22a
{Gittin 40b}
רבא הקדש חמץ ושחרור מפקיעין מידי שעבוד
אלא מפני תיקון העולם כופין את רבו שני ועושה אותו בן חורין שמא ימצאנו בשוק ויאמר לו עבדי אתה וכותב שטר על דמיו.
רבן שמעון ב"ג אומר אינו כותב אלא המשחרר
וקא מיפלגי במזיק שעבודו של חבירו
רשב"ג סבר חייב ורבנן סברי פטור
וקי"ל כרבן שמעון בן גמליאל דדינא דגרמי הוא:
תנו רבנן העושה שדהו אפותיקי לאחרים ושטפה נהר גובה משאר נכסים ואם אמר לו לא יהא לך פרעון אלא מזו אינו גובה משאר נכסים
תניא אידך העושה שדהו אפותיקי לבעל חוב ולכתובת אשה גובין משאר נכסים רשב"ג אומר בע"ח גובה משאר נכסים כתובת אשה אינה גובה משאר נכסים שאין דרכה של אשה לחזר על בתי דינין.
ירושלמי בפרק אלמנה לכה"ג
העושה שדהו אפותיקי לאשה בכתובתה או לבע"ח בחובו ומכרה מכורה והלוקח יחוש לעצמו
רשב"ג אומר לאשה בכתובתה אינה מכורה שלא עלה על דעת שתהא מחזרת על בתי דינין
הוי כשמכרן לשעה אנן קיימין אבל אם לא מכרן לשעה דברי הכל אינן מכורין:
אלא מפני תיקון העולם כופין את רבו שני ועושה אותו בן חורין שמא ימצאנו בשוק ויאמר לו עבדי אתה וכותב שטר על דמיו.
רבן שמעון ב"ג אומר אינו כותב אלא המשחרר
וקא מיפלגי במזיק שעבודו של חבירו
רשב"ג סבר חייב ורבנן סברי פטור
וקי"ל כרבן שמעון בן גמליאל דדינא דגרמי הוא:
for Rava said: hekdesh, chametz and freedom release from a creditor's lien.
But because of the order of the world, we force the second master to {officially} make him a free man, lest he find him in the marketplace
{Gittin 41a}
and say to him "you are my slave," and he {the slave} gives him a bond for his purchase price. Rabban Shimon ben Gamliel says: The only one who writes a bond is the one {=the first master} who freed.
And they argue on the point of one who damages the lien of his friend. Rabban Shimon ben Gamliel held that he is liable and the Sages held that he is exempt.
And we establish like Rabban Shimon ben Gamliel, for it a case of dina degarmi {the law of consequential damages}.
But because of the order of the world, we force the second master to {officially} make him a free man, lest he find him in the marketplace
{Gittin 41a}
and say to him "you are my slave," and he {the slave} gives him a bond for his purchase price. Rabban Shimon ben Gamliel says: The only one who writes a bond is the one {=the first master} who freed.
And they argue on the point of one who damages the lien of his friend. Rabban Shimon ben Gamliel held that he is liable and the Sages held that he is exempt.
And we establish like Rabban Shimon ben Gamliel, for it a case of dina degarmi {the law of consequential damages}.
תנו רבנן העושה שדהו אפותיקי לאחרים ושטפה נהר גובה משאר נכסים ואם אמר לו לא יהא לך פרעון אלא מזו אינו גובה משאר נכסים
תניא אידך העושה שדהו אפותיקי לבעל חוב ולכתובת אשה גובין משאר נכסים רשב"ג אומר בע"ח גובה משאר נכסים כתובת אשה אינה גובה משאר נכסים שאין דרכה של אשה לחזר על בתי דינין.
The Sages learnt {in a brayta}: If one makes his field security {for a debt} to another, and it is flooded by a river, he {the creditor} collects from the other assets. And if he said to him {at the outset} "you will only have payment from this," he does not collect from the other assets.
Another brayta: If one makes his field security to a creditor and for his wife's ketuba, they collect from the other assets. Rabban Shimon ben Gamliel says: The creditor collects from the other assets {and so the debtor may sell his field}, but the ketuba of his wife is not collected from the other assets, for it is not the way of women {unseemly} for a woman to keep coming to bet din {and so the collection should be specifically from this field}.
Another brayta: If one makes his field security to a creditor and for his wife's ketuba, they collect from the other assets. Rabban Shimon ben Gamliel says: The creditor collects from the other assets {and so the debtor may sell his field}, but the ketuba of his wife is not collected from the other assets, for it is not the way of women {unseemly} for a woman to keep coming to bet din {and so the collection should be specifically from this field}.
ירושלמי בפרק אלמנה לכה"ג
העושה שדהו אפותיקי לאשה בכתובתה או לבע"ח בחובו ומכרה מכורה והלוקח יחוש לעצמו
רשב"ג אומר לאשה בכתובתה אינה מכורה שלא עלה על דעת שתהא מחזרת על בתי דינין
הוי כשמכרן לשעה אנן קיימין אבל אם לא מכרן לשעה דברי הכל אינן מכורין:
Yerushalmi, in perek Almana lechohen gadol {Yevamot perek 7, on 39a}:
One who makes his field a security to a woman for her ketuba, or to a creditor for his debt, and then he sold it {the field}, it is sold, and the purchaser must fend for himself.
Rabban Shimon ben Gamliel says: If {it was security} to a woman for her ketuba, it is not sold, for it does not enter the mind that she should have to keep coming to courts.
And it is specifically where they are sold temporarily that we are dealing, but if they were not sold temporarily {but rather permanently}, all agree that they are not sold.
One who makes his field a security to a woman for her ketuba, or to a creditor for his debt, and then he sold it {the field}, it is sold, and the purchaser must fend for himself.
Rabban Shimon ben Gamliel says: If {it was security} to a woman for her ketuba, it is not sold, for it does not enter the mind that she should have to keep coming to courts.
And it is specifically where they are sold temporarily that we are dealing, but if they were not sold temporarily {but rather permanently}, all agree that they are not sold.
No comments:
Post a Comment