Sunday, October 28, 2007

Rif Ketubot 22b {Ketubot 55a continues; 55b; 56a; 54b; 57a}

22b

{Ketubot 55a continues}

והלכתא בלא שבועה והוא דידיע דהני מטלטלי מחמת מטלטלי קמאי נינהו:
And the halacha is without an oath. And this is where it is known that these movable objects are in place of the first movable objects.

יחד לה ארעא בד' מצרנהא בלא שבועה
בחד מיצרא פומבדיתאי אמרי בלא שבועה בני מתא מחסיא אמרי בשבועה
והלכתא בלא שבועה

אמר לעדים כתבו וחתמו והבו ליה קנו מיניה לא צריך לאמלוכי ביה
לא קנו מיניה פומבדיתאי אמרי לא צריך לאמלוכי ביה בני מתא מחסיא אמרי צריך לאמלוכי ביה
והלכתא צריך לאמלוכי ביה:
If he designated her a plot of land at its four boundaries {as a security for her ketuba, she may collect} without an oath. With one boundary, those {scholars} of Pumbedita say without an oath, while those of Mata Mechasia say with an oath.
And the halacha is without an oath.

If he said to witnesses "write and sign and give it to him," and they acquired it from him, he does not need to consult him {to ascertain whether he meant it seriously}.
If they did not acquire it from him, those of Pumbedita say he does not need to consult him, while those of Mata Mechasia say he needs to consult him.
And the halacha is that he needs to consult him.

(ירושלמי א"ל רב לחייא בריה כד אמינא לך הב מידי לפלניא אי איניש עשיר הוא אמליך בי תנינות ואי איניש מסכן הוא הב ליה מיד):
(* Yerushalmi:
Rav said to Chiyya his son: When I say to you "give something to Ploni," if he is a rich man, consult with me a second time, and if he is a poor man, give it to him immediately. *)

רבי אלעזר בן עזריה אומר וכו'
אמר רב נחמן אמר שמואל הלכה כר' אלעזר בן עזריה
איתמר מתנת שכיב מרע שכתב בה קנין
בי רב משמיה דרב אמרי ארכבה אתרי רכשי ושמואל אמר לא ידענא מה אידון בה
[בי] רב משמיה דרב אמרי ארכבה אתרי רכשי הרי היא כמתנת בריא והרי היא כמתנת ש"מ הרי היא כמתנת בריא שאם עמד אינו חוזר והרי היא כמתנת ש"מ שאם אמר הלואתו לפלוני הלואתו לפלוני
ושמואל אמר לא ידענא מה אידון ביה שמא לא גמר להקנותו אלא בשטר ואין שטר לאחר מיתה:
"Rabbi Eleazar ben Azariah says...":
Rav Nachman cited Shmuel: The halacha is like Rabbi Eleazar ben Azariah.

{Ketubot 55b}
It was stated {by Amoraim}: The gift of a deathly ill person {which may be does orally} for which was written an acquisition --
The academy of Rav in the name of Rav say: he is riding on two harnessed horses. And Shmuel said: I do not know what to rule in it.
The academy of Rav in the name of Rav say that he is riding on two harnessed horses -- behold it is {strong in that it is} like the gift of a well man and behold it is like the gift of the deathly ill man. Behold it is like the gift of the well man, that if he stands {from his sickness} he cannot retract, and behold it is like the gift of the deathly ill man, in that if he says that his loan {owed to him} should be paid to Ploni, his loan is to Ploni.
And Shmuel said: I do not know what to judge in it. Lest he did not decide to give over the acquisition of it except via a contract, and there is no contract {acquired} after death.

{Ketubot 56a}
בעי רבי אבין נכנסה לחופה ולא נבעלה מהו חיבת חופה קונה או חיבת ביאה קונה
ופשטינן דחיבת חופה קונה
Rabbi Avin {our gemara: Rabin} inquired: if she entered the bridal chamber but she did not have intercourse, what is the law? Does the affection of the bridal chamber create the acquisition or does the affection of intercourse create the legal acquisition?
And we resolve that the affection of the bridal chamber creates the acquisition.

בעי רב אשי נכנסה לחופה ופירסה נדה מהו
אם תמצא לומר חיבת חופה קונה חופה דחזיא לביאה אין חופה דלא חזיא לביאה לא או דילמא לא שנא
תיקו הילכך אין קונה:
Rav Ashi inquired: If she entered the bridal chamber became a menstruant, what is the law?
If you find to say that the affection of the bridal chamber acquires, perhaps this is the bridal chamber which is fit to lead to intercourse yes, but a bridal chamber unfit to lead to intercourse, no. Or perhaps, there is no difference.
The question stands.
Therefore, it does not acquire.

{Ketubot 54b}
Mishna:
רבי יהודה אומר רצה כותב לבתולה מאתים והיא כותבת לו התקבלתי ממך מנה ולאלמנה מנה והיא כותבת התקבלתי ממך חמשים זוז
רבי מאיר אומר כל הפוחת לבתולה ממאתים ולאלמנה ממנה הרי בעילתו בעילת זנות
Rabbi Yehuda says: If he want, he may write for a virgin 200 and she writes for him "I have accepted from you 100," and for a widow 100 and she writes for him "I have accepted from you 50 zuz."
Rabbi Meir says: Whoever reduces for a virgin from 200 and for a widow from 100, behold his intercourse is intercourse of prostitution.


Gemara:
ג(כל הפוחת ואפילו בתנאה אלמא קסבר תנאה בטל ואית לה מאתים וכיון דאמר לה לית ליך אלא מנה [לא] סמכה דעתה והוי לה בעילתו בעילת זנות
והא שמעינן ליה לרבי מאיר דאמר כל המתנה על מה שכתוב בתורה תנאו בטל הא מדרבנן תנאו קיים קסבר רבי מאיר כתובה דאורייתא)
(* "Whoever reduces" -- and even with a stipulation. Thus it is clear that he holds that his stipulation is nullified, and so she {nevertheless} has 200, yet since he said to her "you will only receive 100" she [does not] set her mind at ease and it is for her his intercourse as intercourse of prostitution.
And thus we deduce for Rabbi Meir that he says that whoever stipulates on what is written in the Torah, his stipulation is nullified. Thus from a Rabbinic ordinance, his stipulation stands. Thus Rabbi Meir holds that ketuba is Biblical. *)

אחתיה דרמי בר פפא אינסבה לרב אדא אירכסה כתובתה
אתא לקמיה דרב יוסף אמר ליה הכי אמר רב יהודה אמר שמואל זו דברי רבי מאיר
אבל חכמים אומרים משהה אדם עם אשתו שתים ושלש שנים בלא כתובה ואינו חושש
אמר ליה אביי והא אמר רב נחמן אמר שמואל הלכה כר' מאיר בגזרותיו
אמר ליה אי הכי זיל כתוב לה
The sister of Rami bar Papa married Rav Adda {our gemara: Ivya}
{Ketubot 57a}
and her ketuba was lost. He came before Rav Yosef. He {=Rav Yosef} said: So did Rav Yehuda cite Shmuel: These are the words of Rabbi Meir. But the Sages say that a man may remain with his wife two or three years without a ketuba and not be concerned.
Abaye said to him: But Rav Nachman cited Shmuel that the halacha is like Rabbi Meir in his decrees.
He said to him: Is so, go and write for her.

No comments: