bet din said: The woman does not eat of teruma until she enters the bridal chamber.

And the halacha is like them.

No comments: