32b
{Gittin 66a}
Mishna:
מי שהיה מושלך בבור ואמר כל השומע קולי יכתוב גט לאשתי הרי אלו יכתבו ויתנו
הבריא שאמר כתבו גט לאשתי רצה לשחק בה
מעשה בבריא שאמר כתבו גט לאשתי ועלה לראש הגג ונפל ומת
אמר רשב"ג אם מעצמו נפל הרי זה גט ואם הרוח דחפתו אינו גט
Gemara:הבריא שאמר כתבו גט לאשתי רצה לשחק בה
מעשה בבריא שאמר כתבו גט לאשתי ועלה לראש הגג ונפל ומת
אמר רשב"ג אם מעצמו נפל הרי זה גט ואם הרוח דחפתו אינו גט
IF A MAN HAD BEEN THROWN INTO A PIT AND CRIED OUT THAT WHOEVER HEARD HIS VOICE SHOULD WRITE A GET FOR HIS WIFE, THE GET SHOULD BE WRITTEN AND PRESENTED TO HER.
IF A MAN IN HEALTH SAYS, WRITE A GET FOR MY WIFE, HIS INTENTION IS MERELY TO PLAY WITH HER.
IT ONCE HAPPENED WITH A MAN IN GOOD HEALTH WHO SAID, WRITE A GET FOR MY WIFE, AND SHIMON BEN GAMLIEL SAID THAT IF HE HAD THROWN HIMSELF DOWN THIS WAS A GET, BUT IF THE WIND HAD BLOWN HIM OVER IT WAS NO GET.
IF A MAN IN HEALTH SAYS, WRITE A GET FOR MY WIFE, HIS INTENTION IS MERELY TO PLAY WITH HER.
IT ONCE HAPPENED WITH A MAN IN GOOD HEALTH WHO SAID, WRITE A GET FOR MY WIFE, AND SHIMON BEN GAMLIEL SAID THAT IF HE HAD THROWN HIMSELF DOWN THIS WAS A GET, BUT IF THE WIND HAD BLOWN HIM OVER IT WAS NO GET.
מעשה בבריא כו':
מעשה לסתור חסורי מחסרא והכי קתני ואם הוכיח סופו על תחלתו הרי זה גט
ומעשה נמי בבריא שאמר כו'
ההוא גברא דעאל לבי כנישתא אשכחי למקרי ינוקי הוא ובריה דיתבי ויתיב אחרינא גבייהו
אמר להו בי תרי מינייכו ליכתבו גט לאינתתיה
לסוף שכיב מקרי דרדקי
מי משוי איניש לברא שליחא במקום אבא או לא
רב נחמן אמר לא משוי איניש ברא שליחא במקום אבא
ורב פפא אמר משוי איניש ברא שליחא במקום אבא
והילכתא משוי איניש ברא שליחא במקום אבא
A certain man went into the synagogue and found a teacher of children and his {=the certain man's} son sitting there and a third man sitting by them. He {=the teacher of children} said to them: I want two of you to write a get for my wife. At the end, the teacher of children died.מעשה לסתור חסורי מחסרא והכי קתני ואם הוכיח סופו על תחלתו הרי זה גט
ומעשה נמי בבריא שאמר כו'
"IT ONCE HAPPENED WITH A MAN IN GOOD HEALTH...":
An incident to contradict? The text is deficient and this is what it means to say: And if his end {conduct} proves his beginning {intention}, it is a valid get. And there was also an incident with a man in good health who said, etc.
An incident to contradict? The text is deficient and this is what it means to say: And if his end {conduct} proves his beginning {intention}, it is a valid get. And there was also an incident with a man in good health who said, etc.
ההוא גברא דעאל לבי כנישתא אשכחי למקרי ינוקי הוא ובריה דיתבי ויתיב אחרינא גבייהו
אמר להו בי תרי מינייכו ליכתבו גט לאינתתיה
לסוף שכיב מקרי דרדקי
מי משוי איניש לברא שליחא במקום אבא או לא
רב נחמן אמר לא משוי איניש ברא שליחא במקום אבא
ורב פפא אמר משוי איניש ברא שליחא במקום אבא
והילכתא משוי איניש ברא שליחא במקום אבא
Does a man appoint a son as an agent in place of his father, or not?
Rav Nachman said: People do not make a son the agent in the place of his father. And Rav Pappa {our gemara: Rav Pappi} said: People do make a son the agent in the place of his father.
And the halacha is that people to make a son an agent in place of his father.
Mishna:
אמר לשנים תנו גט לאשתי או לשלשה כתבו גט ותנו לאשתי הרי אלו יכתבו ויתנו
אמר לשלשה תנו גט לאשתי יאמרו לאחרים ויכתבו מפני שעשאן בית דין דברי ר"מ
וזו הלכה העלה חנניה איש אונו מבית האסורים מקובל אני באומר לשלשה תנו גט לאשתי יאמרו לאחרים ויתנו מפני שעשאן ב"ד
אמר ר' יוסי נומינו לשליח אף אנו מקובלין שאפילו אמר לב"ד הגדול שבירושלים תנו גט לאשתי שילמדו ויכתבו ויתנו לה
IF A MAN SAID TO TWO PERSONS, GIVE A GET TO MY WIFE,אמר לשלשה תנו גט לאשתי יאמרו לאחרים ויכתבו מפני שעשאן בית דין דברי ר"מ
וזו הלכה העלה חנניה איש אונו מבית האסורים מקובל אני באומר לשלשה תנו גט לאשתי יאמרו לאחרים ויתנו מפני שעשאן ב"ד
אמר ר' יוסי נומינו לשליח אף אנו מקובלין שאפילו אמר לב"ד הגדול שבירושלים תנו גט לאשתי שילמדו ויכתבו ויתנו לה
{Gittin 66b}
OR TO THREE PERSONS, WRITE A GET AND GIVE IT TO MY WIFE, THEY SHOULD WRITE AND GIVE IT.
IF HE SAID TO THREE PERSONS, GIVE A GET TO MY WIFE, THEY MAY TELL OTHERS TO WRITE BECAUSE HE HAS MADE THEM A BET DIN. THIS IS THE VIEW OF R. MEIR --
AND THIS IS THE HALACHAH WHICH CHANINA A MAN OF ONO BROUGHT [FROM RABBI AKIVA IN] PRISON: 'I HAVE IT FROM MY TEACHERS THAT IF A MAN SAYS TO THREE PERSONS, GIVE A GET TO MY WIFE, THEY MAY TELL OTHERS TO WRITE IT, BECAUSE HE HAS CONSTITUTED THEM A BET DIN.
RABBI YOSSI SAID: WE SAID TO THE MESSENGER, WE ALSO HAVE IT ON TRADITION FROM OUR TEACHERS THAT EVEN IF HE SAID TO THE GREAT BET DIN IN JERUSALEM, 'GIVE A GET TO MY WIFE,' THEY SHOULD LEARN {how to write} AND WRITE AND GIVE IT {rather than telling others to write it}.
Gemara:
והלכתא כרבי יוסי
דאמר שמואל אמר רבי הלכה כרבי יוסי דאמר מילי לא מימסרן לשליח
ואמרינן נמי א"ר ירמיה שלחו ליה מבי רב לשמואל ילמדנו רבינו אמר לב' כתבו גט ותנו לאשתי ואמרו לסופר וכתב וחתמוהו מהו שלח להו תצא
דאמר שמואל אמר רבי הלכה כרבי יוסי דאמר מילי לא מימסרן לשליח
ואמרינן נמי א"ר ירמיה שלחו ליה מבי רב לשמואל ילמדנו רבינו אמר לב' כתבו גט ותנו לאשתי ואמרו לסופר וכתב וחתמוהו מהו שלח להו תצא
And the halacha is like Rabbi Yossi.
For {Gittin 67a} Shmuel cited Rabbi: The halacha is like Rabbi Yossi, who said that verbal instructions cannot be passed on to an agent.
And we also say {Gittin 66b}: Rabbi Yirmeyah {our gemara: Rabbi Yirmeyah bar Abba} said: They sent from the academy of Rav to Shmuel: Would our teacher inform us: If a man said to two persons, Write and deliver a get to my wife, and they told a scribe and he wrote it and they {themselves} signed it, what is the law?
He {=Shmuel} sent to them: She must leave {her second husband if she remarried}.
For {Gittin 67a} Shmuel cited Rabbi: The halacha is like Rabbi Yossi, who said that verbal instructions cannot be passed on to an agent.
And we also say {Gittin 66b}: Rabbi Yirmeyah {our gemara: Rabbi Yirmeyah bar Abba} said: They sent from the academy of Rav to Shmuel: Would our teacher inform us: If a man said to two persons, Write and deliver a get to my wife, and they told a scribe and he wrote it and they {themselves} signed it, what is the law?
He {=Shmuel} sent to them: She must leave {her second husband if she remarried}.
No comments:
Post a Comment