Friday, August 22, 2008

Rif Gittin 22b {41a - b; 42b; 43a; 45a} A Half-Freed Slave; Injuries Which Free A Slave; Not Selling Slaves To Heathens; Redemption of Captives

22b

{Gittin 41a}
Mishna:

מי שחציו עבד וחציו בן חורין עובד את רבו יום אחד ואת עצמו יום אחד דברי ב"ה
אמרו להם ב"ש תקנתם את רבו ואת עצמו לא תקנתם
לישא שפחה אינו יכול
בת חורין אינו יכול
ליבטל והלא לא נברא העולם אלא לפריה ורביה
שנא' לא תוהו בראה לשבת יצרה
אלא מפני תיקון העולם כופין את רבו ועושה אותו בן חורין וכותב שטר על חצי דמיו
חזרו בית הלל להורות כב"ש
ONE WHO IS HALF A SLAVE AND HALF FREE WORKS FOR HIS MASTER AND FOR HIMSELF ALTERNATE DAYS. THIS WAS THE RULING OF BET HILLEL.
BET SHAMMAI SAID TO THEM {our Mishna lacks "to them}: YOU HAVE MADE MATTERS RIGHT FOR THE MASTER BUT NOT FOR THE SLAVE. IT IS IMPOSSIBLE FOR HIM TO MARRY A FEMALE SLAVE BECAUSE HE IS ALREADY HALF FREE.
{Gittin 41b}
IT IS IMPOSSIBLE FOR HIM TO MARRY A FREE WOMAN BECAUSE HE IS HALF A SLAVE. SHALL HE THEN REMAIN UNMARRIED? BUT WAS NOT THE WORLD ONLY MADE TO BE POPULATED, AS IT SAYS {Yeshaya 45:18}:
יח כִּי כֹה אָמַר-ה בּוֹרֵא הַשָּׁמַיִם הוּא הָאֱלֹהִים, יֹצֵר הָאָרֶץ וְעֹשָׂהּ הוּא כוֹנְנָהּ--לֹא-תֹהוּ בְרָאָהּ, לָשֶׁבֶת יְצָרָהּ; אֲנִי ה, וְאֵין עוֹד. 18 For thus saith the LORD that created the heavens, He is God; that formed the earth and made it, He established it, He created it not a waste, He formed it to be inhabited: I am the LORD, and there is none else.
FOR THE BETTER ORDERING OF THE WORLD, HIS MASTER IS COMPELLED TO LIBERATE HIM AND HE GIVES HIM A BOND FOR HALF HIS PURCHASE PRICE.
BET HILLEL THEREUPON RETRACTED [THEIR OPINION AND] RULED LIKE BET SHAMMAI.

Gemara:
ת"ר המשחרר חצי עבדו רבי אומר קנה וחכ"א לא קנה
אמר רבה מחלוקת בשטר אבל בכסף דברי הכל קנה
והילכתא כוותיה.
The Sages learnt {in a brayta}: If one freed half his slave, Rabbi says he acquires and the Sages say he does not acquire {himself}.
Rabbi said: The dispute was where there was a deed {of manumission}, but with money {in terms of half his value}, all agree that he acquires.
And the halacha is like him.

ועבד של שני שותפין בין בשטר בין בכסף דברי הכל קנה דכל חד מינייהו לא שייר בקניינו
והמשחרר שני עבדים בשטר אחד לא קנו
And a slave owned by two partners, whether this was with a deed {of manumission} or with money, all agree that he acquires, for each of them has nothing left over in his acquisition.
And someone who frees two slaves with a single deed {of manumission}, he does not acquire {=it does not work to free}.

