Sunday, September 16, 2007

Rif Ketubot 5b {Ketubot 15b- 16b}

5b

BEGIN PEREK
{Ketubot 15b}
Mishna:

האשה שנתאלמנה או שנתגרשה היא אומרת בתולה נשאתני והוא אומר לא כי אלא אלמנה נשאתיך אם יש עדים שיצאתה בהינומא וראשה פרוע כתובתה מאתים
ר' יוחנן בן ברוקה אומר אף חילוק קליות ראיה
The woman who was widowed or divorced -- she says "I was married as a virgin" and he says "no but rather as a widow I married you" -- if there are witnesses that she went out in a hunuma with her head uncovered, her ketuba is 200.
Rabbi Yochanan ben Beroka says: Even the distribution of roasted ears of grain.

{Ketubot 16a}
Gemara:

טעמא דאיכא עדים הא ליכא עדים הבעל מהימן
The reason is that there are witnesses. Thus, if there are no witnesses, the husband is believed.

{Ketubot 16b}

(וליחוש דילמא מפקא עדים בהאי בי דינא וגביא ומפקא כתובתה בהאי בי דינא וגביא
א"ר אבהו זאת אומרת כותבין שובר
רב פפא אומר במקום שאין כותבין כתובה עסקינן
וליחוש דילמא מפקא עדי הינומא בהאי בי דינא וגביא והדרא ומפקא עדים בהאי בי דינא וגביא כיון דלא אפשר ודאי כותבין שובר):
{Note: If she had her ketuba, there would be no dispute as to the 100 or 200. Thus, she is obviously claiming her ketuba money in court based on these witnesses without producing the ketuba.}
(And let us be concerned lest she produce witnesses go in this court and collect, and then produce her ketuba in that court and collect!
Rabbi Abahu said: This tells us that we write a receipt {for collection of ketuba}.
Rav Pappa says: We are dealing with a location in which they do not write a ketuba.
And let us worry lest she produce witnesses to the hinuma {in which she went out} in this court and collect and then turn around and produce witnesses in that court and collect? Since it is not possible, since they will surely write a receipt.)

תנו רבנן כיצד מרקדין לפני כלה
בית שמאי אומרים כלה כמות שהיא
ובית הלל אומרים כלה נאה וחסודה
אמרו להם בית שמאי לדבריכם הרי שהיתה חגרת או סומא אומר כלה נאה וחסודה והתורה אמרה מדבר שקר תרחק
אמרו להן ב"ה מי שלקח מקח רע מן השוק ישבחנו בפניו או יגננו בעיניו הוי אומר ישבחנו בעיניו
מכאן אמרו חכמים לעולם תהא דעתו של אדם מעורבת עם הבריות
אמר ר' שמואל בר נחמני א"ר יונתן מותר להסתכל בפני כלה כל שבעה כדי לחבבה על בעלה
ולית הלכתא כותיה:
The Sages learnt {in a brayta}: How do we dance before the bride?
Bet Shammai say: {Ketubot 17a} The bride as she is.
And Bet Hillel say: Beautiful and graceful bride.
Bet Shammai say to Bet Hillel: According to your words, if she was lame or blind, would you say "Beautiful and graceful bride?" But the Torah says "Keep distance from falsehood!"
Bet Hillel said: If one acquired bad merchandise from the market, should one praise it in his eyes or depreciate it in his eyes? Certainly he should praise in in his eyes.
From here, the Sages said that a person's disposition should always be pleasant with others.

R' Shmuel bar Nachmeinu cited Rabbi Yonatan: It is permitted to look at the bride's face all seven days in order to make her beloved to her husband.
And the halacha is not like him.

תנו רבנן מעבירין את המת מלפני הכלה וזה וזה מפני מלך ישראל אמרו על אגריפס המלך שעבר מלפני הכלה ושבחוהו חכמים

שבחוהו מכלל דשפיר עבד
והא אמר רב אשי אפילו למ"ד נשיא שמחל על כבודו כבודו מחול מלך שמחל על כבודו אין כבודו מחול שנאמר שום תשים עליך מלך שתהא אימתו עליך פרשת דרכים הואי
The Sages learnt {in a brayta}: They move away the dead {=a funeral procession} before the bride {a bridal procession}, and both this and that before the king of Israel. They said about King Agrippas they he made way for a bride, and the Sages praised him.
"They praised him" -- this implies that he did well!
But Rav Ashi said that even according to the opinion that a prince who forgoes his honor, his honor is forgone, a king who forgoes his honor, his honor is not forgone, for it is stated {Devarim 17:15}

טו שׂוֹם תָּשִׂים עָלֶיךָ מֶלֶךְ, אֲשֶׁר יִבְחַר ה אֱלֹהֶיךָ בּוֹ: מִקֶּרֶב אַחֶיךָ, תָּשִׂים עָלֶיךָ מֶלֶךְ--לֹא תוּכַל לָתֵת עָלֶיךָ אִישׁ נָכְרִי, אֲשֶׁר לֹא-אָחִיךָ הוּא. 15 thou shalt in any wise set him king over thee, whom the LORD thy God shall choose; one from among thy brethren shalt thou set king over thee; thou mayest not put a foreigner over thee, who is not thy brother.
It was at a cross-roads.

תנו רבנן מבטלין תלמוד תורה להוצאת המת ולהכנסת כלה
אמרו עליו על ר' יהודה בר' אלעאי שהיה מבטל ת"ת להוצאת המת ולהכנסת כלה
במד"א בשאין לו כל צרכו אבל יש לו כל צרכו אין מבטלין
וכמה כל צרכו אמר רב שמואל בר איויא משמיה דרב תריסר אלפי גברי ושיתא אלפי שיפורי ואמרי לה תריסר אלפי גברי ומנייהו שיתא אלפי שיפורי
אמר רב ששת ואיתימא רבי אמי ואיתימא רבי יוחנן כנתינתה כך נטילתה מה נתינתה בששים ריבוא אף נטילתה בששים ריבוא
והנ"מ למאן דקרי ותני אבל למאן דמתני לית ליה שיעורא
The Sages learnt {in a brayta}: We interrupt study of Torah for the funeral procession and for the bridal procession. They said about Rabbi Yehuda beRabbi Illai that he interrupted Torah study for the funeral procession and for the bridal procession.
Where are these words said: Where he does not have all that is necessary for him, but if he has all he requires, we do not interrupt.
And how much is "all he needs?" Rav Shmuel bar Ivia cited Rav: 12,000 men and 6000 trumpeters. And some say 12,000 men and among them 6000 trumpeters.
Rav Sheshet, and some say Rabbi Ammi, and some say Rabbi Yochanan, said: Like its {=the Torah's} giving, so too its taking away. Just as its giving was with 600,000, so too its taking away is with 600,000.
And these words refer to one who read {Torah} and learned {Mishna}. But one who learns {gemara -- this follows Rif's earlier definition of the term}, there is no measure.

No comments: