Wednesday, October 08, 2008

Rif Gittin 49a {87b; 88b; 88a - b}

49a

{Gittin 87b}
Mishna:

גט שכתבו עברית ועדיו יונית יונית ועדיו עברית עד אחד עברי ועד אחד יוני עד אחד יוני ואחד עברי כשר
כתב סופר ועד כשר
איש פלוני עד כשר
בן איש פלוני עד כשר
איש פלוני בן איש פלוני ולא כתב עד כשר
כך היו נקיי הדעת שבירושלים כותבין
כתב חניכתו וחניכתה כשר:
A GET OF WHICH THE TEXT IS IN HEBREW AND THE SIGNATURES IN GREEK, OR THE TEXT IN GREEK AND THE SIGNATURES IN HEBREW, OR WHICH HAS ONE HEBREW SIGNATURE AND ONE GREEK, IS VALID.

ONE {GET} WHICH WAS WRITTEN BY A SCRIBE AND SIGNED BY ONE WITNESS IS VALID.
IF A MAN SIGNS, 'SO-AND SO, WITNESS,' IT IS VALID.
IF HE SIGNS, 'SON OF SO-AND-SO, WITNESS,' IT IS VALID,
IF HE SIGNS, 'SO-AND-SO SON OF SO-AND-SO' WITHOUT ADDING 'WITNESS', IT IS VALID.
IF HE WROTE HIS OWN FAMILY NAME AND HERS, IT IS VALID.
THIS WAS THE CUSTOM OF THE MORE ELEGANT CIRCLES IN JERUSALEM.

{Gittin 88b}
גט מעושה בישראל כשר ובעובדי כוכבים חובטין אותו ואומרים לו עשה מה שישראל אומר לך:
A GET GIVEN UNDER COMPULSION [EXERCISED] BY AN ISRAELITE COURT IS VALID, BUT BY A HEATHEN COURT IS INVALID. AND YET THEY {=THE HEATHEN COURT} MAY FLOG A MAN AND SAY TO HIM, DO WHAT THE ISRAELITE [AUTHORITIES] COMMAND YOU.

{Gittin 88a}
Gemara:
כתב סופר ועד כשר.
א"ר ירמיה חתם סופר שנינו.
ההיא כתובת חתנים דאתאי לקמיה דרבי אבהו דהוה ידע ליה לטופסא דשטרא ולחתימות ידיה דחד סהדא סבר לאכשורה
א"ל ר' ירמיה חתם סופר שנינו:
"WRITTEN BY A SCRIBE AND SIGNED BY ONE WITNESS IS VALID":
Rabbi Yirmeyah said: We learnt "the signature of the scribe."
There was a certain marriage ketuba which was brought before Rabbi Abahu, in which it was known to him the {handwriting of} the text {tofes} of the document and the signature of one of the witnesses. He thought to validate it. Rabbi Yirmeyah said: The signature {rather than handwriting} of the scribe we learnt.

כתב חניכתו וחניכתה כשר:
תנו רבנן חניכת אבות בגיטין עד עשרה דורות
רבי שמעון בן אלעזר אומר עד שלשה דורות כשר מכאן ואילך פסול

כמאן אזלא הא דאמר רבי חנינא חניכת אבות בגיטין עד שלשה דורות כשר כמאן כרבי שמעון בן אלעזר
וכן הלכתא
אמר רב הונא מאי קראה כי תוליד בנים ובני בנים וגו':
"IF HE WROTE HIS FAMILY NAME AND HER FAMILY NAME, IT IS VALID":
The Sages learnt {in a brayta}: The family name of ancestors in get is until 10 generations {that it had been in use}. Rabbi Shimon ben Eleazar says: Until 3 generations, it is valid. From then on, it is invalid.

In accordance with whom is this which Rabbi Chanina said: The family name of ancestors in get until three generations is valid? Like whom? Like Rabbi Shimon ben Eleazar.
And so is the halacha.
Rav Huna said: What is the Scriptural support? {Devarim 4:25}:
כה כִּי-תוֹלִיד בָּנִים וּבְנֵי בָנִים, וְנוֹשַׁנְתֶּם בָּאָרֶץ; וְהִשְׁחַתֶּם, וַעֲשִׂיתֶם פֶּסֶל תְּמוּנַת כֹּל, וַעֲשִׂיתֶם הָרַע בְּעֵינֵי ה-אֱלֹהֶיךָ, לְהַכְעִיסוֹ. 25 When thou shalt beget children, and children's children, and ye shall have been long in the land, and shall deal corruptly, and make a graven image, even the form of any thing, and shall do that which is evil in the sight of the LORD thy God, to provoke Him;

{Gittin 88b}
גט מעושה בישראל כשר:
אמר רב נחמן אמר שמואל גט מעושה בישראל כדין כשר שלא כדין פסול ופוסל
ובעובדי כוכבים כדין פסול ופוסל שלא כדין אפילו ריח הגט אין בו

"A GET GIVEN UNDER COMPULSION [EXERCISED] BY AN ISRAELITE COURT IS VALID":
Rav Nachman cited Shmuel: A get given under compulsion {exercised} by an Israelite court with good legal ground is valid; without good legal ground is invalid, and {yet} it invalidates {the woman from marrying a kohen based on this get, even if the husband subsequently dies}. And from a gentile court, with good legal ground it is invalid yet invalidates; without good legal ground, there is not even the odor of the get.


אביי אשכחיה לרב יוסף דהוה קא מעשה אגיטי
א"ל והא אנן הדיוטות אנן ותניא היה רבי טרפון אומר כ"מ
Abaye found Rav Yosef compelling {certain} gittin.
He said to him: But we are {reckoned only as} laymen {since we are outside Eretz Yisrael and lack smicha}. And they learnt {in a brayta}: Rabbi Tarfon would say: Wherever

No comments: