36a
{Gittin 75a}
אמר רשב"ג מעשה בצידן כו':
אמר רבה בר בר חנה א"ר יוחנן כל מקום ששנה רשב"ג במשנתנו הלכה כמותו חוץ מערב וצידן וראיה אחרונה הילכך איצטלית דוקא בעיא למיתב ליה ואי אבדה אע"ג דיהבא ליה דמי דידה לא הוי גט:
אם לא מתי לא יהא גט לא מקדים איניש פורענותא לנפשיה
ואם מתי יהא גט ואם לא מתי לא יהא גט בעינן הן קודם ללאו:
אמר רבה בר בר חנה א"ר יוחנן כל מקום ששנה רשב"ג במשנתנו הלכה כמותו חוץ מערב וצידן וראיה אחרונה הילכך איצטלית דוקא בעיא למיתב ליה ואי אבדה אע"ג דיהבא ליה דמי דידה לא הוי גט:
"RABBAN SHIMON BEN GAMLIEL SAID: IT HAPPENED IN TZIDON...":
Rabba bar bar Channa cited Rabbi Yochanan: Wherever Rabban Shimon ben Gamliel gives a ruling in our Mishna, the halacha is like him, except by the guarantor, Tzidon {=this Mishna}, and later proof {brought after the time given by bet din}.
Therefore, she needs to give him his robe specifically, and if it is lost, even if she gave him its value, it is not a valid get.
{Gittin 75b}
אתקין שמואל בגיטא דשכיב מרע אם לא מתי לא יהא גט ואם מתי יהא גט ואם לא מתי לא יהא גטRabba bar bar Channa cited Rabbi Yochanan: Wherever Rabban Shimon ben Gamliel gives a ruling in our Mishna, the halacha is like him, except by the guarantor, Tzidon {=this Mishna}, and later proof {brought after the time given by bet din}.
Therefore, she needs to give him his robe specifically, and if it is lost, even if she gave him its value, it is not a valid get.
{Gittin 75b}
אם לא מתי לא יהא גט לא מקדים איניש פורענותא לנפשיה
ואם מתי יהא גט ואם לא מתי לא יהא גט בעינן הן קודם ללאו:
Shmuel instituted by the get of a deathly ill person {given so that she not worry about chalitza or yibbum that it should read} "if I do not die, it should not be a get, and if I die, it should be a get, {and once again} if I do not die, it should not be a get."
"If I do not die, it should not be a get" -- because a man should not start with evil to himself.
"And if I die, it should be a get, and if I do not die, it should not be a get" -- for we need the positive declaration before the negative declaration.
36b
{Gittin 75a}
"If I do not die, it should not be a get" -- because a man should not start with evil to himself.
"And if I die, it should be a get, and if I do not die, it should not be a get" -- for we need the positive declaration before the negative declaration.
36b
{Gittin 75a}
ת"ר הרי זה גיטיך והנייר שלי אינה מגורשת על מנת שתחזירי לי את הנייר מגורשת
מאי שנא רישא מאי שנא סיפא
א"ר אשי הא מני רבי היא דאמר כל האומר על מנת כאומר מעכשיו דמי
וכן הלכתא
מאי שנא רישא מאי שנא סיפא
א"ר אשי הא מני רבי היא דאמר כל האומר על מנת כאומר מעכשיו דמי
וכן הלכתא
The Sages learnt {in a brayta}: Behold this is your get but the paper belongs to me, she is not divorced. On condition that you return to me the paper, she is divorced.
What is the difference between the resha and the sefa? Rav Ashi said: Who is this {author}? Rabbi, who said that whoever said "on condition" is as if he says "from now."
And so is the halacha.
What is the difference between the resha and the sefa? Rav Ashi said: Who is this {author}? Rabbi, who said that whoever said "on condition" is as if he says "from now."
And so is the halacha.
No comments:
Post a Comment