{Gittin 42b}
תניא בכולן פירוש עשרים וארבעה ראשי איברים עבד יוצא בהן לחירות וצריך גט שחרור דברי ר"ש
ר"מ אומר אינו צריך
ר"א אומר צריך
רבי טרפון אומר אינו צריך
ר"ע אומר צריך
המכריעין לפני חכמים אומרים נראין דברי רבי טרפון בשן ועין הואיל וזיכתה לו התורה ודברי ר"ע בשאר איברים הואיל וקנס חכמים הוא
קנס קראי קא דרשינן אלא אימא הואיל ומדרש חכמים הוא
They learnt {in a brayta}: For all of them -- to explain: the twenty four heads of limbs {which are maimed} -- a slave goes out for them to freedom, and he requires a deed of manumission. These are the words of Rabbi Shimon.
Rabbi Meir says: He does not need {such a deed}.
Rabbi Eliezer says: He needs.
Rabbi Tarfon says: He does not need.
Rabbi Akiva said: He needs.
Those who determine {the issue} in the presence of the Sages say: The words of Rabbi Tarfon are preferable by the tooth and eye, since the Torah conferred it {his freedom} upon him, and the words of Rabbi Akiva {are preferable} by the other limbs, since it is a fine of the Sages.
A fine?! They deduce it from a verse? Rather, say "since it is a midrash of the Sages."

והלכתא כר' עקיבא דקי"ל הלכה כר"ע מחבירו
ואף על גב דאמרינן כל מקום שאתה מוצא שנים חולקין ואחד מכריע הלכה כדברי המכריע ה"מ במתני' אבל בברייתא לא קי"ל הכי
דגרסינן בפ' כירה דילמא ה"מ במתני' אבל בברייתא לא
וכבר ביררנו זה הענין בקידושין:
And the halacha is like Rabbi Akiva, for we establish that the halacha is like Rabbi Akiva over his colleague. And even though we say that in every place you find two disputing and one determining {/harmonizing}, the halacha is like the words of the decider -- those words are by Mishnayot, but in case of a brayta, we do not establish so.
For we learn in perek Kirah, "perhaps these words are for Mishnayot, but not for braytot." And we have already elucidated this matter in Kiddushin.
{"Already"? Perhaps Rif follows the order of Yerushalmi which has Kiddushin before Gittin.}

{Gittin 43b}
אמר רב חנא בר רב קטינא אמר ר' יצחק מעשה באשה אחת שחציה שפחה וחציה בת חורין וכפו את רבה ועשה אותה בת חורין כמאן כרבי יוחנן בן ברוקא דאמר על שניהן הוא אומר ויברך אותם אלהים ויאמר להם פרו ורבו
אר"נ בר יצחק לא התם מנהג הפקר נהגו בה
Rav Chana bar Katina cited R' Yitzchak {our gemara: Rav Huna bar Katina}: There was an incident with a certain woman who was half slave and half free, and they forced her master to make her a free woman.
In accordance with Rabbi Yochanan ben Beroka, who said: regarding both of them it {=the verse} stated {Bereshit 1:28}
כח וַיְבָרֶךְ אֹתָם, אֱלֹהִים, וַיֹּאמֶר לָהֶם אֱלֹהִים פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת-הָאָרֶץ, וְכִבְשֻׁהָ; וּרְדוּ בִּדְגַת הַיָּם, וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם, וּבְכָל-חַיָּה, הָרֹמֶשֶׂת עַל-הָאָרֶץ. 28 And God blessed them; and God said unto them: 'Be fruitful, and multiply, and replenish the earth, and subdue it; and have dominion over the fish of the sea, and over the fowl of the air, and over every living thing that creepeth upon the earth.'
Rav Nachman bar Yitzchak said: No. In this instance, they were treating her as ownerless property {=committing immorality with her}.

Mishna:
המוכר עבדו לעובד כוכבים או לחו"ל יצא בן חורין:
IF A MAN SELLS HIS SLAVE TO A HEATHEN OR OUTSIDE THE LAND [OF ISRAEL] HE GAINS HIS FREEDOM.

{Gittin 45a}
אין פודין את השבוין יתר על דמיהן מפני תיקון העולם
CAPTIVES SHOULD NOT BE REDEEMED FOR MORE THAN THEIR VALUE, TO PREVENT ABUSES.

No comments: