Friday, September 19, 2008

Rif Gittin 33b {29a; 66b; 67b; 71b; 70b}

33b


גרסינן בפרק כל הגט
רב אמר מתנה אינה כגט
כלומר בגט הוא דאי אמר כתבו גט לאשתי לא מצו לשוויי שליח למיכתב גט משום בזיון דבעל
אבל במתנה דליכא בזיון דבעל כי אמר כתובו שטר מתנה לפלוני על שדה שלי מצי לשוויי שליח למכתב
ושמואל אמר מתנה הרי היא כגט
טעמיה דשמואל בגט משום דמילי נינהו ומילי לא מימסרן לשליח ה"נ במתנה מילי נינהו ומילי לא מימסרן לשליח
וקי"ל הלכתא כשמואל בדיני
We learn in perek Kol haGet {Gittin 29a}:
Rav said that a gift is not like a get.
That is to say, specifically by a get it is that if he said "write a get for my wife," they may not appoint an agent to write a get, because of the shame of the husband. But by a gift, where there is no shame of the husband, when he says "write a deed of gift to Ploni for my field," they may appoint an agent to write.
And Shmuel said that a gift is like a get.
The reason of Shmuel is that by a get, they are words, and words are not handed over to an agent. So too here by a gift, they are words, and words are not given over to an agent.
And we establish that the halacha is like Shmuel in dinim. {such as these monetary matters}

{Gittin 66b}
Mishna:
מ(אמר לעשרה כתבו גט לאשתי ילמדו ויכתבו ויתנו לה)
אמר לעשרה כתבו גט לאשתי אחד כותב ושנים חותמין כולכם כתובו אחד כותב וכולן חותמין
לפיכך אם מת אחד מהם הרי הגט בטל:
(* IF A MAN SAYS TO TEN PERSONS, WRITE A GET FOR MY WIFE, THEY LEARN AND THEY WRITE AND GIVE TO HER {rather than telling someone else to write} *)

IF A MAN SAYS TO TEN PERSONS, WRITE A GET AND DELIVER IT TO MY WIFE, ONE WRITES, AND TWO SIGN AS WITNESSES. [IF HE SAID,] ALL OF YOU WRITE, ONE WRITES AND ALL SIGN. CONSEQUENTLY IF ONE OF THEM DIES, THE GET IS INVALID.

{Gittin 67b}
Gemara:
תנו רבנן
אמר לעשרה כתבו גט לאשתי אחד כותב ע"י כולן
כולכם כתובו אחד כותב במעמד כולן
הוליכו גט לאשתי אחד מוליך ע"י כולן
כולכם הוליכו אחד מוליך במעמד כולם

והשתא תקינו רבנן בגיטא דכולכם כתובו כל חד מינכון חתומו כל תרי מינכון אובילו כל חד מינכון
The Sages learnt {in a brayta}: If he says to ten persons, "Write a get and give it to my wife," one writes on behalf of all of them. "All of you write," one writes in the presence of all of them. "Take a get to my wife," one takes it on behalf of all of them. "All of you take it," one takes it in the company of the rest.

And now, the Sages have enacted by the get of "all of you" {that is, by a get where a man stands in front of a group and instructs them, that he should say} "each of you write; each group of two of you sign; each one of you convey."

הדרן עלך פרק התקבל
END PEREK SIX

BEGIN PEREK SEVEN

Mishna:
מי שאחזו קורדיקוס ואמר כתבו גט לאשתי לא אמר כלום
כתבו גט לאשתי ואחזו קורדיקוס וחזר ואמר אל תכתבו אין דבריו האחרונים כלום
נשתתק ואמרו לו נכתוב גט לאשתך והרכין בראשו בודקין אותו שלש פעמים
אם אמר על לאו לאו ועל הין הין הרי [אלו] יכתבו ויתנו:
IF A MAN IS SEIZED WITH A KORDIAKOS {a delirious state where he does not know what he is saying} AND SAYS, WRITE A GET FOR MY WIFE, HIS WORDS ARE OF NO EFFECT.
IF HE SAYS, WRITE A GET FOR MY WIFE, AND IS THEN SEIZED WITH A KORDIAKOS AND THEN SAYS, DO NOT WRITE IT, HIS LATER WORDS ARE OF NO EFFECT.

IF HE IS STRUCK DUMB, AND WHEN THEY SAY TO HIM, SHALL WE WRITE A GET FOR YOUR WIFE, HE NODS HIS HEAD, HE IS TESTED WITH THREE QUESTIONS.IF HE SIGNIFIES 'NO' AND 'YES' PROPERLY EACH TIME, THEN THE GET SHOULD BE WRITTEN AND GIVEN FOR HIM.

{Gittin 71b}
אמרו לו נכתוב גט לאשתך אמר להן כתובו אמרו לסופר וכתבו לעדים וחתמו אע"פ שכתבוהו וחתמוהו ונתנוהו לו וחזר ונתנו לה הרי הגט בטל עד שיאמר לסופר כתוב ולעדים חתומו
IF THEY SAID TO HIM, SHALL WE WRITE A GET FOR YOUR WIFE, AND HE SAID TO THEM, WRITE, AND IF THEY THEN TOLD A SCRIBE AND HE WROTE AND WITNESSES AND THEY SIGNED, EVEN THOUGH THEY HAVE ALREADY WRITTEN AND SIGNED IT AND GIVEN IT TO HIM AND HE IN TURN HAS GIVEN IT TO HER, THE GET IS VOID UNLESS HE HIMSELF HAS SAID TO THE SCRIBE 'WRITE' AND TO THE WITNESSES, 'SIGN'.

{Gittin 70b}
Gemara:
כתבו גט לאשתי ואחזו קורדיקוס וחזר ואמר אל תכתבו אין דבריו האחרונים כלום.
אמר רבי שמעון בן לקיש כותבין ונותנין גט לאלתר ורבי יוחנן אמר אין כותבין אלא לכשישתפה
מ"ט דר"ש בן לקיש דקתני אין דבריו האחרונים כלום
ורבי יוחנן מאי אין בדבריו אחרונים כלום דלכי מיתציל לא צריך לאימלוכי ביה ולעולם אין כותבין אלא לכשישתפה
והלכתא כרבי יוחנן:
"IF HE SAYS, WRITE A GET FOR MY WIFE, AND IS THEN SEIZED WITH A KORDIAKOS AND THEN SAYS, DO NOT WRITE IT, HIS LATER WORDS ARE OF NO EFFECT":
Rabbi Shimon ben Lakish said: They write and give the get immediately.
And Rabbi Yochanan said: They only write the get once he recovers.
What is the reason of Rabbi Shimon ben Lakish? For it is stated {in the Mishna} "his later words are of no effect." And Rabbi Yochanan? {He would say} "What is meant by "his later words are of no effect? That when he recovers, they need not consult him {again}. But still, they do not write until he recovers."
And the halacha is like Rabbi Yochanan.

No comments: