31a
{Gittin 65a}
אמר רבא שלש מדות בקטן
צרור וזרקו אגוז ונטלו זוכה לעצמו ואין זוכה לאחרים וכנגדו בקטנה מתגרשת בקידושי אביה.
פירוש כגון שמת אביה אבל בחיי אביה והיא ברשות אביה אביה מקבל את גיטה ולא היא
צרור וזרקו אגוז ונטלו זוכה לעצמו ואין זוכה לאחרים וכנגדו בקטנה מתגרשת בקידושי אביה.
פירוש כגון שמת אביה אבל בחיי אביה והיא ברשות אביה אביה מקבל את גיטה ולא היא
Rava said: There are three grades in a minor:
{If he finds} a pebble and discards it, but a nut and keeps it, he can take possession for himself but not for others. And corresponding by a minor girl, she can be divorced from a betrothal contracted by her father.
To explain: Such as where her father died. But in the lifetime of her father, and she is in the domain of her father, he father accepts her get, and not her.
{If he finds} a pebble and discards it, but a nut and keeps it, he can take possession for himself but not for others. And corresponding by a minor girl, she can be divorced from a betrothal contracted by her father.
To explain: Such as where her father died. But in the lifetime of her father, and she is in the domain of her father, he father accepts her get, and not her.
הפעוטות מקחן מקח וממכרן ממכרן במטלטלין והן כבר שית כבר שבע כבר תמני כבר תשע כבר עשר כל חד וחד לפום חורפיה וכנגדו בקטנה מתקדשת למיאון
הגיעו לעונת הנדרים נדריהן נדר והקדשן הקדש וכנגדו בקטנה חולצת
(ולית הילכתא כרבא בחליצה דהא פסיקנא בב"ב פ' מי שמת אמר רב נחמן אמר שמואל וכו'):
ולמכור בנכסי אביו עד שיהא בן עשרים שנה.
ושמעינן מהא דאע"ג דהביא הבן שתי שערות אינו מוכר בנכסי אביו עד שיהא בן עשרים שנה:
ושמואל אמר אחד זה ואחד זה זוכה לעצמו ואינו זוכה לאחרים
שאין זוכה לאחרים עד שיביא שתי שערות
וכן הלכתא:
The young children, their purchases are valid purchases and their sales are valid sales, in terms of movable objects. And they are about 6 or 7 or 8 or 9 or 10 years old, each of them in accordance with their sharpness {intelligence}. Ad correspondingly, by a minor girl, she can be betrothed such that she would require refusal {to annul it}.
הגיעו לעונת הנדרים נדריהן נדר והקדשן הקדש וכנגדו בקטנה חולצת
(ולית הילכתא כרבא בחליצה דהא פסיקנא בב"ב פ' מי שמת אמר רב נחמן אמר שמואל וכו'):
ולמכור בנכסי אביו עד שיהא בן עשרים שנה.
When they reach the age of vows, their vows are valid vows, and their consecrations are consecrations. And the equivalent by a minor girl, she may undergo chalitza.
(* And the halacha is not like Rava in terms of chalitza, for behold we rule in Bava Batra, perek Mi sheMet: Rav Nachman cited Shmuel, etc. *)
And to sell the {land} assets of his father, until he is 20 years old.
(* And the halacha is not like Rava in terms of chalitza, for behold we rule in Bava Batra, perek Mi sheMet: Rav Nachman cited Shmuel, etc. *)
And to sell the {land} assets of his father, until he is 20 years old.
ושמעינן מהא דאע"ג דהביא הבן שתי שערות אינו מוכר בנכסי אביו עד שיהא בן עשרים שנה:
And we derive from this that even though the son has brought forth two hairs, he may not sell the assets of his father until he is 20 years old.
{Gittin 64a}
אמר רב יהודה אמר רב אסי נותנין לו צרור וזורקו אגוז ונוטלו זוכה לעצמו ואינו זוכה לאחרים חפץ ומחזירו לאחר שעה זוכה לעצמו וזוכה לאחריםושמואל אמר אחד זה ואחד זה זוכה לעצמו ואינו זוכה לאחרים
שאין זוכה לאחרים עד שיביא שתי שערות
וכן הלכתא:
Rav Yehuda cited Rav Assi: If we give him a pebble and he tosses it, but a nut and he takes it, then he can take possession for himself but not for others.
If {we give him} an item and he returns it after an hour, then he can take possession for himself and take possession for others.
And Shmuel said: Both this one and that one, he can take possession for himself but not for others. For he cannot take possession for others until he brings forth two hairs.
And so is the halacha {like Shmuel}.
If {we give him} an item and he returns it after an hour, then he can take possession for himself and take possession for others.
And Shmuel said: Both this one and that one, he can take possession for himself but not for others. For he cannot take possession for others until he brings forth two hairs.
And so is the halacha {like Shmuel}.
No comments:
Post a Comment