Tuesday, November 18, 2008

Rif Kiddushin 15a {34a; 35b -37a; 38b}

15a

{Kiddushin 34a}
א"ר יוחנן אין למדין מן הכללות אפילו במקום שנאמר בו חוץ:
Rabbi Yochanan: We don't learn {generalizations} from general rules, even in a place where it is stated about it "with the exception of."

{Kiddushin 35b}
חוץ מבל תקיף ובל תשחית ובל תטמא למתים
איסי תני אף בל יקרחו נשים פטורות
ולית הלכתא כאיסי אלא אחד אנשים ואחד נשים חייבין.
"with the exception of not rounding {the corners of one's head}, not destroying {the corner of one's beard}, and not becoming ritually impure from corpses {where in all three cases, only men are obligated}."
Issi taught: Also not making a bald spot, women are exempt.
And the halacha is not like Issi, but rather both men and women are obligated.

ירושלמי
רב המנונא מפקיד לחבריה פקדון לנשיכון כד יהון קיימין על מיתא לא יתלשון בשעריהון שלא יבאו לידי קרחה
שנאמר כי עם קדוש אתה אחד אנשים ואחד נשים
Yerushalmi:
Rav Hamnuna instructed the Sages {chavraya}, instruct your wives while you are yet alive then upon {your} death, they should not pluck out their hairs, so that they do not come to a bald spot, for it is stated {Devarim 14:2}:
א בָּנִים אַתֶּם, לַה אֱלֹהֵיכֶם: לֹא תִתְגֹּדְדוּ, וְלֹא-תָשִׂימוּ קָרְחָה בֵּין עֵינֵיכֶם--לָמֵת. 1 Ye are the children of the LORD your God: ye shall not cut yourselves, nor make any baldness between your eyes for the dead.
ב כִּי עַם קָדוֹשׁ אַתָּה, לַה אֱלֹהֶיךָ; וּבְךָ בָּחַר ה, לִהְיוֹת לוֹ לְעַם סְגֻלָּה, מִכֹּל הָעַמִּים, אֲשֶׁר עַל-פְּנֵי הָאֲדָמָה. {ס} 2 For thou art a holy people unto the LORD thy God, and the LORD hath chosen thee to be His own treasure out of all peoples that are upon the face of the earth. {S}
-- both men and women.

{Kiddushin 36a}
תנו רבנן לא יקרחו
יכול אפילו קרח ארבעה וחמשה קרחות לא יהא חייב אלא אחת
תלמוד לומר קרחה לחייב על כל קרחה וקרחה
בראשם מה תלמוד לומר לפי שנאמר לא תתגודדו ולא תשימו קרחה בין עיניכם למת יכול לא יהא חייב אלא על בין העינים
מנין לרבות את כל הראש
ת"ל בראשם לחייב על הראש כבין העינים
אין לי אלא כהנים שריבה בהן הכתוב מצות יתירות
ישראל מנלן
נאמר כאן קרחה ונאמר להלן קרחה מה כאן חייב על כל קרחה וקרחה וחייב על הראש כבין העינים אף להלן חייב על כל קרחה וקרחה וחייב על הראש כבין העינים
ומה להלן על מת אף כאן על מת:
The Sages learnt {in a brayta}: {Vayikra 21:5}:
ה לֹא-יקרחה (יִקְרְחוּ) קָרְחָה בְּרֹאשָׁם, וּפְאַת זְקָנָם לֹא יְגַלֵּחוּ; וּבִבְשָׂרָם--לֹא יִשְׂרְטוּ, שָׂרָטֶת. 5 They shall not make baldness upon their head, neither shall they shave off the corners of their beard, nor make any cuttings in their flesh.
Perhaps this means even if he made four or five bald spots {at one time}, he would only be liable for one? Therefore it informs us {the next word} karcha -- a bald spot -- to impose an obligation on each and every bald spot.
{The next word:}
בְּרֹאשָׁם -- on their head. What is it informing us? Since it said {Devarim 14:1}:
א בָּנִים אַתֶּם, לַה אֱלֹהֵיכֶם: לֹא תִתְגֹּדְדוּ, וְלֹא-תָשִׂימוּ קָרְחָה בֵּין עֵינֵיכֶם--לָמֵת. 1 Ye are the children of the LORD your God: ye shall not cut yourselves, nor make any baldness between your eyes for the dead.
I would only be liable for between the eyes {the head pate?}. How do I know to include all the head? Therefore it informs us {here in Vayikra} בְּרֹאשָׁם -- on their head -- to impose liability on the entire head, just as between the eyes. I only have kohanim {being liable}, where the Scriptures increases for them many commandments {and who are the subject in context, perhaps solely, on a peshat level}. General Israelites, from where do we know? It states here {Devarim} קרחה and it states there {Vayikra} קרחה . Just as here, you are liable for each and every vald spot and are liable for the entirety of the head just as between the eyes, so too over there you are liable for each and every vald spot and are liable for the entirety of the head, and just as over there {in Vayikra}, it is for a corpse {that one is doing this when violating}, so too over here for a corpse.

{Kiddushin 36b}
Mishna:
כל מצוה שהיא תלויה בארץ אינה נוהגת אלא בארץ ושאינה תלויה בארץ נוהגת בין בארץ בין בחוצה לארץ חוץ מן הערלה והכלאים
רבי אלעזר אומר אף החדש:
Any commandment which is dependent upon the land {of Israel} is only practiced in the land, while that which is not dependent upon the land is practiced whether in the land or outside the land, with the exception of orlah {fruit forbidden the first three years} and mixtures {of species}.
{Kiddushin 37a}
Rabbi Eleazar says: Also chadash {"new" grain}.

Gemara
:
מאי תלויה ומאי אינה תלויה
אילימא תלויה דכתיב בה ביאה שאינה תלויה דלא כתיב בה ביאה והרי תפלין ופטר חמור דכתיב בהו ביאה ונוהגות בין בארץ בין בחוצה לארץ
אמר רב יהודה ה"ק כל מצוה שהיא חובת הגוף נוהגת בין בארץ בין בחוצה לארץ חובת קרקע אינה נוהגת אלא בארץ חוץ מן הערלה והכלאים
What is "dependent" and what is "not dependent"?
If you say "dependent" means that "entering" {the land} is written about it, while "not dependent" means that "entering" is not written about it, but behold there is tefillin and peter chamor {a firstborn donkey} about which "entering" is written, and yet it is practiced whether in the land or outside the land.
Rav Yehuda said: This is what it means to say: A commandment which is a obligation upon the person is practiced whether in the land or outside the land. An obligation upon land {karka} is only practiced in the land {of Israel} with the exception of orlaha and kilaim.

רבי אלעזר אומר אף החדש
וקי"ל כר' אלעזר דסתם לן תנא כותיה
דתנן החדש אסור מן התורה בכל מקום והערלה הלכה והכלאים מדברי סופרים:
Rabbi Eleazer says: Even chadash.
And we establish like Rabbi Eleazar, for the Tanna writes plainly {stam} like him. For we learnt {in a Mishnah, which is cited in Kiddushin 38b}: Chadash is forbidden Biblically in every place, and orlah is "halacha" {that it is forbidden}, and kilaim from the words of the scribes {Rabbinically}.

No comments: