Friday, August 15, 2008

Rif Gittin 18a {34b - 35a}

18a

{Gittin 34b}
Mishna:

אין אלמנה נפרעת מנכסי יתומים אלא בשבועה
נמנעו מלהשביעה
התקין רבן גמליאל הזקן שתהא נודרת ליתומים כל מה שירצו וגובה כתובתה
העדים חותמין על הגט מפני תיקון העולם
התקין הלל פרוזבול מפני תיקון העולם
A WIDOW HAS [BY RIGHTS] NO POWER TO RECOVER [HER KETUBAH] FROM THE PROPERTY OF ORPHANS SAVE ON TAKING AN OATH.
BUT THEY [THE RABBIS] REFRAINED FROM IMPOSING AN OATH ON HER.
RABBAN GAMLIEL THE ELDER THEREUPON MADE A REGULATION THAT SHE SHOULD TAKE ANY VOW WHICH THE ORPHANS CHOSE TO IMPOSE ON HER AND SO RECOVER HER KETUBAH.
AND [SIMILARLY] WITNESSES SIGN THEIR NAMES TO A GET FOR THE BETTER ORDERING OF SOCIETY.
HILLEL THE ELDER ALSO INSTITUTED THE PROZBUL FOR THE BETTER ORDERING OF SOCIETY.

{Gittin 35a}
Gemara:
אמר רב יהודה אמר שמואל לא שאנו אלא בב"ד אבל חוץ לב"ד משביעין אותה ורב אמר אפילו חוץ לב"ד אין משביעין אותה
רב לטעמיה דרב לא מגבי כתובה לארמלתא ולגבייה ולידרה בשני דרב קיל נדרי

א"ל רב יהודה לרב ירמיה ביראה אדרה בב"ד ואשבעה חוץ לב"ד וליתי קלא וליפול באודנאי דבעינא דעבידנא בה מעשה.
אמר ר' זירא אמר שמואל לא שאנו שמדירין אלא אלמנה
אבל גרושה משביעין אותה
Rav Yehuda cited Shmuel: They only learned that this applies when in bet din, but outside bet din, they would impose an oath on her.
And Rav said: Even outside bet din, they would not impose an oath on her.
Rav is consistent in his position, for Rav would not collect the ketuba for a widow. And let her vow and thus let her collect? In the days of Rav, vows were treated lightly.

Rav Yehuda said to Rav Yirmeya Biraah: Impose a vow upon her in bet din, and impose an oath upon her outside bet din. And let the report of this reach my ears, so as to make this a maaseh {precedent}.
Rabbi Zera cited Shmuel: They only learned this that they impose an vow by a widow, but a divorcee, they would impose an oath upon her.

No comments: