35b
ולא תתיחד עמו ואפי' בנה קטן עמה לפי שאינה בושה לשמש כנגדו:
ראוה שנים שנתיחדה עמו צריכה הימנו גט שני
אחד אינה צריכה הימנו גט שני אחד בשחרית ואחד בין הערבים זה היה מעשה ואמרו אין מצטרפין:
Nor may she seclude herself with him, even if her minor son is with him, for the is not embarrassed to have intercourse in front of him.ראוה שנים שנתיחדה עמו צריכה הימנו גט שני
אחד אינה צריכה הימנו גט שני אחד בשחרית ואחד בין הערבים זה היה מעשה ואמרו אין מצטרפין:
If two people saw that the secluded herself with him, she needs a second get from him.
One {witness} -- she does not need a second get. One in the morning and one in the afternoon -- this was an incident and they said that they do not combine.
{Gittin 74a}
Mishna:
ה"ז גיטיך על מנת שתתני לי מאתים זוז הרי זו מגורשת והיא תתן.
ע"מ שתתני לי מכאן ועד שלשים יום נתנה לו בתוך שלשים יום מגורשת לאחר שלשים יום אינה מגורשת
אמר ר"ש בן גמליאל מעשה בצידן באחד שאמר לאשתו ה"ז גיטיך ע"מ שתתני לי איצטליתי ואבדה איצטליתו
אמרו חכמים שתתן לו את דמיה
ע"מ שתתני לי מכאן ועד שלשים יום נתנה לו בתוך שלשים יום מגורשת לאחר שלשים יום אינה מגורשת
אמר ר"ש בן גמליאל מעשה בצידן באחד שאמר לאשתו ה"ז גיטיך ע"מ שתתני לי איצטליתי ואבדה איצטליתו
אמרו חכמים שתתן לו את דמיה
[IF A MAN SAYS], THIS IS YOUR GET ON CONDITION THAT YOU GIVE ME TWO HUNDRED ZUZ, SHE IS DIVORCED THEREBY AND SHE HAS TO GIVE [HIM THE MONEY].
[IF HE SAYS], ON CONDITION THAT YOU GIVE [IT] ME WITHIN THIRTY DAYS FROM NOW, IF SHE GIVES HIM WITHIN THIRTY DAYS SHE IS DIVORCED, BUT IF NOT SHE IS NOT DIVORCED.
RABBAN SHIMON BEN GAMLIEL SAID: IT HAPPENED IN TZIDON THAT A MAN SAID TO HIS WIFE, THIS IS YOUR GET ON CONDITION THAT YOU GIVE ME [BACK] MY ROBE, AND HIS ROBE WAS LOST, AND THE SAGES SAID THAT SHE SHOULD GIVE HIM ITS VALUE IN MONEY.
[IF HE SAYS], ON CONDITION THAT YOU GIVE [IT] ME WITHIN THIRTY DAYS FROM NOW, IF SHE GIVES HIM WITHIN THIRTY DAYS SHE IS DIVORCED, BUT IF NOT SHE IS NOT DIVORCED.
RABBAN SHIMON BEN GAMLIEL SAID: IT HAPPENED IN TZIDON THAT A MAN SAID TO HIS WIFE, THIS IS YOUR GET ON CONDITION THAT YOU GIVE ME [BACK] MY ROBE, AND HIS ROBE WAS LOST, AND THE SAGES SAID THAT SHE SHOULD GIVE HIM ITS VALUE IN MONEY.
Gemara:
מאי והיא תתן
ר"ה אמר והיא תתן
רב יהודה אמר לכשתתן
מאי בינייהו איכא בינייהו שנקרע הגט או נאבד
לרב הונא דאמר והיא תתן אין צריכה ממנו גט שני
לרב יהודה דאמר לכשתתן צריכה ממנו גט שני
והלכתא כרב הונא
דקי"ל כל האומר על מנת כאומר מעכשיו דאמי ותניא נמי כוותיה הרי זה גיטיך על מנת שתתני לי מאתים זוז הרי זו מגורשת ואע"פ שנקרע הגט או אבד ולאחר לא תנשא עד שתתן:
אמר ליה אינה מגורשת דלצעורה קא מיכוון והא לא ציערה
ההוא גברא דאמר ליה לאריסיה כולי עלמא דלו תלת דליאתא ואכלי ריבעא ואת דלי ארבעה ואכול תילתא
לסוף אתא מיטרא ולא דלה.
אמר רב יוסף הא לא דלה
רבה אמר הא לא איצטריך
והלכתא כרבה
וקשיא לן ההיא דאמר רבא בהשוכר את האומנין האי מאן דאגר אגירי לדוולא ואתא מיטרא פסידא דפועלין
ומסתברא לן דשאני אריס מפועל דאריס כשותף דאמי דאי איתניסא ההיא ארעא לא הוה שקיל מידי
הילכך כיון דקביל עליה דדלי ארבעה קנה ליה תילתא וכיון דלא איצטריך לא פקעא מנתא דיליה:
ר"ה אמר והיא תתן
רב יהודה אמר לכשתתן
מאי בינייהו איכא בינייהו שנקרע הגט או נאבד
לרב הונא דאמר והיא תתן אין צריכה ממנו גט שני
לרב יהודה דאמר לכשתתן צריכה ממנו גט שני
והלכתא כרב הונא
דקי"ל כל האומר על מנת כאומר מעכשיו דאמי ותניא נמי כוותיה הרי זה גיטיך על מנת שתתני לי מאתים זוז הרי זו מגורשת ואע"פ שנקרע הגט או אבד ולאחר לא תנשא עד שתתן:
What precisely is meant by the words 'AND SHE HAS TO GIVE HIM'?
Rav Huna said: And she gives it {afterwards}.
Rav Yehuda said: Once she gives it {the get takes effect}.
What is the practical difference between them? Where the get was ripped or lost. According to Rav Huna who said "and she gives it {afterwards}, she does not require a second get from him. According to Rav Yehuda who said "once she gives it," she requires a second get from him.
And the halacha is like Rav Huna.
For we establish that anyone who says "on condition" is as if he says "from now." And there is alse a brayta in accordance with him: "Behold this is your get on condition that you give me 200 zuz," behold she is divorced, even if the get is ripped or lost, but she should not remarry until she gives {the money}.
{Gittin 74b}
בעא מיניה רב אסי מר' יוחנן הרי זה גיטיך על מנת שתתני לי מאתים זוז וחזר ואמר מחולין ליך מהוRav Huna said: And she gives it {afterwards}.
Rav Yehuda said: Once she gives it {the get takes effect}.
What is the practical difference between them? Where the get was ripped or lost. According to Rav Huna who said "and she gives it {afterwards}, she does not require a second get from him. According to Rav Yehuda who said "once she gives it," she requires a second get from him.
And the halacha is like Rav Huna.
For we establish that anyone who says "on condition" is as if he says "from now." And there is alse a brayta in accordance with him: "Behold this is your get on condition that you give me 200 zuz," behold she is divorced, even if the get is ripped or lost, but she should not remarry until she gives {the money}.
{Gittin 74b}
אמר ליה אינה מגורשת דלצעורה קא מיכוון והא לא ציערה
Rav Assi inquired of Rabbi Yochanan: Behold this is your get on condition that you give me 200 zuz, and then he retracted and said "they are forgiven to you" {such that she need not give it}, what is the law?
He said to him: She is not divorced.
For he intended {by the condition} to give her trouble, and she was not troubled.
He said to him: She is not divorced.
For he intended {by the condition} to give her trouble, and she was not troubled.
ההוא גברא דאמר ליה לאריסיה כולי עלמא דלו תלת דליאתא ואכלי ריבעא ואת דלי ארבעה ואכול תילתא
לסוף אתא מיטרא ולא דלה.
אמר רב יוסף הא לא דלה
רבה אמר הא לא איצטריך
והלכתא כרבה
There was a certain man who said to his sharecropper: The general way of doing things is that they {=the sharecroppers} irrigate three times and take 1/4. And you should irrigate four times and take a 1/3. In the end, rain came and he did not irrigate {perhaps the fourth time}.
Rav Yosef said: Behold he did not irrigate.
Rabba said: Behold, he did not need to.
And the halacha is like Rabba.
Rav Yosef said: Behold he did not irrigate.
Rabba said: Behold, he did not need to.
And the halacha is like Rabba.
וקשיא לן ההיא דאמר רבא בהשוכר את האומנין האי מאן דאגר אגירי לדוולא ואתא מיטרא פסידא דפועלין
ומסתברא לן דשאני אריס מפועל דאריס כשותף דאמי דאי איתניסא ההיא ארעא לא הוה שקיל מידי
הילכך כיון דקביל עליה דדלי ארבעה קנה ליה תילתא וכיון דלא איצטריך לא פקעא מנתא דיליה:
And it is {then} difficult to us this that Rava said in {perek} HaSocher et haUmnin: There was a certain person who hired laborers to irrigate and rain came, this is the loss of the laborers {that they do not get paid}. And it is logical to us that a sharecropper is different from a hired laborer. For a sharecropper is like a partner, for if some mishap occurs to the land, he does not take anything. Therefore, when he accepts upon himself to irriage four times, he acquires for himself 1/3. And once it is not required, his postion does not leave.
No comments:
Post a Comment