Sunday, August 24, 2008

Rif Gittin 23a {45a; 43b - 44b; Yevamot 48b; Gittin 44b - 45a} Slaves into the hands of heathens, or outside the land of Israel

23a

{Gittin 45a}
Mishna:

אין מבריחין את השבויין מפני תקון העולם
רשב"ג אומר מפני תקנת שבויין
אין לוקחין ספרים ומזוזות מן העובדי כוכבים יתר על דמיהן מפני תקון העולם
CAPTIVES SHOULD NOT BE HELPED TO ESCAPE, TO PREVENT ABUSES.
RABBAN SHIMON BEN GAMLIEL SAYS [THAT THE REASON IS] TO PREVENT THE ILL-TREATMENT OF FELLOW CAPTIVES.

NEITHER SHOULD SCROLLS OF THE LAW, PHYLACTERIES AND MEZUZOT BE BOUGHT FROM HEATHENS AT MORE THAN THEIR VALUE,
{Gittin 45b}
TO PREVENT ABUSES.

{Gittin 43b}
Gemara:
ת"ר המוכר עבדו לעובד כוכבים יצא לחירות וצריך גט שחרור מרבו ראשון:
The Sages learnt {in a brayta}: If one sold his slave to a heathen, he goes free, but requires a deed of manumission from his first master.

{Gittin 44a}
שלח ר' אמי מיני אמי בר נתן תורה יוצאה לכל ישראל עבד שהפיל עצמו לגייסות ואין רבו יכול להוציאו לא בדיני ישראל ולא בדיני עובדי כוכבים מותר ליטול דמיו וכותב ומעלה בערכאות של עובדי כוכבים מפני שהוא כמציל מידם

אמר ריב"ל המוכר עבדו לעובד כוכבים קונסין אותו עד עשרה בדמיו

א"ר שמעון בן לקיש המוכר בהמה גסה לעובד כוכבים קונסין אותו עד מאה בדמיה
כלומר שמחייבין אותו להחזירה מיד הלוקח ואם אינו מקבל ממנו מוסיף בדמים עד שמגיע למאה בדמים שנטל ממנו ואם לא החזיר לו אחר כך פוטרין אותו.
וחזינן לגאון דקאמר לא מגבינן האי קנסא אלא בא"י אבל בחו"ל לא דלא מגבינן קנסא בבבל:
Rabbi Ammi sent {back a reply to a halachic question -- see gemara}: "From me, Ammi son of Natan, Torah {=a halachic ruling} goes out to all Israel. A slave who throws himself into the hand of bandits, and his master is unable to get him out {of their hands}, not by Israelite laws nor heathen laws, he {=the master} is permitted to take payment {from the heathens} and make out a deed, and present it in the heathen courts, for this is like saving {his money} from their hands.

Rabbi Yehoshua ben Levi said: If one sells his slave to a heathen, we penalize him up to ten times his value {that he is obligated to redeem the slave from their hands}.

Rabbi Shimon ben Lakish said: If one sells a large animal {such as an ox} to a heathen, we penalize him up to one hundred times its value.

That is to say: that we require him to get it back from the hands of the purchaser, and if he does not accept from him {the original price}, he adds on to the price until he reaches 100 times the amount he took from him. And if he does not return it to him after this, we exempt him.

And we have seen a Gaon who said that we do not collect {/force} this fine except in Eretz Yisrael, but outside the land of Israel, no, for we do not collect fines in Bavel.

בעא מיניה ר' ירמיה מר' אסי מכר ומת מהו שיקנסו בנו אחריו
ופשט ליה לדידיה קנסו רבנן לבריה לא קנסו רבנן:
Rabbi Yirmeya inquired of Rabbi Assi: If he sold {our gemara: his slave} and then died, should we fine his son after him?
{Gittin 44b}
And he resolved for him: To him, the Sages imposed a fine, but the Sages did not impose a fine upon his son.

גרסינן בפרק החולץ
אמר ריב"ל הלוקח עבד מן העובד כוכבים ולא רצה למול מגלגל עמו כל שנים עשר חדש וחוזר ומוכרו לעובד כוכבים:
We learn in perek HaCholetz {Yevamot 48b, also available on alfasi here}:
Rabbi Yehoshua ben Levi said: If one acquired a slave from heathens, and he {the slave} does not wish to be circumcised, he may stay with him {lit. rolls with him} for 12 months, after which he must return and sell him to a heathen.

{Gittin 44b}
או לחוצה לארץ:ש
ת"ר המוכר עבדו לחוצה לארץ יצא לחירות וצריך גט שחרור מרבו שני:

ההוא עבדא דערק מחוצה לארץ לארץ
אזל מריה בתריה ואשכחיה אתא לקמיה דרבי אמי
אמר ליה ליכתוב לך שטרא אדמיה וכתוב ליה גיטא דחירותא ואי לא מפקעינן ליה מינך
מדרבי אחי ברבי יאשיה דאמר לא תסגיר עבד אל אדוניו בעבד שברח מחו"ל לארץ הכתוב מדבר:
"Or to outside the land {of Israel}":
The Sages learnt {in a brayta}: If one sold his slave to {someone} outside the land {of Israel}, he goes free, yet required a deed of manumission from his second master.

{Gittin 45a}
There was a certain slave who fled from outside the land to the land {of Israel}. His master came after him, found him, and brought him before Rabbi Ammi. He {=Rabbi Ammi} said to him {=the master}: Let him write a bond {for debt} for his worth, and you write him a deed of manumission. And if not, we will free him from you, based on Rabbi Achi beRabbi Yoshia, who said regarding {Devarim 23:16}:
טז לֹא-תַסְגִּיר עֶבֶד, אֶל-אֲדֹנָיו, אֲשֶׁר-יִנָּצֵל אֵלֶיךָ, מֵעִם אֲדֹנָיו. 16 Thou shalt not deliver unto his master a bondman that is escaped from his master unto thee;
that Scriptures was talking about a slave who fled from outside the land {of Israel} to the land {of Israel}.

גרסינן בהאי מסכת בפירקא קמא
בעו מיניה מרבי חייא בר אבא המוכר עבדו לסוריא כמוכר לחו"ל דאמי או לא
אמר ליה תניתוה ר"מ אומר עכו כא"י לגטין לגטין אין לעבדים לא וכ"ש סוריא דמרחקא טפי:
We learned in this masechet, in the first perek {Gittin 8a}:
The inquired of Rabbi Chiyya bar Abba: One who sold his slave to Sura, is he like one who sold his slave outside the land or not?
He said to him: We have learnt it {tenituha}: "Rabbi Meir says that Akko is like the land of Israel in terms of get." For get, yes, but for slaves, no. And certainly Sura which is much farther.

No comments: