48b
{Gittin 86b}
Gemara:
היכי דמי כלל היכי דמי טופס
א"ר יוחנן זמן אחד לכולן זה הוא כלל זמן לכל אחד ואחד כגון בחד בשבא בחד בשבא זה הוא טופס
וריש לקיש אמר אפילו זמן אחד לכולן הוי טופס
Aואלא היכי דמי כלל דכתבי הכי אנו פלוני ופלוני ופלוני גרשנו נשותינו פלונית ופלונית ופלונית. א"ה נמצאו שתי נשים מתגרשות בגט אחד והתורה אמרה וכתב לה ולא לה ולחברתה
דהדר כתיב פלוני גירש פלונית ופלוני גירש פלונית.
תניא כוותיה דר' יוחנן ותניא כוותיה דר"ל וכו'.
והלכתא כר' יוחנן:
How so "jointly" and how so "the formula" {the tofes for each one}?א"ר יוחנן זמן אחד לכולן זה הוא כלל זמן לכל אחד ואחד כגון בחד בשבא בחד בשבא זה הוא טופס
וריש לקיש אמר אפילו זמן אחד לכולן הוי טופס
Aואלא היכי דמי כלל דכתבי הכי אנו פלוני ופלוני ופלוני גרשנו נשותינו פלונית ופלונית ופלונית. א"ה נמצאו שתי נשים מתגרשות בגט אחד והתורה אמרה וכתב לה ולא לה ולחברתה
דהדר כתיב פלוני גירש פלונית ופלוני גירש פלונית.
תניא כוותיה דר' יוחנן ותניא כוותיה דר"ל וכו'.
והלכתא כר' יוחנן:
Rabbi Yochanan said: One date for all of them, this is "jointly." A date for each and every one, such as "On Sunday"; "On Sunday", this is a formula {tofes}.
And Resh Lakish said: {Gittin 87a} Even a single date for all of them is a formula.
And then how so "jointly?" That they write "how we, A, B, and C, divorced our wives X, Y, and Z. {But} If so, it would turn out that two {meaning more than one} women would be divorced with a single get, and the Torah said "and he wrote for her," {where the derasha was} and not for her and her {female} friend?!
{The answer:} Where he then went again and wrote "X divorced A, and Y divorced B."
There is a brayta in accordance with Rabbi Yochanan, and there is a brayta in accordance with Resh Lakish.
And the halacha is like Rabbi Yochanan.
Mishna:
שני גיטין שכתבן זה בצד זה ושני עדים עברים באין מתחת זה לתחת זה ושני עדים יונים באין מתחת זה לתחת זה
את שהעדים הראשונים נקראין עמו כשר.
עד אחד עברי ועד אחד יוני עד אחד עברי ועד א' יוני באין מתחת זה לתחת זה (ומתחת זה לתחת זה) שניהם פסולין:
IF TWO BILLS OF DIVORCE ARE WRITTEN [ON THE SAME SHEET] SIDE BY SIDE AND THE SIGNATURES OF TWO WITNESSES IN HEBREW RUN FROM UNDER ONE TO UNDER THE OTHER AND THE SIGNATURES OF TWO WITNESSES IN GREEK RUN FROM UNDER ONE TO UNDER THE OTHER, THE ONE TO WHICH THE TWO FIRST SIGNATURES ARE ATTACHED IS [ALONE] VALID.את שהעדים הראשונים נקראין עמו כשר.
עד אחד עברי ועד אחד יוני עד אחד עברי ועד א' יוני באין מתחת זה לתחת זה (ומתחת זה לתחת זה) שניהם פסולין:
IF THERE IS ONE SIGNATURE IN HEBREW AND ONE IN GREEK AND THEN AGAIN ONE IN HEBREW AND ONE IN GREEK RUNNING FROM UNDER ONE [GET] TO UNDER THE OTHER, (* AND FROM UNDER ONE TO UNDER HE OTHER *) BOTH ARE INVALID.
{Gittin 87b}
Gemara:
זעירי תני שניהן כשרין. ותנא דידן דילמא גונדלית חתם וכולהו אחד הוא דחתימי
והלכתא כתנא דידן:
Zeiri taught: Both are valid.והלכתא כתנא דידן:
And our Tanna {of our Mishna} -- perhaps one of the signatures is reversed, and all of them {all three} are signed on one {get, and there is only one signature on the other}.
And the halacha is like our Tanna.
Mishna:
שייר מקצת הגט וכתבו בדף השני ועדים מלמטה כשר
חתמו עדים בראש הדף מן הצד או מאחריו בגט פשוט פסול
הקיף ראשו של זה בצד ראשו של זה והעדים באמצע פסולין
ראשו של זה בצד סופו של זה והעדים מלמטה את שהעדים נקרין עמו בסוף כשר
Gemara:חתמו עדים בראש הדף מן הצד או מאחריו בגט פשוט פסול
הקיף ראשו של זה בצד ראשו של זה והעדים באמצע פסולין
ראשו של זה בצד סופו של זה והעדים מלמטה את שהעדים נקרין עמו בסוף כשר
IF SOME OF THE GET WAS LEFT OVER [FROM THE FIRST SHEET] AND IS WRITTEN ON THE NEXT SHEET AND THE WITNESSES [SIGN] BELOW, [THE GET IS] VALID.
IF THE WITNESSES HAVE SIGNED AT THE TOP OF THE SHEET OR AT THE SIDE OR ON THE BACK OF AN UNFOLDED GET, IT IS INVALID.
IF THE TOP OF ONE GET IS FASTENED TO THE TOP OF ANOTHER AND THE WITNESSES' SIGNATURES ARE BETWEEN THE TWO, BOTH OF THEM ARE INVALID.
IF THE TWO ARE ATTACHED END TO END AND THE WITNESSES' SIGNATURES ARE BETWEEN, THE ONE ON WHICH THE WITNESSES SIGNATURES FOLLOW DIRECTLY IS VALID.
{Gittin 88a}
IF THE WITNESSES HAVE SIGNED AT THE TOP OF THE SHEET OR AT THE SIDE OR ON THE BACK OF AN UNFOLDED GET, IT IS INVALID.
IF THE TOP OF ONE GET IS FASTENED TO THE TOP OF ANOTHER AND THE WITNESSES' SIGNATURES ARE BETWEEN THE TWO, BOTH OF THEM ARE INVALID.
IF THE TWO ARE ATTACHED END TO END AND THE WITNESSES' SIGNATURES ARE BETWEEN, THE ONE ON WHICH THE WITNESSES SIGNATURES FOLLOW DIRECTLY IS VALID.
{Gittin 88a}
שייר מקצת הגט וכו'.
א"ר אשי והוא דידיע במתחתא דמגילתא:
א"ר אשי והוא דידיע במתחתא דמגילתא:
"IF SOME OF THE GET WAS LEFT OVER...":
Rav Ashi said: And this is where we know from the bottom of the roll {that it has not been cut}.
Rav Ashi said: And this is where we know from the bottom of the roll {that it has not been cut}.
No comments:
Post a Comment