51a
{Gittin 90b}
והלכה והיתה לאיש אחר
הכתוב קראו אחר שאין זה בן זוגו של ראשון שזה הוציא רשעה מתוך ביתו וזה הכניס רשעה לתוך ביתו
זכה השני משלחה שנא' ושנאה האיש האחרון
לא זכה קוברתו שנאמר או כי ימות האיש האחרון
כדי הוא במיתה שזה הוציא רשעה מתוך ביתו וזה הכניס רשעה לתוך ביתו:
תנו רבנן האוהב את אשתו כגופו והמכבדה יותר מגופו והמדריך בניו בדרך ישרה והמשיאן נשים סמוך לפרקן עליו הכתוב אומר וידעת כי שלום אהלך ופקדת נוך ולא תחטא:
The Sages learnt {in a brayta}: One who loves his wife like he loves himself, and who honors her more than himself, and who directs his sons in the straightforward path, and marries them off to women close to when they come of age, upon him the Scriptures states {Iyov 5:24}:הכתוב קראו אחר שאין זה בן זוגו של ראשון שזה הוציא רשעה מתוך ביתו וזה הכניס רשעה לתוך ביתו
זכה השני משלחה שנא' ושנאה האיש האחרון
לא זכה קוברתו שנאמר או כי ימות האיש האחרון
כדי הוא במיתה שזה הוציא רשעה מתוך ביתו וזה הכניס רשעה לתוך ביתו:
ב וְיָצְאָה, מִבֵּיתוֹ; וְהָלְכָה, וְהָיְתָה לְאִישׁ-אַחֵר. | 2 and she departeth out of his house, and goeth and becometh another man's wife, |
Scriptures called him "another," for this one is not the match to the first one. For this one {=the first husbnad} sent out evil from his house and this one took in evil into his house.
If the second one merits, he will send her out, as it is stated {next verse}
וגרסינן בפרק הבא על יבמתו אמר רבא אשה רעה מצוה לגרשה שנאמר גרש לץ ויצא מדון:If the second one merits, he will send her out, as it is stated {next verse}
And we learn in perek Haba al Yevimto:
Rava said: An evil woman, it is a mitzvah to divorce her, as it is stated {Mishlei 22:10}
{with a pun on gareish and possibly yeitzei}
{Gittin 90b}
And Rabbi Yochanan said: He that sends away is hated.
{And the gemara harmonizes:} And they do not argue. This is for the first match and this is for the second match. For Rabbi Eleazar said: Whoever divorces his first wife, even the altar sheds tears upon it, as is stated {Malachi 2:13-14}:
וגרסינן בפ' החולץ תניא ר' אליעזר בן יעקב אומר לא ישא אדם אשה ודעתו לגרשה שנאמר אל תחרוש על רעך וגו':Rava said: An evil woman, it is a mitzvah to divorce her, as it is stated {Mishlei 22:10}
י גָּרֵשׁ לֵץ, וְיֵצֵא מָדוֹן; וְיִשְׁבֹּת, דִּין וְקָלוֹן. | 10 Cast out the scorner, and contention will go out; yea, strife and shame will cease. |
{Gittin 90b}
כי שנא שלח
אמר רב יהודה אם שנאת שלח
ורבי יוחנן אמר שנוי המשלח
ולא פליגי הא בזוג ראשון הא בזוג שני
דאמר ר"א כל המגרש את אשתו ראשונה אפילו מזבח מוריד עליו דמעות שנאמר וזאת שנית תעשו כסות דמעה את מזבח ה' [וגו'] ואמרתם על מה על כי ה' העיד בינך ובין אשת נעוריך
{Malachi 2:16}:אמר רב יהודה אם שנאת שלח
ורבי יוחנן אמר שנוי המשלח
ולא פליגי הא בזוג ראשון הא בזוג שני
דאמר ר"א כל המגרש את אשתו ראשונה אפילו מזבח מוריד עליו דמעות שנאמר וזאת שנית תעשו כסות דמעה את מזבח ה' [וגו'] ואמרתם על מה על כי ה' העיד בינך ובין אשת נעוריך
And Rabbi Yochanan said: He that sends away is hated.
{And the gemara harmonizes:} And they do not argue. This is for the first match and this is for the second match. For Rabbi Eleazar said: Whoever divorces his first wife, even the altar sheds tears upon it, as is stated {Malachi 2:13-14}:
And we learn in perek HaCholetz:
They learnt {in a brayta}: Rabbi Eliezer ben Yaakov says: A man should not marry a woman with intent to divorce her, as is stated {and here it cites the same verse as before, Mishlei 3:29}:
They learnt {in a brayta}: Rabbi Eliezer ben Yaakov says: A man should not marry a woman with intent to divorce her, as is stated {and here it cites the same verse as before, Mishlei 3:29}:
כט אַל-תַּחֲרֹשׁ עַל-רֵעֲךָ רָעָה; וְהוּא-יוֹשֵׁב לָבֶטַח אִתָּךְ. | 29 Devise not evil against thy neighbour, seeing he dwelleth securely by thee. |
תנו רבנן האוהב את אשתו כגופו והמכבדה יותר מגופו והמדריך בניו בדרך ישרה והמשיאן נשים סמוך לפרקן עליו הכתוב אומר וידעת כי שלום אהלך ופקדת נוך ולא תחטא:
כד וְיָדַעְתָּ, כִּי-שָׁלוֹם אָהֳלֶךָ; וּפָקַדְתָּ נָוְךָ, וְלֹא תֶחֱטָא. | 24 And thou shalt know that thy tent is in peace; and thou shalt visit thy habitation, and shalt miss nothing. |
END PEREK AND END MASECHET
No comments:
Post a Comment