30b
{Gittin 64b}
Mishna:
נערה מאורסה היא ואביה מקבלין גיטה
אמר רבי יהודה אין שתי ידים זוכות כאחת אלא אביה מקבל גיטה בלבד
וכל שאינה יכולה לשמור גיטה אינה יכולה להתגרש
IF A YOUNG GIRL IS BETROTHED, BOTH SHE AND HER FATHER MAY RECEIVE HER GET.RABBI YEHUDA SAID: CANNOT TAKE POSSESSION TOGETHER: HER FATHER ALONE MAY RECEIVE HER GET. AND ONE WHO IS NOT ABLE TO KEEP HER GET IS NOT CAPABLE OF BEING DIVORCED.
Gemara:
במאי קא מיפלגי
רבנן סברי יד יתירה זכי לה רחמנא
ורבי יהודה סבר במקום אביה ידה ולא כלום
וקי"ל דיחיד ורבים הלכה כרבים
וכי פליגי רבנן עליה דר' יהודה בגירושין אבל בקידושין דברי הכל אביה ולא היא
כדגרסי' בפ' האיש מקדש אמר רבי יוחנן מחלוקת לגירושין אבל לקידושין דברי הכל אביה ולא היא
פירוש שהתורה זיכתה שבח נעוריה לאב ולהכי שאני קידושין מגירושין
וגרסינן נמי התם בעא מניה רבא מרב נחמן נערה מהו שתעשה שליח לקבל גיטה מיד בעלה
כלומר בחיי אביה
מי אלימא ידה כיד אביה לשוויי שליח או לא
אמר ליה אין עושה שליח
וה"מ בחיי אביה אבל לאחר מיתת אביה כיון שהביאה שתי שערות עושה שליח לקבלה:
In what are they arguing? The Sages maintain that the All-Merciful granted her an additional hand. And Rabbi Yehuda maintains that where her father is, her hand is considered nothing.
And we establish that an individual vs. the many, the halacha is like the many.
And when do the Sages argue with Rabbi Yehuda? By divorce, but by betrothal, all say that it is her father and not her. As we learn in perek HaIsh Mekadesh {Kiddushin perek 2, 43b}:
And we also learn there {Kiddushin 44a-b}:
תנו רבנן קטנה שהיא יודעת לשמור גיטה מתגרשת ושאינה יודעת לשמור גיטה אינה מתגרשת
ואי זו היא קטנה שהיא יודעת לשמור גיטה כל שמבחנת בין גיטה לדבר אחר:
רבנן סברי יד יתירה זכי לה רחמנא
ורבי יהודה סבר במקום אביה ידה ולא כלום
וקי"ל דיחיד ורבים הלכה כרבים
וכי פליגי רבנן עליה דר' יהודה בגירושין אבל בקידושין דברי הכל אביה ולא היא
כדגרסי' בפ' האיש מקדש אמר רבי יוחנן מחלוקת לגירושין אבל לקידושין דברי הכל אביה ולא היא
פירוש שהתורה זיכתה שבח נעוריה לאב ולהכי שאני קידושין מגירושין
וגרסינן נמי התם בעא מניה רבא מרב נחמן נערה מהו שתעשה שליח לקבל גיטה מיד בעלה
כלומר בחיי אביה
מי אלימא ידה כיד אביה לשוויי שליח או לא
אמר ליה אין עושה שליח
וה"מ בחיי אביה אבל לאחר מיתת אביה כיון שהביאה שתי שערות עושה שליח לקבלה:
In what are they arguing? The Sages maintain that the All-Merciful granted her an additional hand. And Rabbi Yehuda maintains that where her father is, her hand is considered nothing.
And we establish that an individual vs. the many, the halacha is like the many.
And when do the Sages argue with Rabbi Yehuda? By divorce, but by betrothal, all say that it is her father and not her. As we learn in perek HaIsh Mekadesh {Kiddushin perek 2, 43b}:
Rabbi Yochanan said {arguing with Resh Lakish}: The dispute is in terms of divorce, but in terms of betrothal, all say it is her father and not her.To explain: That the Torah gave over the benefit of her naarut {in this case, the betrothal money} to her father, and therefore, betrothal differs from divorce.
And we also learn there {Kiddushin 44a-b}:
Rav inquired of Rav Nachman: A young girl {naarah}, may she appoint an agent to accept her get from the hand of her husband?
That is to say: In the lifetime of her father?
Is her hand as strong as the hand of her father, to appoint an agent, or not?
He said to him: She may not appoint an agent.
And these words are in the lifetime of her father, but after the death of her father, once she brings forth two hairs, she may appoint an agent for receiving.
{Gittin 64b}
וכל שאינה יכולה לשמור גיטה אינה מגורשתתנו רבנן קטנה שהיא יודעת לשמור גיטה מתגרשת ושאינה יודעת לשמור גיטה אינה מתגרשת
ואי זו היא קטנה שהיא יודעת לשמור גיטה כל שמבחנת בין גיטה לדבר אחר:
"AND ONE WHO IS NOT ABLE TO KEEP HER GET IS NOT CAPABLE OF BEING DIVORCED":
The Sages learnt {in a brayta}: A minor who knows how to keep her get may be divorced, and one who does not know how to keep her get cannot be divorced. And who is the minor who is not able to keep her get. Whoever is not able to distinguish between her get and something else.
The Sages learnt {in a brayta}: A minor who knows how to keep her get may be divorced, and one who does not know how to keep her get cannot be divorced. And who is the minor who is not able to keep her get. Whoever is not able to distinguish between her get and something else.
No comments:
Post a Comment