19b
{Kiddushin 45b}
אמר רב שמואל בר יצחק ומודה רב שאם מתה אינו יורשה אוקי ממונא בחזקת מריה:
אמר רב בין היא ובין אביה יכולין לעכב
ורב אסי אמר אביה ולא היא:
היתה אוכלת ראשונה ראשונה אינה מקודשת עד שיהא באחת מהן שוה פרוטה
פריש ר' אמי מאי עד שיהא באחת מהן שוה פרוטה עד שיהא באחרונה שוה פרוטה
אבל בקמייתא לא כיון דדעתיה אבתרייתא הויין להו קמייתא כי מלוה
והמקדש במלוה אינה מקודשת
הלכך אי איכא באחרונה שוה פרוטה מקודשת דהויא ליה כמקדש במלוה ופרוטה דדעתיה אפרוטה ואי לית בה שוה פרוטה אינה מקודשת
וכן הלכתא:
Rav Shmuel bar Yitzchak said: And Rav agrees that if she dies, he does not inherit her -- the money stays in the chazaka of its owner.
{Kiddushin 46a}
הג"ה אתמר קטנה שנתקדשה שלא לדעת אביה{Kiddushin 46a}
אמר רב בין היא ובין אביה יכולין לעכב
ורב אסי אמר אביה ולא היא:
Gloss: It was stated {by Amoraim}: A minor girl who was betrothed without her father's knowledge --
Rav said: Either she or her father are able to veto it. {she, before her father finds out}
And Rav Asi said: Her father and not she.
Rav said: Either she or her father are able to veto it. {she, before her father finds out}
And Rav Asi said: Her father and not she.
היתה אוכלת ראשונה ראשונה אינה מקודשת עד שיהא באחת מהן שוה פרוטה
פריש ר' אמי מאי עד שיהא באחת מהן שוה פרוטה עד שיהא באחרונה שוה פרוטה
אבל בקמייתא לא כיון דדעתיה אבתרייתא הויין להו קמייתא כי מלוה
והמקדש במלוה אינה מקודשת
הלכך אי איכא באחרונה שוה פרוטה מקודשת דהויא ליה כמקדש במלוה ופרוטה דדעתיה אפרוטה ואי לית בה שוה פרוטה אינה מקודשת
וכן הלכתא:
"If she was eating the first one first {and continuing to eat as he handed the dates over} she is not betrothed until there is in one of them the value of a perutah":
R' Ami explained: What is meant by "until there is in one of them the value of a perutah?" Until there is in the last one the value of of a perutah. But in the former one, no, since his mind was on the last one, the former one was a loan. And one who betroths with a loan, she is not betrothed.
Therefore, if there is in the last one the value of a perutah, she is betrothed, for it is like one who betroths with a loan and a perutah, that his mind is on the perutah, and if there is not in it the value of a perutah, she is not betrothed.
And so is the halacha.
R' Ami explained: What is meant by "until there is in one of them the value of a perutah?" Until there is in the last one the value of of a perutah. But in the former one, no, since his mind was on the last one, the former one was a loan. And one who betroths with a loan, she is not betrothed.
Therefore, if there is in the last one the value of a perutah, she is betrothed, for it is like one who betroths with a loan and a perutah, that his mind is on the perutah, and if there is not in it the value of a perutah, she is not betrothed.
And so is the halacha.
1 comment:
Thanks for a ggreat read
Post a Comment