Wednesday, August 06, 2008

Rif Gittin 13b {26b; 27a; 28a; 27a - b}

13b

{Gittin 26b}

ואפי' רבנן לא פליגי עליה דר"מ אלא בגיטי נשים דבעינן כתיבה לשמה אבל בשאר שטרות לא
דאמר רבי אסי אמר רבי יוחנן שטר שלוה בו ופרעו אינו חוזר ולוה בו שכבר נמחל שיעבודו
טעמא דנמחל שעבודו הא לשיקרא לא חיישינן
וכן הלכתא
And even the Sages do not argue on Rabbi Meir, except by bills of divorce, where we require writing with special intent, but by other legal documents, no. For Rav Assi cited Rabbi Yochanan: A document which was used to borrow with, and was paid off, cannot be reused for another borrowing, for the obligation {shibud} within it is already cancelled. The reason is thus because the obligation was cancelled. But for falsehood, we do not worry about.
And so is the halacha.

{Gittin 27a}
Mishna:
המביא גט ואבד ממנו אם מצאו לאלתר כשר ואם לאו פסול
מצאו בחפיסה או בדלוסקמא ומכירו כשר:
IF THE BEARER OF A GET LOSES IT ON THE WAY, IF HE FINDS IT AGAIN IMMEDIATELY IT IS VALID, AND IF NOT IT IS NOT VALID.
IF HE FINDS IT IN A CHAFISAH OR IN A DELUSKAMA, OR IF HE RECOGNISES IT, IT IS VALID.

{Gittin 28a}
המביא גט והניחו זקן או חולה נותנו לה בחזקת שהוא קיים
בת ישראל הנשואה לכהן והלך בעלה למדינת הים אוכלת בתרומה בחזקת שהוא קיים
השולח חטאתו ממדינת הים מקריבין אותה בחזקת שהוא קיים
IF, WHEN THE BEARER OF A GET LEFT, THE HUSBAND WAS AN OLD MAN OR SICK, HE SHOULD YET DELIVER IT TO THE WIFE ON THE PRESUMPTION THAT HE IS STILL ALIVE.
IF THE DAUGHTER OF AN ORDINARY ISRAELITE IS MARRIED TO A PRIEST AND HER HUSBAND GOES ABROAD, SHE GOES ON EATING OF THE TERUMAH ON THE PRESUMPTION THAT HE IS STILL ALIVE.
IF A MAN SENDS A SIN-OFFERING FROM ABROAD IT IS SACRIFICED ON THE ALTAR ON THE PRESUMPTION THAT HE IS STILL ALIVE.

{Gittin 27a}
Gemara:
ורמינהי מצא גיטי נשים ושחרורי עבדים דיאתיקי מתנה ושוברין הרי זה לא יחזיר שאני אומר כתובין היו ונמלך שלא ליתן
טעמא דלא אמר תנו הא אמר תנו נותנין ואפילו לזמן מרובה
And the raised an objection {from a brayta}: If a man finds bills of divorcement of wives or of emancipation of slaves or wills or deeds of gift or receipts, he should not return them {to either party}, for I say that {perhaps} they were written, and then he changed his mind that he should not give.
The reason is {thus} that he did not say "give." But if he said give, we would give, and even after a long time.

אמר רבה לא קשיא כאן במקום שהשיירות מצויות וכאן במקום שאין השיירות מצויות
ואפילו במקום שהשיירות מצויות והוא שהוחזקו שני יוסף בן שמעון בעיר אחת
Rabba said: This is not difficult. Here {in the Mishna} is in a place where caravans are found {=pass frequently}, while here {in the brayta} is in a place that caravans are not found. And even in a place that caravans are found, and this is where there are presumed to be two "Yosef ben Shimons" {the name on the document} in a single town.

{Gittin 27b}
רבי זירא רמי מתניתין אברייתא ומשני כאן במקום שהשיירות מצויות כאן במקום שאין השיירות מצויות
איכא דאמרי והוא שהוחזקו שני יוסף בן שמעון בעיר אחת הוא דלא נהדר והיינו דרבה
ואיכא דאמרי אף על גב דלא הוחזקו לא נהדר ופליגא דרבה
Rabbi Zera contrasted our Mishna with the brayta and learnt: here is in a place that the caravans are found, while here is in a place that the caravans are found.
Some {variant manuscripts} say: And this is where two "Yosef ben Shimons" are presumed to be in a single town -- that is where one does not returned. And this is the position of Rabba.
And some {variant manuscripts} say: Even though there are not presumed, we do not return. And then this argues on Rabba.

רבי ירמיה אמר כגון דאמרי עדים מעולם לא חתמנו אלא על גט אחד של יוסף בן שמעון
רב אשי אמר כגון דאמרי עדים נקב יש בו בצד אות פלונית
Rabbi Yirmeyah said: Such as where witnesses say, "we only ever signed on a single get of Yosef ben Shimon."
Rav Ashi said: Such as where witnesses say "there was a hole on the side of such-and-such a letter."

והלכה כרב אשי דהוא בתרא
הלכך לא מהדרינן גט לזמן מרובה במקום שהשיירות מצויות אלא כגון דאמרי עדים מעולם לא חתמנו אלא על גט אחד של יוסף בן שמעון דהא מלתא לית בה ספיקא
אי נמי כדאמרי נקב יש בו בצד אות פלונית דהוה ליה סימן מובהק כרב אשי אבל נקב בעלמא לא
And the halacha is like Rav Ashi, for he is the latest, chronologically.
Therefore, we do not return a get after a prolonged period in a place where the caravans are found, unless the witnesses say "we only ever signed on a single get of Yosef ben Shimon," for this matter does not have any doubt to it. Alternatively, when they say that "there is a hole on the side of such-and-such a letter" which is an extremely accurate sign, like Rav Ashi. But a regular hole, no.

No comments: