Monday, August 20, 2007

Rif Yevamot 37b {Yevamot 109a continues; 110a}

37b

{Yevamot 109a continues}
Gemara:

מאי טעמא דר' אלעזר דגזר הני אטו יתומה בחיי האב
וקיימא לן כרבנן
תניא מודים חכמים לרבי אלעזר בקטנה שהשיאה אביה ונתגרשה יתומה בחיי האב והחזירה שאסורה ליבם מפני שגירושיה גירושין גמורין ואין חזרתה חזרה בד"א בזמן שגירשה כשהיא קטנה והחזירה כשהיא קטנה אבל גירשה כשהיא קטנה והחזירה כשהיא גדולה או שגירשה כשהיא קטנה והחזירה כשהיא קטנה וגדלה אצלו ומת או חולצת או מתיבמת משום ר' אלעזר אמרו חולצת ולא מתיבמת
בעא מיניה רבא מרב נחמן צרתה מה היא ומסקנא צרתה או חולצת או מתיבמת והוא הדין לצרתה של יתומה בחיי האב לרבנן
What is the reason of Rabbi Eleazar? That he decrees on these because of the case of the {female} orphan in her father's lifetime.
And we establish like the Sages.
They learnt {in a brayta}: The Sages admit to Rabbi Eleazar by a minor whom her father married off, and then was divorced, such that she is an "orphan in her father's lifetime," and he {the husband} takes her back, that she is forbidden to the levir, for her divorce was a complete divorce while her taking back was not a {real} taking back. When are these words said? When he divorced her when she was a minor and took her back when she was a minor. But, if he divorced her when she was a minor and took her back when she was an adult, or {even} if he divorced her when she was a minor and took her back when she was a minor and she became an adult while with him, and he dies, she either undergoes chalitza or yibbum. In the name of Rabbi Eleazar they said that she undergoes chalitza but not yibbum.

Rava inquired of Rav Nachman: Her rival, what of her?
And the conclusion is that her rival either undergoes chalitza or yibbum, and so is the law for the rival of the orphan in her father's lifetime, according to the Sages.

Mishna:
שני אחין נשואין שתי אחיות יתומות קטנות ומת בעלה של אחת מהם תצא משום אחות אשה
וכן שתי חרשות גדולה וקטנה מת בעלה של קטנה יוצאה משום אחות אשה
מת בעלה של גדולה ר' אליעזר אומר מלמדין את הקטנה שתמאן בו
רבן גמליאל אומר אם מיאנה מיאנה ואם לאו תמתין עד שתגדיל ותצא הלזו משום אחות אשה
רבי יהושע אומר אי לו על אשתו ואי לו על אשת אחיו מוציא את אשתו בגט ואת אשת אחיו בחליצה
Two brothers who married two minor orphan sisters, and the husband of one of them died, she goes out {without yibbum or chalitza} because of being the sister of the wife.
And so too two {female} deaf-mutes, an adult and a minor -- if the husband of the minor died, she goes out because of being the sister of the wife.
If the husband of the adult died, Rabbi Eliezer says: we instruct the minor to refuse him {her husband -- and then, that living husband is able to perform yibbum or chalitza}.
Rabban Gamliel says: If she refuses {her husband}, she refuses, and if not, she {the widow} should wait until she {the minor} matures, and then she {the widow} will go out for being the sister of the wife.
Rabbi Yehoshua says: Woe to him for on account of his wife and woe to him on account of his brother's wife -- he must send out his wife with a get and his brother's wife with chalitza.

{Yevamot 110a}
Gemara:
אמר רב יהודה אמר שמואל הלכה כרבי אליעזר וכן א"ר אלעזר הלכה כר' אליעזר:
Rav Yehuda cited Shmuel: The halacha is like Rabbi Eliezer.
And so did Rabbi Eleazar say: The halacha is like Rabbi Eliezer.

איתמר קטנה שלא מיאנה והגדילה ועמדה ונשאת רב אמר אינה צריכה גט משני ושמואל אמר צריכה גט משני
ואוקימנא להא דאמר רב אינה צריכה גט משני כשבעלה הראשון אחר שגדלה אצלו אבל אם לא בעלה אחר שגדלה אצלו קדושי קטנה ולא כלום הוא וצריכה גט משני
It was stated {by Amoraim}: A {female} minor who did not refuse and then she grew up and married {someone else} --
Rav said: She does not require a get from the second husband.
And Shmuel said: She requires a get from the second husband.
And we establish this that Rav said that she does not require a get from the second, where the first one had intercourse with her after she grew up by him, but if he did not have intercourse with her after she grew up by him, it is betrothal of a minor and it is nothing at all, and so she requires a get from the second husband.

No comments: