33a
וכן הילכתא
ואפילו אמר אמרו לסופר ויכתוב ולעדים ויחתומו הרי הגט בטל
דתנן בפרקא דלקמן אמרו לו נכתוב גט לאשתך אמר להן כתובו אמרו לסופר וכתב ולעדים וחתמוהו אע"פ שכתבוהו וחתמוהו ונתנוהו לו וחזר ונתנו לה הרי הגט בטל עד שיאמר לסופר כתוב ולעדים חתומו.
ושקלינן וטרינן בה בגמ' ואסקה רב אשי כולה ר' יוסי היא ולא מיבעיא קאמר לא מיבעיא היכא דלא אמר תנו אלא אפי' אמר תנו נמי לא ולא מיבעיא היכא דלא אמר לבי תלתא אלא אפי' אמר לבי תלתא נמי לא ולא מיבעיא היכא דלא אמר אמרו אלא אפילו אמר אמרו לסופר ויכתוב ולעדים ויחתמו לא
ותניא כותיה דרב אשי כתב סופר לשמה וחתמו עדים לשמה אע"פ שכתבוהו וחתמוהו ונתנוהו לו ונתנו לה הרי הגט בטל עד שישמעו קולו שיאמר לסופר כתוב ולעדים חתומו
ישמעו לאפוקי ממ"ד מודה רבי יוסי באומר אמרו
קולו לאפוקי מדרב כהנא דאמר רב כהנא אמר רב חרש שיכול לדבר מתוך הכתב כותבין ונותנין גט לאשתו
אלמא לית הלכתא כוותייהו
ואפילו אמר אמרו לסופר ויכתוב ולעדים ויחתומו הרי הגט בטל
דתנן בפרקא דלקמן אמרו לו נכתוב גט לאשתך אמר להן כתובו אמרו לסופר וכתב ולעדים וחתמוהו אע"פ שכתבוהו וחתמוהו ונתנוהו לו וחזר ונתנו לה הרי הגט בטל עד שיאמר לסופר כתוב ולעדים חתומו.
ושקלינן וטרינן בה בגמ' ואסקה רב אשי כולה ר' יוסי היא ולא מיבעיא קאמר לא מיבעיא היכא דלא אמר תנו אלא אפי' אמר תנו נמי לא ולא מיבעיא היכא דלא אמר לבי תלתא אלא אפי' אמר לבי תלתא נמי לא ולא מיבעיא היכא דלא אמר אמרו אלא אפילו אמר אמרו לסופר ויכתוב ולעדים ויחתמו לא
ותניא כותיה דרב אשי כתב סופר לשמה וחתמו עדים לשמה אע"פ שכתבוהו וחתמוהו ונתנוהו לו ונתנו לה הרי הגט בטל עד שישמעו קולו שיאמר לסופר כתוב ולעדים חתומו
ישמעו לאפוקי ממ"ד מודה רבי יוסי באומר אמרו
קולו לאפוקי מדרב כהנא דאמר רב כהנא אמר רב חרש שיכול לדבר מתוך הכתב כותבין ונותנין גט לאשתו
אלמא לית הלכתא כוותייהו
And so is the halacha. And even if he said "say to the scribe to write, and to the witnesses to sign," the get would be nullified.
For we learn {in the Mishna} in the next perek {perek 7, 71b}:
And there is a brayta in accordance with Rav Ashi: Where the scribe wrote lishmah and the witnesses signed lishmah, even though they wrote it and signed it and gave it to him {the husband}, and he gave it to her, the get is nullified, until they hear his voice say to the scribe "write" and to the witnesses "sign,"
"They hear" -- to exclude from the one who said that Rabbi Yossi admits where he says "say" {to another to do it}.
"His voice" -- to exclude from Rav Kahana. For Rav Kahana cited Rav: A deaf-mute person who is able to communicate through writing, they write and give a get to his wife.
Thus it is clear that the halacha is not like them.
For we learn {in the Mishna} in the next perek {perek 7, 71b}:
IF THEY SAID TO HIM, SHALL WE WRITE A GET FOR YOUR WIFE, AND HE SAID TO THEM, WRITE, AND IF THEY THEN TOLD A SCRIBE AND HE WROTE AND WITNESSES AND THEY SIGNED, EVEN THOUGH THEY HAVE ALREADY WRITTEN AND SIGNED IT AND GIVEN IT TO HIM AND HE IN TURN HAS GIVEN IT TO HER, THE GET IS VOID UNLESS HE HIMSELF HAS SAID TO THE SCRIBE 'WRITE' AND TO THE WITNESSES, 'SIGN'.And we ask and answer on it in the gemara, and {Gittin 72a} Rav Ashi concludes: It is entirely Rabbi Yossi, and the pattern is one of "and it need not be said." It need not be said that where he did not say "give" {it is not valid}, but even if he said "say to the scribe to write and to the witnesses to sign," it is not.
And there is a brayta in accordance with Rav Ashi: Where the scribe wrote lishmah and the witnesses signed lishmah, even though they wrote it and signed it and gave it to him {the husband}, and he gave it to her, the get is nullified, until they hear his voice say to the scribe "write" and to the witnesses "sign,"
"They hear" -- to exclude from the one who said that Rabbi Yossi admits where he says "say" {to another to do it}.
"His voice" -- to exclude from Rav Kahana. For Rav Kahana cited Rav: A deaf-mute person who is able to communicate through writing, they write and give a get to his wife.
Thus it is clear that the halacha is not like them.
No comments:
Post a Comment