2b
{Kiddushin 6b}
אמר אביי המקדש במלוה אינה מקודשת בהנאת מלוה מקודשת ואסור לעשות כן מפני הערמת רבית
הנאת מלוה היכי דמיא כגון דמטא זימניה למגבא מינה וארוח לה זימנא ואמר לה בההיא הנאה דארווחנא ליך עד זמן פלוני מיקדשת לי
ואי קשיא לך היכי אלימא הנאת מלוה ממלוה גופה לא קשיא הנאת מלוה איתא ולהכי מתקדשת בה ומלוה גופה ליתא דתתקדיש בה דקיימא לן מלוה להוצאה ניתנה:
ואמר רבא המקדש במלוה ופרוטה דעתיה אפרוטה ומקדושת
ואמר רבא הילך מנה על מנת שתחזירהו לי במכר לא קנה ובאשה אינה מקודשת בפדיון הבן אין בנו פדוי בתרומה יצא ידי נתינה ואסור לעשות כן מפני שנראה ככהן המסייע בבית הגרנות
והאמר רבא מתנה על מנת להחזיר שמה מתנה אלא אמר רב אשי בכולהו קנה לבר מאשה לפי שאין אשה נקנית בחליפין
אמר ליה רב הונא מר בריה דרב נחוניא לרב אשי הכי אמרינן משמיה דרבא כותיך:
Abaye said: One who betroths with a loan, she is not betrothed. With the benefit of a loan, she is betrothed. Yet it is forbidden to do this, because of trickery of ribbit {taking interest}.
הנאת מלוה היכי דמיא כגון דמטא זימניה למגבא מינה וארוח לה זימנא ואמר לה בההיא הנאה דארווחנא ליך עד זמן פלוני מיקדשת לי
ואי קשיא לך היכי אלימא הנאת מלוה ממלוה גופה לא קשיא הנאת מלוה איתא ולהכי מתקדשת בה ומלוה גופה ליתא דתתקדיש בה דקיימא לן מלוה להוצאה ניתנה:
The benefit of a loan, how so? Such that the time to collect arrives and he extends for her the time and says to her, "with that benefit that I am benefiting you until such-and-such a time, you should be betrothed to me."
And if it is difficult to you -- how can the benefit of a loan be stronger than the loan itself, this is no question. The benefit of the loan exists, and therefore she can be betrothed with it. Meanwhile, the loan itself does not exist such that she could be betrothed with it, for we establish that a loan is given to be expended.
אמר רבא אמר רב נחמן המקדש במלוה שיש עליה משכון מקודשתAnd if it is difficult to you -- how can the benefit of a loan be stronger than the loan itself, this is no question. The benefit of the loan exists, and therefore she can be betrothed with it. Meanwhile, the loan itself does not exist such that she could be betrothed with it, for we establish that a loan is given to be expended.
ואמר רבא המקדש במלוה ופרוטה דעתיה אפרוטה ומקדושת
ואמר רבא הילך מנה על מנת שתחזירהו לי במכר לא קנה ובאשה אינה מקודשת בפדיון הבן אין בנו פדוי בתרומה יצא ידי נתינה ואסור לעשות כן מפני שנראה ככהן המסייע בבית הגרנות
והאמר רבא מתנה על מנת להחזיר שמה מתנה אלא אמר רב אשי בכולהו קנה לבר מאשה לפי שאין אשה נקנית בחליפין
אמר ליה רב הונא מר בריה דרב נחוניא לרב אשי הכי אמרינן משמיה דרבא כותיך:
{19a}
Rava cited Rav Nachman: If one betrothed with a loan which has a surety on it, she is betrothed.
{46a}
And Rava said: If one betrothed with a loan and a perutah, his mind is on the perutah and she is betrothed.
{Kiddushin 6b}
And Rava said: Take this maneh {100 zuz} on condition that you return it to me, by a purchase he does not aquire and by a woman, she is not betrothed. By redemption of the son {pidyon haben}, his son is not redeemed. By terumah, he fulfills the requirement of giving, yet it is forbidden to do this, because it appears like the kohen assisting in the threshing floor.
But Rava said that a gift on condition it is returned is called a gift?!
Rather, Rav Ashi said: In all of them he acquires, except for by a woman, for a woman is not "acquired" via chalipin.
Rav Huna, Mar son of Rav Nechunia said to Rav Ashi: So do we say in the name of Rava, in accordance with your position.
Rava cited Rav Nachman: If one betrothed with a loan which has a surety on it, she is betrothed.
{46a}
And Rava said: If one betrothed with a loan and a perutah, his mind is on the perutah and she is betrothed.
{Kiddushin 6b}
And Rava said: Take this maneh {100 zuz} on condition that you return it to me, by a purchase he does not aquire and by a woman, she is not betrothed. By redemption of the son {pidyon haben}, his son is not redeemed. By terumah, he fulfills the requirement of giving, yet it is forbidden to do this, because it appears like the kohen assisting in the threshing floor.
But Rava said that a gift on condition it is returned is called a gift?!
Rather, Rav Ashi said: In all of them he acquires, except for by a woman, for a woman is not "acquired" via chalipin.
Rav Huna, Mar son of Rav Nechunia said to Rav Ashi: So do we say in the name of Rava, in accordance with your position.
No comments:
Post a Comment