Wednesday, October 08, 2008

Rif Gittin 49b {88b - 89a}

49b

{Gittin 88b}

שאתה מוצא אוגריות של עובדי כוכבים אע"פ שדיניהן כדיני ישראל אי אתה רשאי להזדקק להן שנאמר ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם לפניהם ולא לפני עובדי כוכבים
ד"א לפניהם ולא לפני הדיוטות
אמר ליה אנן שליחותייהו קא עבדינן מידי דהוה אהודאות והלואות
אי הכי גזילות וחבלות נמי
כי עבדינן שליחותייהו במילתא דשכיחא במילתא דלא שכיחא לא עבדינן שליחותייהו:
you find heathen law courts, even though their laws are the same as the Israelite laws, you are not allowed to resort to them, for it is written {Shemot 21:1}:
א וְאֵלֶּה, הַמִּשְׁפָּטִים, אֲשֶׁר תָּשִׂים, לִפְנֵיהֶם. 1 Now these are the ordinances which thou shalt set before them.
Before them {an Israelite court} and not before idolaters.
Another explanation: Before them and not before laymen.
He {=Rav Yosef} said to him {Abaye}: We were made into their agents, just as is the case by admissions and lendings.
If so, thefts and injuries as well?
Where are we made their agents? In a commonly occurring matter, but in an uncommonly occurring matter, we were not made their agents.

Mishna:
יצא שמה בעיר מקודשת הרי זו מקודשת מגורשת הרי זו מגורשת ובלבד שלא יהא שם אמתלא
אי זה היא אמתלא גירש פלוני את אשתו על תנאי זרק לה קידושיה ספק קרוב לה ספק קרוב לו זו היא אמתלא:
IF COMMON REPORT IN THE TOWN DECLARES A WOMAN TO BE BETROTHED, SHE IS REGARDED [BY THE BET DIN] AS BETROTHED; IF TO BE DIVORCED, SHE IS REGARDED AS DIVORCED.
[THIS, HOWEVER, IS ONLY THE CASE] PROVIDED THE REPORT HAS NO QUALIFICATION.
WHAT IS MEANT BY A QUALIFICATION? [IF THE REPORT IS,] SO-AND-SO DIVORCED HIS WIFE CONDITIONALLY, HE THREW HER THE BETROTHAL MONEY, BUT IT IS UNCERTAIN WHETHER IT LANDED NEARER TO HER OR NEARER TO HIM — THIS IS A QUALIFICATION.

Gemara:
מגורשת הרי זו מגורשת.
ואסרינן לה אגברא
והאמר רב אשי כל קלא דבתר נישואין לא חיישינן ליה
ה"ק מקודשת הרי זו מקודשת מקודשת ומגורשת הרי זו מגורשת
מ"ט שהרי קול ושוברו עמו:
"TO BE BETROTHED, SHE IS REGARDED [BY THE BET DIN] AS BETROTHED":
And do we {on the basis of such a report} prohibit her to her husband? But Rav Ashi said that we take no notice of reports spread after marriage!
This is what it means to say: 'If common report declares her to be betrothed, we regard her as betrothed; if it declares her to have been betrothed and then divorced, she is regarded as divorced.'
{Gittin 89a}
What is the reason? For behold, the report is accompanied by its own neutralization.

אמר עולא לא שישמעו קול הברה אלא כדי שיהו נרות דולקות ומטות מוצעות ובני אדם נכנסין ויוצאין ונשים טוות לאור הנר ושמחות לה ואומרות פלונית
נתקדשה היום פלונית נתקדשה היום
וכן תני לוי במתניתיה לא שישמעו קול הברה כו'
וכן אמר רבה בר בר חנה אמר ר' יוחנן לא שישמעו קול הברה וכו':
Ulla said: It is not sufficient that a mere rumor should have been heard; [we take notice] only if lights have been seen burning and couches spread and people entering and leaving, and then they said, So-and-so was betrothed to-day, So-and-so was betrothed to-day.
And so too did Levi taught: It is not sufficient that a mere rumor should have been heard, etc.
And so did Rabba bar bar Channa cited Rabbi Yochanan: It is not sufficient that a mere rumor should have been heard, etc.

No comments: