Sunday, August 03, 2008

Rif Gittin 11b {Gittin 23a}

11b

{Gittin 23a}

אמר רב יהודה אמר שמואל והוא ששייר מקום התורף
וכן אמר רב הונא משמיה דעולא
Rav Yehuda cited Shmuel {this time about the cheresh et al. writing}: And this is where he left off the place of the toref.
And so did Rav Huna say in the name of Ulla.

ועובד כוכבים אע"פ שישראל עומד על גביו פסול משום דבעינן לשמה ועובד כוכבים אדעתא דנפשיה עביד:
And a gentile, even though an Israelite is standing over him, it {=the get} is invalid, for we require that it be written with specific intent {lishmah}, while a gentile will act in accordance with his own idea.

הכל כשרין להביא את הגט חוץ מחרש שוטה וכו',
בשלמא שוטה וקטן דלאו בני דעה נינהו עובדי כוכבים נמי לאו בני כריתות נינהו
אלא סומא אמאי לא
אמר רב יוסף הכא בחוצה לארץ עסקינן דבעי למימר בפני נכתב ובפני נחתם ולא מצי אמר:
"ALL [PERSONS] ARE QUALIFIED TO ACT AS BEARERS OF A GET EXCEPT A DEAF-MUTE, A LUNATIC, ETC":
A lunatic and a minor are understandable, for they do not possess {full} intellect.
Gentiles are also understandable, for they are not subject to {Jewish} divorce {and thus cannot act as agents for something which they are not empowered to do for themselves}.
But a blind man, why not?
Rav Yosef said: This case we are dealing with is outside the land {of Israel}, where he needs to say "before me it was written and before me it was signed," and he cannot say this.

ושמעינן מינה דפתוח ונסתמא דמצי אמר בפני נכתב ובפני נחתם דכשר להביא את הגט
ודייק רב אשי מדקתני
זה הכלל כל שתחלתו וסופו בדעת כשר ולא קתני כל שתחלתו וסופו בכשרות כשר שמע מינה
And we derive from this that a sighted person who becomes blind, who is able to say "before me it was written and before me it was signed," is valid for bringing the get.
And Rav Ashi deduces this from careful analysis of the words of the Mishna, "this is the general rule -- whoever's beginning and end is with intellect is valid." And it does not teach "anyone whose beginning and end is in a state of validity is valid." We so deduce.

No comments: