39a
{Gittin 77a}
ה"ז גיטיך מעכשיו אם לא באתי מכאן ועד י"ב חדש ומת בתוך י"ב חדש הרי זה גט
איבעיא לן כי שרינן לה לאלתר שרינן לה דהא ודאי לא אתי או דלמא לאחר י"ב חדש שרינן לה לכי מקיים תנאיה
ולא איפשיטא.
ולחומרא עבדינן ולא פטרינן לה בלא חליצה ולא שרינן לה לעלמא אלא לאחר י"ב חדש לכי מקיים תנאיה:
איבעיא לן כי שרינן לה לאלתר שרינן לה דהא ודאי לא אתי או דלמא לאחר י"ב חדש שרינן לה לכי מקיים תנאיה
ולא איפשיטא.
ולחומרא עבדינן ולא פטרינן לה בלא חליצה ולא שרינן לה לעלמא אלא לאחר י"ב חדש לכי מקיים תנאיה:
Behold this is your get from now if I do not come from now until 12 months from now, and then he dies within the 12 months, it is a valid get.
It was a question to us: When we permit her, do we permit her immediately, for behold he will certainly not come? Or perhaps we permit her only after 12 months have passed, that is when his condition has been fulfilled. And we do not resolve this. And we conduct ourselves stringently, and so do not release her without chalitza, nor do we permit her to the general public except after 12 months, which is when his condition is fulfilled.
It was a question to us: When we permit her, do we permit her immediately, for behold he will certainly not come? Or perhaps we permit her only after 12 months have passed, that is when his condition has been fulfilled. And we do not resolve this. And we conduct ourselves stringently, and so do not release her without chalitza, nor do we permit her to the general public except after 12 months, which is when his condition is fulfilled.
{Gittin 76b}
Mishna:
כתבו ותנו גט לאשתי אם לא באתי מכאן ועד י"ב חדש כתבו בתוך י"ב חדש ונתנו לאחר י"ב חדש אינו גט
ר' יוסי אומר כזה גט
כתבו לאחר י"ב חדש ומת אם גט קודם למיתה הרי זה גט
ואם מיתה קדמה לגט אינו גט
אין ידוע זו היא שאמרו מגורשת ואינה מגורשת
RABBI YOSSI SAYS A GET LIKE THAT IS VALID.ר' יוסי אומר כזה גט
כתבו לאחר י"ב חדש ומת אם גט קודם למיתה הרי זה גט
ואם מיתה קדמה לגט אינו גט
אין ידוע זו היא שאמרו מגורשת ואינה מגורשת
[IF HE SAID,] WRITE A GET AND GIVE IT TO MY WIFE IF I DO NOT COME WITHIN TWELVE MONTHS, AND THEY WROTE IT BEFORE THE TWELVE MONTHS HAD PASSED AND GAVE IT AFTER, IT IS NO GET.
IF THEY WROTE IT AFTER TWELVE MONTHS AND DELIVERED IT AFTER TWELVE MONTHS AND HE DIED, IF THE DELIVERY OF THE GET PRECEDED HIS DEATH THE GET IS VALID, BUT IF HIS DEATH PRECEDED THE DELIVERY OF THE GET IT IS NOT VALID. IF IT IS NOT KNOWN WHICH WAS FIRST, THE WOMAN IS IN THE CONDITION KNOWN AS 'DIVORCED AND NOT DIVORCED'.
{Gittin 77a}
Gemara:
א"ל רב יימר לרב אשי לימא קסבר ר' יוסי כתבו גט על תנאי כשר
לא לעולם אימא לך פסול ושאני הכא מדהו"ל למימר אם לא באתי כתבו ותנו ואמר כתבו ותנו אם לא באתי שמע מינה ה"ק כתבו מעכשיו ותנו אם לא באתי
ורבנן לא שנא הכי ולא שנא הכי
והילכתא כרבנן
לא לעולם אימא לך פסול ושאני הכא מדהו"ל למימר אם לא באתי כתבו ותנו ואמר כתבו ותנו אם לא באתי שמע מינה ה"ק כתבו מעכשיו ותנו אם לא באתי
ורבנן לא שנא הכי ולא שנא הכי
והילכתא כרבנן
Rav Yeimar said to Rav Ashi: Let us say that Rabbi Yossi holds that if one writes a get subject to a certain condition, it is valid {even if the condition is not fulfilled}?
No. In truth I will tell you that it is invalid, and it is different here, since he should have said "If I do not come, write and give," and {instead} he said "write and give if I do not come." We thus derive that this is what he meant to say: "Write from now, and give it to her if I do not come."
And for the Sages, it does not matter whether he phrased it this way or that way.
And the halacha is like the Sages.
No. In truth I will tell you that it is invalid, and it is different here, since he should have said "If I do not come, write and give," and {instead} he said "write and give if I do not come." We thus derive that this is what he meant to say: "Write from now, and give it to her if I do not come."
And for the Sages, it does not matter whether he phrased it this way or that way.
And the halacha is like the Sages.
ת"ר לאחר שבוע שנה לאחר שנה חדש לאחר חדש שבת
לאחר שבת מאי יתיב ר' זירא קמיה דרב יוסף ואמרי לה קמיה דרבי יוחנן ויתיב וקאמר חד בשבא ותרי בשבא ותלתא בשבא בתר שבתא ארבעה וחמשה ומעלי [שבתא] ןקמי שבתא
לאחר שבת מאי יתיב ר' זירא קמיה דרב יוסף ואמרי לה קמיה דרבי יוחנן ויתיב וקאמר חד בשבא ותרי בשבא ותלתא בשבא בתר שבתא ארבעה וחמשה ומעלי [שבתא] ןקמי שבתא
The Sages learnt {in a brayta}: {If he says "this is your get"} "after the seventh {=shemitta}," {we wait} a year {because the unit of time is years, and he said "after"}. "After a year," {we wait} a month. "After a month," a week {Shabbat, lit. a week}.
"After Shabbat," what? Rabbi Zera sat before Rav Yosef, and some {versions} say before Rabbi Yochanan, and he sait and said: "The first and second and third day of the week are called 'after the Shabbat.' The fourth and the fifth and erev Shabbat are called 'before the Shabbat."
"After Shabbat," what? Rabbi Zera sat before Rav Yosef, and some {versions} say before Rabbi Yochanan, and he sait and said: "The first and second and third day of the week are called 'after the Shabbat.' The fourth and the fifth and erev Shabbat are called 'before the Shabbat."
No comments:
Post a Comment