Monday, September 29, 2008

Rif Gittin 42b {80b - 81b}

42b

{Gittin 80b}
Gemara:

היכי דמי לאחר זמן היכי דמי לאלתר
אמר רב יהודה אמר שמואל כל זמן שיושבין זהו לאלתר עמדו זהו לאחר זמן
ורב אדא בר אהבה אמר לא נשאת זהו לאלתר נשאת זהו לאחר זמן:
How so "after a time?" How so "immediately?"
Rav Yehuda cited Shmuel: The entire time they are sitting {and dealing with the matter}, that is
"immediately." If they stood up, this is "after a time."
And Rav Adda bar Ahava said: So long as she did not remarry, this is "immediately." Once she remarried, this is "after a time."

ומדקא מפרשינן דברי רבי אליעזר ש"מ הלכתא כוותיה
ומסתברא כדקא פריש רב אדא בר אהבה דדייקא מתני' כוותיה ואף על גב דפריק שמואל שינויא בעלמא הוא ולא סמכינן אשינויא:
And from the fact that we explain the words of Rabbi Eliezer, we derive that the halacha is like him.
And it is logical, when it explains regarding Rav Adda bar Ahava that the Mishna can be carefully analyzed in accordance with him {that we rule like him}. And even though Shmuel gives a resolution, it is a mere weak answer, and we do not rely on such weak answers.

{Gittin 81a}
Mishna:
כתב לגרש את אשתו ונמלך ב"ש אומרים פסלה מן הכהונה
ובית הלל אומרים אע"פ שנתן לה הגט על התנאי ולא נעשה התנאי לא פסלה מן הכהונה:
IF A MAN WROTE A GET WITH WHICH TO DIVORCE HIS WIFE AND THEN CHANGED HIS MIND, BET SHAMMAI SAY THAT HE HAS THEREBY DISQUALIFIED HER FOR MARRYING A PRIEST.
BET HILLEL, HOWEVER, SAY THAT EVEN THOUGH HE GAVE IT TO HER ON A CERTAIN CONDITION, IF THE CONDITION WAS NOT FULFILLED, HE HAS NOT DISQUALIFIED HER FOR MARRYING A PRIEST.

Gemara:
והיכא דכתב לה גיטא לדביתהו ואמר לה הרי את מגורשת ממני ואי את מותרת לכל אדם אע"ג דלא מישתריא לעלמא איפסילא לה לכהונה
דתניא ואשה גרושה מאישה אע"פ שלא נתגרשה אלא מאישה פסולה לכהונה והיינו ריח הגט דפוסל בכהונה:
And where he wrote a get to his wife and said to her "behold you are divorced from me and you are not permitted to all men," even though he did not permit her to the world, he has invalidated her from {marrying into} the priesthood.
For they learnt {in a brayta}: {Vayikra 21:7}
ז אִשָּׁה זֹנָה וַחֲלָלָה לֹא יִקָּחוּ, וְאִשָּׁה גְּרוּשָׁה מֵאִישָׁהּ לֹא יִקָּחוּ: כִּי-קָדֹשׁ הוּא, לֵאלֹהָיו. 7 They shall not take a woman that is a harlot, or profaned; neither shall they take a woman put away from her husband; for he is holy unto his God.
Even though she was only divorced from her husband {but not free to remarry}, she is invalidated from the priesthood. And this is the odor of the get, which invalidates to the priesthood.

שלח ליה רב יוסף בריה דרב מנשיא מדויל לשמואל ילמדנו רבינו יצא עליו קול איש פלוני כהן כתב לה גט לאשתו והרי היא יושבת תחתיו ומשמשתו מהו
שלח ליה תצא והדבר צריך בדיקה
מאי היא דאי איגליא מלתא דקרו לנתינה כתיבה דילמא נתן קאמרי ותצא
תצא והאמר רב אשי כל קלא דבתר נישואין לא חיישינן ליה
מאי תצא דקאמר שמואל משני
א"כ אתה מוציא לעז על בניו של ראשון
כיון דמשני מפקת לה ומראשון לא מפקת לה אתו למימר סמוך למיתה גירשה:
Rav Yosef son of Rav Menashia of Devil sent to Shmuel: Let our master teach us -- If a rumor went out about Ploni, who is a kohen, that he wrote a get to his wife, and she is sitting under him and looks after him, what is the law?
He {=Shmuel} sent to him: She should go out, and the matter requires investigation.
What is this? That is the matter is revealed that people call the act of giving "writing." Then, perhaps they are saying that he gave, and so she goes out.
Must she go out? But Rav Ashi said: Any rumor which is after marriage, we do not pay heed to it.
What is the "she goes out" which Shmuel spoke of? From the second one {husband, if after the first husband died, she married a kohen}. If so, you spread slander about the children of the first one {that they were born after a divorce}?!
Since you take her out from the second husband and did not take her out from the first husband, they will come to say that he divorced her close to his death.

Mishna:
המגרש את אשתו ולנה עמו בפונדקי ב"ש אומרים אין צריכה ממנו גט שני ובית הלל אומרים צריכה ממנו גט שני
ומודים בשנתגרשה מן האירוסין שאין צריכה ממנו גט שני מפני שאין לבו גס בה:

כנסה בגט קרח תצא מזה ומזה וכל הדרכים האלו בה:
IF A MAN HAS DIVORCED HIS WIFE AND THEN STAYS WITH HER OVER NIGHT IN AN INN, BET SHAMMAI SAY THAT SHE DOES NOT REQUIRE FROM HIM A SECOND GET, BUT BET HILLEL SAY THAT SHE DOES REQUIRE A SECOND GET FROM HIM.
AND THEY {=BET HILLEL} ADMIT THAT IF THE DIVORCE IS ONE AFTER BETROTHAL, SHE DOES NOT REQUIRE A SECOND GET FROM HIM, BECAUSE HE WOULD NOT [YET] TAKE LIBERTIES WITH HER.

{Gittin 81b}
IF A MAN MARRIES A [DIVORCED] WOMAN ON THE STRENGTH OF A 'BALD' GET, SHE MUST LEAVE BOTH HUSBANDS AND ALL THE ABOVE-MENTIONED PENALTIES APPLY TO HER.

Gemara:
מתני' בשלא ראוה שנבעלה ובדאיכא עידי יחוד וליכא עידי ביאה פליגי
ב"ש סברי לא אמרי' הן הן עידי יחוד הן הן עידי ביאה וב"ה סברי אמרינן הן הן עידי יחוד הן הן עידי ביאה ומודים בשנתגרשה מן האירוסין שאינה צריכה ממנו גט שני דלא אמרינן הן הן עידי יחוד הן הן עידי ביאה משום דאין לבו גס בה:
Our Mishna was where they did not see that she had had intercourse, but where there were witnesses to the seclusion but no witnesses to the intercourse, that they argue.
Bet Shammai hold that we do not say that the witnesses to the seclusion count as witnesses to the intercourse, while Bet Hillel hold that we do say that the witnesses to the seclusion count as witnesses to the intercourse, but they admit where they were divorced from a state of betrothal that she does not require a second get from him, for we do not say that the witnesses to the seclusion count as witnesses to the intercourse, for his heart is not haughty to her {such he would take liberties with her}.

הדרן עלך פרק הזורק
END PEREK EIGHT

No comments: