Tuesday, November 04, 2008

Rif Kiddushin 10b {26b - 27b}

10b

{Kiddushin 26a}

נכסים שאין להן אחריות נקנין עם נכסים שיש להן אחריות בכסף בשטר ובחזקה
מנא הני מילי
אמר חזקיה אמר קרא ויתן להם אביהם מתנות רבות לכסף ולזהב ולמגדנות עם ערי מצורות (אשר) ביהודה
"Assets which do not carry responsibility {=movable objects} are acquired together with assets which carry responsibility {=real property}, via money, shtar, and chazaka":
From where do we know these words?
Chizkiya said: The verse stated {Divrei Hayamim II 21:3}
ג וַיִּתֵּן לָהֶם אֲבִיהֶם מַתָּנוֹת רַבּוֹת לְכֶסֶף וּלְזָהָב, וּלְמִגְדָּנוֹת, עִם-עָרֵי מְצֻרוֹת, בִּיהוּדָה; וְאֶת-הַמַּמְלָכָה נָתַן לִיהוֹרָם, כִּי-הוּא הַבְּכוֹר. {פ} 3 And their father gave them great gifts, of silver, and of gold, and of precious things, with fortified cities in Judah; but the kingdom gave he to Jehoram, because he was the first-born. {P}
{where the derasha is that the great gifts are movable objects, which were given over im the fortified cities}

{Kiddushin 27a}

(אמר רבה בר יצחק אמר רב ב' שטרות הן זכו בשדה זו לפלוני וכתבו לו את השטר חוזר בשטר ואינו חוזר בשדה על מנת שיכתבו לו את השטר חוזר בו בין בשדה בין בשטר
ורב חייא בר אבין אומר שלשה שטרות הן תרי הא דאמרן אידך אם קדם מוכר וכתב שטר ללוקח כאותה ששנינו כותבין שטר ללוה אע"פ שאין מלוה עמו כיון שהחזיק זה בקרקע נקנה שטר כל מקום שהוא)
(* Rabba {our gemara: Rava} bar Yitzchak cited Rav: There are 2 {rules pertaining to} shtars: "take possession of this field for Ploni, and write the shtar for him," he may retract in regard to the shtar but may not retract in regard to the field. "on condition that they write for him a shtar," he may retract in it, whether in the field or in the shtar.
And Rav Chiyya bar Avin says {our gemara: in the name of Rav Huna}: There are 3 {rules pertaining to} shtars: Two are what we said. The other one is that if the seller preempted and wrote a shtar for the purchaser, which is {allowed} in accordance with that which we learned, "they may write a shtar for the borrower, even though the lender is not with him," as soon as this one {=the purchaser} takes possession of the land, the shtar is acquired {by the buyer} wherever it is.
*)

איבעיא להו בעינן צבורין בהו או לא
ואסיקנא והלכתא צבורין לא בעינן אגב וקני בעינן
כלומר שצריך המקנה לומר לקונה קנה לך האי ארעא וקני אגבה הנך מטלטלין דאית לי במקום פלוני וכיון דאחזיק בההיא ארעא קנה לה לההיא ארעא וקני להו מטלטלי כל היכא דאיתנהו
It was a question to them: Do we require that they {=the movable objects} be piled up in them {=the real property} or not? And we conclude: And the halacha is that we do not require that they be piled upon. We do require that {the seller specify} "by dint of" and "acquire".
That is to say that the one who transfers over needs to say to the acquirer "acquire for yourself this land, and acquire by dint of it the movable objects which exist for me in such-and-such a Place." And once he takes possession of theat land, he acquires that land, and acquires those movable objects, wherever they may be.

איבעיא להו שדה במכר ומטלטלין במתנה מהו
תא שמע עישור שאני עתיד למוד נתון ליהושע ומקומו מושכר לו
אלמא שדה במכר ומטלטלין במתנה קני:
It was a question to them: The field in sale and the movable objects as a gift, what is the law?
Come and hear: The tenth {=tithe} that I will in measure out in the future is given over to Yehoshua {a Levi}, and its place is leased to him.
Thus it is clear that a field in sale and movable objects in gift, he acquires.

{Kiddushin 27b}
{see girsa in our gemara}
אמר שמואל מכר לו עשר שדות בעשר מדינות כיון שהחזיק באחת מהן קנה כולן
אמר רבא ל"ש אלא שנתן לו דמי כולן אבל לא נתן לו דמי כולן לא קנה אלא כנגד מעותיו
תניא כותיה דרבא מכר לו עשר שדות בעשר מדינות כיון שהחזיק באחת מהן קנה כולן
בד"א שנתן לו דמי כולן אבל לא נתן לו דמי כולן לא קנה אלא כנגד מעותיו:
Shmuel said: If he sold to him 10 fields in 10 countries, once he takes possession of one of them, he acquired all of them.
Rava said: They only learned that where he gave him money for all of them, but if he did not give him money for all of them, he only acquired corresponding to his money.
There is a brayta in accordance with Rava: Of he sold him 10 fields in 10 countries, once he takes possession of one of them, he acquired all of them. Where are these words said? Where he gave him money for all of them, but if he did not give him money for all of them, he only acquired corresponding to his money.

No comments: