16a
{Kiddushin 39a}
רב יוסף מערב ביזרוני וזרע
אמר ליה אביי והא תנן כלאים מדברי סופרים
א"ל לא קשיא כאן בכלאי הכרם כאן בכלאי זרעים
כלאי הכרם שבארץ אסורין בהנאה בחוצה לארץ נמי גזרו בהו רבנן
כלאי זרעים דבארץ אין אסורין בהנאה בחוצה לארץ לא גזרו רבנן
נמצאו עכשיו דין כלאים בחוצה לארץ נחלק לשלשה פנים יש מהן אסור מדאורייתא ויש מהן אסור מדרבנן ויש מהן מותר
כלאי בהמה והרכבת אילן אסורין מדאורייתא וכלאי הכרם אסורין מדברי סופרים וכלאי זרעים מותרין:
Rav Yosef mixed seeds and planted. {And Rav Yosef, it should be pointed out, was in Bavel.}אמר ליה אביי והא תנן כלאים מדברי סופרים
א"ל לא קשיא כאן בכלאי הכרם כאן בכלאי זרעים
כלאי הכרם שבארץ אסורין בהנאה בחוצה לארץ נמי גזרו בהו רבנן
כלאי זרעים דבארץ אין אסורין בהנאה בחוצה לארץ לא גזרו רבנן
נמצאו עכשיו דין כלאים בחוצה לארץ נחלק לשלשה פנים יש מהן אסור מדאורייתא ויש מהן אסור מדרבנן ויש מהן מותר
כלאי בהמה והרכבת אילן אסורין מדאורייתא וכלאי הכרם אסורין מדברי סופרים וכלאי זרעים מותרין:
Abaye said to him: But we learnt {in a Mishna}, "kilaim is from the words of the scribes {=Rabbinic}."
He said to him: This is no question. Here {in the Mishna} is by kilaim of the vineyard, while here {in this case} is a mixture of seeds {not involving grapes}. Kilaim of the vineyard, in the land {of Israel} are forbidden in benefit, while outside the land as well, the Sages decreed upon them. Kilaim of seeds in the land {of Israel} are not forbidden in benefit, and outside the land the Sages did not decree about them {to forbid planting them}.
Thus, now, the law of kilaim outside the land is divided into 3 aspects. Some of it is forbidden Biblically, some of it is forbidden Rabbinically, and some of it is permitted. Kilaim of animals and grafting of trees is forbidden Biblically; and kilaim of the vineyard is forbidden from the words of the scribes {Rabbinically}; and kilaim of seeds is permitted.
{Kiddushin 39b}
Mishna:
כל העושה מצוה אחת מטיבין לו ומאריכין את ימיו ונוחל את הארץ וכל שאינו עושה מצוה אחת אין מטיבין לו ואין מאריכין את ימיו ואינו נוחל את הארץ
וכל שאינו לא במשנה ולא במקרא ולא בדרך ארץ אינו מן הישוב וכל המחזקי בשלשתן עליו הכתוב אומר והחוט המשולש לא במהרה ינתק:
Whoever performs a mitzvah, they make it better for him, extend his life, and he inherits the land. And whoever does not perform a mitzvah, they do not make it better for him, do not extend his life, and he does not inherit the land.וכל שאינו לא במשנה ולא במקרא ולא בדרך ארץ אינו מן הישוב וכל המחזקי בשלשתן עליו הכתוב אומר והחוט המשולש לא במהרה ינתק:
{Kiddushin 40b}
And whoever does not have, not in Mishna, Scriptures, nor derech eretz {proper conduct} is not from the yishuv {society}. And whoever has hold of all three of them, upon him the Scriptures states {Kohelet 4:12}:
Gemara:
כל שאינו לא במקרא ולא במשנה ולא בדרך ארץ אינו מן הישוב
רבי יוחנן אומר פסול לעדות:
ת"ר האוכל בשוק הרי זה ככלב ויש אומרים פסול לעדות
אמר רב אידי בר אבין הלכה כיש אומרים
רבי יוחנן אומר פסול לעדות:
"And whoever does not have, not in Mishna, Scriptures, nor derech eretz {proper conduct} is not from the yishuv {society}":
Rabbi Yochanan: He is invalid for testimony.
Rabbi Yochanan: He is invalid for testimony.
ת"ר האוכל בשוק הרי זה ככלב ויש אומרים פסול לעדות
אמר רב אידי בר אבין הלכה כיש אומרים
The Sages learnt {in a brayta}: One who eats in the marketplace, behold this one is like a dog, and some say he is invalid for testimony.
Rav Iddi bar Avin said: The halacha is like the "some say."
Rav Iddi bar Avin said: The halacha is like the "some say."
סליק פירקא האשה נקנית
END PEREK ONE
BEGIN PEREK TWO
{Kiddushin 41a}
Mishna:
האיש מקדש בו ובשלוחו והאשה מתקדשת בה ובשלוחה
האיש מקדש את בתו כשהיא נערה בו ובשלוחו
האומר לאשה התקדשי לי בתמרה זו התקדשי לי בזו התקדשי לי בזו אם יש באחת מהן שוה פרוטה מקודשת ואם לאו אינה מקודשת
בזו ובזו ובזו אם יש בכולן שוה פרוטה מקודשת ואם לאו אינה מקודשת
היתה אוכלת ראשונה ראשונה אינה מקודשת עד שיהא באחת מהן שוה פרוטה:
האיש מקדש את בתו כשהיא נערה בו ובשלוחו
האומר לאשה התקדשי לי בתמרה זו התקדשי לי בזו התקדשי לי בזו אם יש באחת מהן שוה פרוטה מקודשת ואם לאו אינה מקודשת
בזו ובזו ובזו אם יש בכולן שוה פרוטה מקודשת ואם לאו אינה מקודשת
היתה אוכלת ראשונה ראשונה אינה מקודשת עד שיהא באחת מהן שוה פרוטה:
A man may betroth either by himself of via his agent, and a woman may become betrothed either by himself or via her agent.
A man may betroth his daughter {to someone else} when she is a naarah {a stage between ketana and bogeret} either by himself or via his agent.
{Kiddushin 46a}
If one said to a woman, "become betrothed to me with this date"; "become betrothed to me with this one"; "become betrothed to me with this one" -- if there was worth in any one of them the value of a perutah she is betrothed and if not, she is not betrothed.
"With this and with this and with this," if there is in all of them {even added up} the value of a perutah, she is betrothed, and if not, she is not betrothed.
If she was eating the first one first {and continuously eating them as he handed them over to her, then even in this second case}, she is not betrothed until there is in one of them the value of a perutah.
A man may betroth his daughter {to someone else} when she is a naarah {a stage between ketana and bogeret} either by himself or via his agent.
{Kiddushin 46a}
If one said to a woman, "become betrothed to me with this date"; "become betrothed to me with this one"; "become betrothed to me with this one" -- if there was worth in any one of them the value of a perutah she is betrothed and if not, she is not betrothed.
"With this and with this and with this," if there is in all of them {even added up} the value of a perutah, she is betrothed, and if not, she is not betrothed.
If she was eating the first one first {and continuously eating them as he handed them over to her, then even in this second case}, she is not betrothed until there is in one of them the value of a perutah.
{Kiddushin 41a}
Gemara:
השתא בשלוחו מקדש בו מיבעיא
אמר רב יוסף מצוה בו יותר מבשלוחו
כי הא דרב ספרא מחריך רישא רבא מלח שיבוטא
ואיכא דאמרי בהא איסורא נמי אית בה
כדרב יהודה אמר רב דאמר רב יהודה אמר רב אסור לאדם שיקדש אשה עד שיראנה שמא יראה בה דבר מגונה ותתגנה עליו ורחמנא אמר ואהבת לרעך כמוך
וכי איתמר דרב יוסף אסיפא איתמר
אמר רב יוסף מצוה בו יותר מבשלוחו
כי הא דרב ספרא מחריך רישא רבא מלח שיבוטא
ואיכא דאמרי בהא איסורא נמי אית בה
כדרב יהודה אמר רב דאמר רב יהודה אמר רב אסור לאדם שיקדש אשה עד שיראנה שמא יראה בה דבר מגונה ותתגנה עליו ורחמנא אמר ואהבת לרעך כמוך
וכי איתמר דרב יוסף אסיפא איתמר
Now that via his agent he can betroth, by himself need it be stated?
Rav Yosef said: It is a mitzbah for him {by himself} more than via his agent. Like this that Rav Safra scorched a head {of an animal to cook it} and salt a shibuta {fish, for Shabbat, himself}.
And some {versions} say that in this, there is also a prohibition, like Rav Yehuda cited Rav. For Rav Yehuda cited Rav: It is forbidden for a person to betroth a wife until he sees her, lest he see in her something unpleasant, and the be disgusting to him, while the All-Merciful stated {Vayikra 19:18}:
sefa {about a woman becoming betrothed}.
Rav Yosef said: It is a mitzbah for him {by himself} more than via his agent. Like this that Rav Safra scorched a head {of an animal to cook it} and salt a shibuta {fish, for Shabbat, himself}.
And some {versions} say that in this, there is also a prohibition, like Rav Yehuda cited Rav. For Rav Yehuda cited Rav: It is forbidden for a person to betroth a wife until he sees her, lest he see in her something unpleasant, and the be disgusting to him, while the All-Merciful stated {Vayikra 19:18}:
sefa {about a woman becoming betrothed}.
No comments:
Post a Comment