Monday, October 15, 2007

Rif Ketubot 16a {44a - 45a}

16a

גבי תרוייהו כל חד וחד לפום שעבודא דיליה ולא אמרינן האי שטרא היינו האי שטרא ואע"ג דתרוייהו סכום אחד
דגרסינן בגט פשוט אמר רבא האי מאן דנקיט תרי שטרי בר חמשין חמשין ואמר שוינהו ניהליה חד בר מאה לא משוינן ליה עבוד רבנן מילתא דניחא ליה ללוה וניחא ליה למלוה ניחא ליה למלוה כי היכא דלא לפגום שטריה וניחא ליה ללוה כדי שלא יכוף לפרעו אלמא גבי תרוייהו
by both of them, each of them according to its shibud, and we do not say that they are the same contract, even though both of them are for the same sum.
For we learned in get pashut {Bava Batra 172a}: Rava said: One who takes two documents for a sum of 50 each, and says make them for me into a single one with a sum of 100, we do not make him one. The Sages made a matter which is good for the borrower and good for the lender. It is good for the lender such that he does not blemish his contract, and it is good for the lender such that he will not force him to pay it off.
Therefore it is clear that he collects both.

{Ketubot 44a}
Mishna:

הגיורת שנתגיירה בתה עמה וזינתה הרי זו בחנק אין לה פתח בית אב ולא מאה סלע
היתה הורתה שלא בקדושה ולידתה בקדושה הרי זו בסקילה ואין לה פתח בית אב ולא מאה סלע היתה
הורתה ולידתה בקדושה הרי היא כבת ישראל לכל דבריה
יש לה אב ואין לה פתח בית אב יש לה פתח בית אב ואין לה אב הרי זו בסקילה לא נאמר פתח בית אביה אלא למצוה
The convertess whose daughter converted with her and then played the harlot is punished with strangulation, but does not have {stoning} at the door to her father's house, nor does she have 100 sela {paid by the husband for a false accusation}.
If her conception was not in holiness but her birth was in holiness, she is punished by stoning but she does not have {stoning} at the door to her father's house nor 100 sela.
If both her conception and birth were in holiness, she is like an female Israelite in all her matters.
If she has a father but not a door to her father's house; if she has a door to her father's house but no father, she is stoned {but without the it being at the door to her father's house}. The only said the door to her father's house for precept {but not requirement}.

{Ketubot 44b}
Gemara:
תני שילא שלש מדות בנערה מאורסה באו לה עדים בבית חמיה שזינתה בבית אביה סוקלין אותה על פתח בית אביה
כלומר ראו גידולים שגידלתם
באו לה עדים בבית אביה שזינתה בבית אביה כשהיא ארוסה סוקלין אותה על פתח שער [העיר] (ההיא)
סרחה ולבסוף בגרה תידון בחנק

Shila taught: There are three measures by a betrothed maiden. If witnesses come about her in her father-in-law's house {=after her marriage} that she had illicit intercourse while in her father's house {=while betrothed}, they stone her by the entrance to her father's house, so as to say "see that plant you have raised."
{Ketubot 45a}
If witnesses came about her in her father's house {=while betrothed} that she had illicit relations while in her father's house {=while betrothed}, they stone her by the entrance of the gate [of the city].
If she first spoiled and later matured {=attained adolescence}, she is judged with strangulation.


למימרא כל היכא דאישתני גופה אישתני קטלא
ורמינהי נערה מאורסה שזינתה ומשבגרה הוציא עליה שם רע הוא אינו לוקה ואינו נותן מאה סלע היא וזוממיה מקדימין לבית הסקילה
היא וזוממיה ס"ד אלא או היא זוממיה מקדימין לבית הסקילה
אמר רבא מוציא שם רע קאמרת שאני מוציא שם רע דחדוש הוא שחידשה תורה דהא נערה המאורסה דעלמא שזינתה בסקילה נכנסה לחופה ולא נבעלה וזינתה בחנק ואילו מוציא שם רע בסקילה
אמר ליה רב הונא בריה דרב יהושע לרבא דילמא כי חדית רחמנא היכא דלא אשתני גופה אבל היכא דאשתני גופה לא חדית רחמנא
This implies that wherever there is a to say that wherever her body changes, her death changes. But we may object: A betrothed maiden who had illicit relations, and when she matured he cast upon her a bad name {by accusing her of such}, he is not lashed and does not pay 100 sela, and she and her false witnesses are hurried to the house of stoning.
She and the false witnesses against her, do you think? Rather, either she or her false witnesses are hurried to the house of stoning.
Rava said: You are speaking of a case of casting upon her a bad name. Casting upon her a bad name is different, for it is a novelty which the Torah innovated. For the typical betrothed maiden who had illicit relations is with stoning; if she entered the bridal canopy but did not yet have intercourse {with her husband} and then had illicit relations, with strangulation, whereas by casting upon her a bad name, with stoning.
Rav Huna son of Rav Yehoshua said to Rava: And perhaps, the All-Merciful only innovates where her body did not change, but where her body changed, the All-Merciful does not innovate.

האי שמעתא קהוו בה רבואתא ופירשו בה כמה פירושי וליכא חד [פירושא מינייהו] דסליק ליה כהוגן ומש"ה חזינן לפרושה ולברורה כהוגן ומהכא בעיא פירושה
This section, the post-Talmudic Sages discuss, and they give in it many explanations, and there is not one explanation among them that takes it out appropriately. And therefore, we have seen to explain and elucidate it appropriately, and from here we want to explain it:

No comments: