Friday, June 15, 2007

Rif Yevamot 15a {Yevamot 44a - 45b}

15a

{Yevamot 44a continues}
Mishna:

המחזיר גרושתו והנושא את חלוצתו והנושא את קרובת חלוצתו יוציא והולד ממזר דברי רבי עקיבא
וחכמים אומרים אין הולד ממזר ומודים בנושא את קרובת גרושתו שהולד ממזר
If someone remarries his divorced wife {after she had married another man} and one who marries the woman upon whom he performed chalitza, and one who married the relative of the woman upon whom he performed chalitza, must divorce, and the child is a bastard. These are the words of Rabbi Akiva.
And the Sages say: The child is not a bastard. And they admit by one who marries the relative of his divorcee that the child is a bastard.

{Yevamot 44b}
Gemara:
אמר רבה בר בר חנה אמר ר' יוחנן הכל מודים בעובד כוכבים ועבד שבא על בת ישראל שהולד ממזר
מאן הכל מודים שמעון התימני דאע"ג דאמר שמעון התימני אין ממזר מחייבי לאוין הני מילי בחייבי לאוין דתפסי בהו קידושין אבל בעובד כוכבים ועבד הבא על בת ישראל דלא תפסי בהו קידושין כחייבי כריתות דאמו
ואותבינן עליה דר' יוחנן ושקלינן וטרינן בה טובא ואסיקנא לבסוף והלכתא עובד כוכבים ועבד הבא על בת ישראל הולד כשר בין בפנויה בין באשת איש:
Rabba bar bar Channa cited Rabbi Yochanan: All agree by an idolater {=gentile} and a {non-Hebrew} slave who has intercourse with an Israelite woman that the child is a bastard.
Who is this "all admit?" Shimon haTemani, for even though Shimon haTemani said that the child is not a bastard for normal Biblical prohibitions {chayvei lavin}, these words are by normal Biblical prohibitions where betrothal nonetheless takes hold. However, by an idolater and a slave who have intercourse with an Israelite woman, where betrothal does not take hold, they are like prohibitions carrying a penalty of karet {where the child is a bastard}.
And we object to this statement of Rabbi Yochanan, and we ask and answer about it a lot, and we conclude at the end: "And the halacha is that an idolater and a slave who have intercourse with an Israelite woman, the child is valid {not a bastard}, whether she is unmarried or whether she is a man's wife."

ואיכא מרבוואתא דמסיימי בה דהאי דאמרינן הולד כשר הנ"מ לישראל אבל לכהונה הולד פגום דאי ברתא היא אסורה לכהן מדאמרינן מיקמי האי פיסקא וכולהו אמוראי דמכשרי מודו שהולד פגום לכהונה ק"ו מאלמנה ומה אלמנה לכהן גדול שאין איסורה שוה בכל בנה פגום זו שאיסורה שוה בכל אינו דין שבנה פגום
וכי תימא איכא למיפרך מה לאלמנה שכן היא עצמה מתחללת הכא נמי כיון דבא עליה עשאה חללה דאמר רבי יוחנן מנין לעובד כוכבים ועבד שבאו על הכהנת ועל הלויה ועל בת ישראל שפסלוה שנאמר ובת כהן כי תהיה אלמנה וגרושה מי שיש לו אלמנות וגירושין בה יצאו עובד כוכבים ועבד שאין להן אלמנות וגירושין בה
And there is of the {post-Talmudic} Rabbis who conclude in it that this that we say that the child is valid {and not a bastard}, these words are to an Israelite, but to the priesthood, the child bears a flaw {pegam}, that if she is a daughter, she is forbidden to a kohen, from that which we say in this ruling: and all the Amoraim who validate admit that the child is 'flawed' towards the priesthood, as a kal vachomer from a widow -- now if in the case of a widow to a kohen gadol, whose prohibition is not identical, her child is 'flawed,' this one {where she had intercourse with an idolater or slave}, whose prohibition is identical for all, should it not be the law that her child is 'flawed?'
And if you say that one can object, "the case of the widow is unique in that she herself becomes a chalala," {I can rejoin that} here too, once he {the idolater or slave} has intercourse with her, she becomes a chalala. For Rabbi Yochanan said: How do we know that an idolater or slave who had intercourse with a female kohen or Levi, that they are invalidated? For it is written {Vayikra 22:13}:
יג וּבַת-כֹּהֵן כִּי תִהְיֶה אַלְמָנָה וּגְרוּשָׁה, וְזֶרַע אֵין לָהּ--וְשָׁבָה אֶל-בֵּית אָבִיהָ כִּנְעוּרֶיהָ, מִלֶּחֶם אָבִיהָ תֹּאכֵל; וְכָל-זָר, לֹא-יֹאכַל בּוֹ. 13 But if a priest's daughter be a widow, or divorced, and have no child, and is returned unto her father's house, as in her youth, she may eat of her father's bread; but there shall no common man eat thereof.
To one who has to him widowhood and divorce as regards her, to the exclusion of the idolater and slave who do not have widowhood and divorce as regards her.

וחזינן לרבוואתא אחריני דפסקי והלכתא עובד כוכבים ועבד הבא על בת ישראל הולד כשר ולא מסיימי שהולד פגום ואנן מספקא לן אי הוי פגום אי לא מדחזינן לגמרא בתר שקלא וטריא דפסק והלכתא עובד כוכבים ועבד הבא על בת ישראל הולד כשר ולא אמר והלכתא הולד פגום:
And we have seen other {post-Talmudic} Rabbis who rule: And the halacha is that an idolater and slave who had intercourse with an Israelite woman, the child is valid {not a bastard}, and they do not conclude that the child is 'flawed' {as regards marrying a kohen}.

And we have a doubt whether there is a flaw or not, from the fact that the gemara, after the give and take, ruled, "and the halacha is that an idolater or a slave who had intercourse with an Israelite woman, the child is valid," and it did not say, "and the halacha is that the child has a flaw." {and the fact is that the gemara does indeed discuss in this give and take the possibility of 'flaw'}

{Yevamot 45a}
שלחו ליה בני בי מיכסא לרבא ילמדנו רבינו מי שחציו עבד וחציו בן חורין הבא על בת ישראל הולד מהו שלח להו השתא בעבד כולו אמרת כשר בעבד חציו מיבעיא
אמר רב יוסף מרא דשמעתא מנו רב יהודה והאמר רב יהודה מי שחציו עבד וחציו בן חורין הבא על בת ישראל אותו ולד אין לו תקנה
ואסיקנא כי איתמר דרב יהודה כגון שבא על אשת איש שנמצא צד חירות שבו משתמש באשת איש
The residents of Bei Michsa sent to Rava {our gemara: Rabba}: Let our master teach us -- one who was half slave and half free-man who had intercourse with an Israelite woman, what is the status of the child? He sent back to them: Now, by one who is entirely a slave, you say that the child is valid, is there any question about one who is only half a slave?
Rav Yosef said: The master {author} of this statement, who is it?
{Yevamot 45b}
Rav Yehuda. But Rav Yehuda said: One who is half slave and half free-man who had intercourse with an Israelite woman, that child has no fix.
And we conclude that when did Rav Yehuda state this? Such as where he had intercourse with a married woman, such that the part of him that was free had intercourse with a married woman.

רב אשי אכשריה לרב מרי בר רחל ומנייה בפורסי דבבל ואע"ג דאמר מר כל משימות שאתה משים לא יהו אלא מקרב אחיך כיון דאימיה מישראל מקרב אחיך קרינא ביה
Rav Ashi {our gemara: Rava} validated Rav Mari bar Rachel
{Soncino: Rachel was one of Mar Samuel's captive daughters, who, while in captivity, was married to an idolater and gave birth to Mari. Issur, the father of the child, embraced Judaism while Rachel was still in her pregnancy, and he is several times referred to in the Talmud as Issur the proselyte.}
and appointed him among the pursers of Bavel. And even though Master said that all placements {appointments to authority} that you appoint should only be "from the midst of your brothers," since his mother was an Israelite, we apply to him "from the midst of your brothers."

No comments: