Sunday, September 28, 2008

Rif Gittin 41b {Gittin 79b - 80a}

41b

{Gittin 79b}
Mishna:

בית שמאי אומרים פוטר אדם את אשתו בגט ישן ובית הלל אוסרין
אי זה הוא גט ישן
כל שנתייחד עמה מאחר שכתבו לה:
BET SHAMMAI SAY THAT A MAN MAY DIVORCE HIS WIFE WITH AN OLD GET, BUT BET HILLEL FORBID THIS.
WHAT IS MEANT BY AN OLD GET? ONE AFTER THE WRITING OF WHICH HE WAS CLOSETED WITH HER.

Gemara:
במאי קא מיפלגי
ב"ש סברי לא אמרינן גזרה שמא יאמרו גיטה קודם לבנה
ובית הלל סברי אמרינן גזרה שמא יאמרו גיטה קודם לבנה
אמר רבי אבא אמר שמואל ואם נשאת לא תצא
ואיכא דאמרי אמר רבי אבא אמר שמואל ואם נתגרשה תנשא לכתחלה:
In what are they arguing? Bet Shammai hold that we do not say that there is a decree lest they say that her get was before her son. And Bet Hillel hold that we do say that there is a decree lest they say that her get was before her son.
Rabbi Abba cited Shmuel: And if she remarries, she does not go out {from the second husband}.
And some {versions} say: Rabbi Abba cited Shmuel: And if she divorces, she may marry ab initio.


Mishna:
כתב לשם מלכות שאינה הוגנת לשם מלכות מדי לשם מלכות יון לחורבן הבית לבנין הבית היה במזרח וכתב במערב במערב וכתב במזרח
תצא מזה ומזה וצריכה גט מזה ומזה אין לה כתובה ולא פירות ולא מזונות ולא בלאות על זה ועל זה
אם נטלה מזה ומזה תחזיר והולר ממזר מזה ומזה
לא זה וזה מיטמאין לה
ולא זה וזה זכאין במציאתה ולא במעשה ידיה ולא בהפרת נדריה
היתה בת ישראל נפסלה מן הכהונה בת לוי מן המעשר בת כהן מן התרומה

ואין יורשיו של זה ויורשיו של זה יורשין כתובתה
מתו אחיו של זה ואחיו של זה חולצין ולא מיבמין
שינה שמו ושמה שם עירו ושם עירה תצא מזה ומזה וכל הדרכים האלו בה:
IF THE GET WAS DATED BY AN UNWORTHY REIGN, BY THE EMPIRE OF MEDIA, BY THE EMPIRE OF GREECE, BY THE BUILDING OF THE TEMPLE OR BY THE DESTRUCTION OF THE TEMPLE, OR IF BEING IN THE EAST THE WRITER DATED IT FROM THE WEST, OR BEING IN THE WEST HE DATED IT FROM THE EAST, THE WOMAN [WHO MARRIES AGAIN ON THE STRENGTH OF IT] MUST LEAVE BOTH HUSBANDS ND REQUIRES A GET FROM BOTH AND HAS NO CLAIM EITHER FOR A KETUBAH OR FOR INCREMENT OR FOR MAINTENANCE OR FOR WORN CLOTHES FROM EITHER OF THEM.
A CHILD BORN TO HER FROM EITHER OF THEM IS A BASTARD.
NEITHER OF THEM [IF A PRIEST] IS TO DEFILE HIMSELF FOR HER.
NEITHER OF THEM HAS A RIGHT TO HER FINDS OR TO THE PRODUCT OF HER LABOUR, AND NEITHER CAN ANNUL HER VOWS.
IF SHE IS THE DAUGHTER OF A LAY ISRAELITE SHE IS DISQUALIFIED FOR MARRYING A PRIEST.
{Gittin 80a}
IF SHE IS THE DAUGHTER OF A LEVITE, SHE BECOMES DISQUALIFIED FOR EATING TITHE, AND IF THE DAUGHTER OF A PRIEST FOR EATING TERUMAH.
THE HEIRS NEITHER OF THE ONE HUSBAND NOR THE OTHER INHERIT HER KETHUBAH, AND IF THEY DIE BROTHERS OF BOTH ONE AND THE OTHER OF THEM [IF NECESSARY] TAKE HALIZAH BUT NEITHER CAN PERFORM YIBBUM.
IF HIS NAME OR HER NAME OR THE NAME OF HIS TOWN OR THE NAME OF HER TOWN WAS WRONGLY GIVEN, SHE MUST LEAVE BOTH HUSBANDS AND ALL THE ABOVE PENALTIES APPLY TO HER.

No comments: