Friday, August 21, 2009

Rif Bava Kamma 46a {119a - b}

46a


See the Rif inside here.
{Bava Kamma 119a}
והטורטני לפניהם
וכולן שאמרו הטמין אסור
ולוקחין מהן מפתח הגנה אבל לא מאחורי הגנה:
and their scales before them. And any of them who say hide it, it is forbidden. And one may purchase from them at the {front} entrance of the garden but not behind the garden.

גבאי צדקה לוקחין מן הנשים ומן העבדים ומן התינוקות דבר מועט אבל לא דבר מרובה:
A charity collector can take from women, servants, and children a small amount but not a large amount.

רבינא איקלע למחוזא אייתו בני מחוזא כבלי ושירי רמי קמיה וקביל מינייהו
אמר ליה רבא תוספאה והא תניא לוקחין מהן דבר מועט אבל לא דבר מרובה
אמר ליה הני לבני מחוזא דבר מועט הוא:
Ravina visited Mechoza. The residents of Mechoza brought before him chains and bracelets, threw them before him, and he accepted it from them. Rava Tosefaa said to him: But they learnt {in a brayta}: They take from them a small thing but not a large thing.
He said to him: These, to the residents of Mechoza, are a small thing.

איתמר גזלן מאימתי מותר ליגבות ממנו
רב אמר עד שיהא רוב משלו
ושמואל אמר אפילו דבר מיעוט משלו
אורי ליה רב יהודה לאדא דיילא כדברי האומר אפילו מיעוט משלו:
It was stated {by Amoraim}: A robber, from when is it permitted to collect {our gemara: buy} from him?
Rav said: Only once most is from him.
And Shmuel said: Even when a small percentage is of his.
Rav Yehuda instructed Adda the hand-washer {of others} in accordance with the words of the one who said "even when a small percentage is his."

ממון מסור
רב הונא ורב יהודה חד אמר אסור לאבדו ביד וחד אמר מותר לאבדו ביד
מאן דאמר מותר לאבדו ביד לא יהא ממונו חמור מגופו
ומ"ד אסור לאבדו ביד סבר דילמא הוי ליה זרעא מעליא ויכין רשע וצדיק ילבש
וסוגין דאסור לאבדו ביד דאיבעיא לן התם עשו תקנת נגזל במסור דמשתבע ושקיל מיניה דמסור או לא
ואסיקנא תיקו
ושמעת מינה דכל שכן שאסור לאבדו ביד:
The money {/property} of an informer:
Rav Huna and Rav Yehuda -- one said it is forbidden to destroy it directly, and one said it is permitted to destroy it directly.
The one who said it is permitted to destroy it directly, this is because his money shall not be more stringent than his body. And the one who said that it is forbidden to destroy it directly hold that perhaps he will have good descendants, and {Iyov 27:17, regarding the portion of the wicked man}:
יז יָכִין, וְצַדִּיק יִלְבָּשׁ; וְכֶסֶף, נָקִי יַחֲלֹק.17 He may prepare it, but the just shall put it on, and the innocent shall divide the silver.
And our sugya is such that it is forbidden to destroy it directly, for it is a question to us there {Bava Kamma 62a}, "would they make the ordinance of the robbed person for the case of the informer, that he {the informee} can swear and collect, or not?" And we conclude there teku {the question stands}. And we derive from this that certainly it is forbidden to destroy it directly.

אמר רבי יוחנן כל הגוזל את חבירו שוה פרוטה כאלו נוטל נשמתו ממנו שנאמר כן ארחת כל בוצע בצע את נפש בעליו יקח: ואומר אל שאול ואל בית הדמים על אשר המית את הגבעונים
מאי ואומר וכי תימא הני מילי בידים אבל בגרמא לא תא שמע אל שאול ואל בית הדמים וגו'
והיכן מצינו בשאול שהרג את הגבעונים
אלא מתוך שהרג את נוב עיר הכהנים שהיו מספיקין להם מים ומזון העלה עליו הכתוב כאלו הרגן:
Rabbi Yochanan said: Anyone who steals from his fellow {even} something worth a peruta, it is as if he took his soul {/life}. For it is stated {Mishlei 1}:
יט כֵּן--אָרְחוֹת, כָּל-בֹּצֵעַ בָּצַע; אֶת-נֶפֶשׁ בְּעָלָיו יִקָּח.19 So are the ways of every one that is greedy of gain; it taketh away the life of the owners thereof.
and it says {II Shmuel 21}:
א וַיְהִי רָעָב בִּימֵי דָוִד שָׁלֹשׁ שָׁנִים, שָׁנָה אַחֲרֵי שָׁנָה, וַיְבַקֵּשׁ דָּוִד, אֶת-פְּנֵי ה'; {ס} וַיֹּאמֶר ה', אֶל-שָׁאוּל וְאֶל-בֵּית הַדָּמִים, עַל-אֲשֶׁר-הֵמִית, אֶת-הַגִּבְעֹנִים.1 And there was a famine in the days of David three years, year after year; and David sought the face of the LORD. {S} And the LORD said: 'It is for Saul, and for his bloody house, because he put to death the Gibeonites.'
aWhat is the purpose of this "and it says" {giving an additional proof}? That if you say that there words are directly, but indirectly, no, then come and hear: 'It is for Saul, and for his bloody house..."
And where do we find by Shaul that he slew the Giveonim? Rather, because he slew Nov, the city of Kohanim, who provided them sufficient water and food, the Scriptures considers him as if he slew them {the Giveonites}.

{Bava Kamma 119b}
החייט ששייר מן החוט כדי לתפור בו:
וכמה כדי לתפור בו
אמר רב אסי אמר רב יהודה מלא מחט וחוץ למחט
ואסיקנא מלא מחט וחוץ למחט כמלא מחט:
"IF A TAILOR LEFT A THREAD SUFFICIENT TO SEW WITH":
And how much is "SUFFICIENT TO SEW WITH"?
Rav Asi cited Rav Yehuda {our gemara: Rav Asi by himself}: The length of a needle and beyond the needle.
And we conclude: The length of a needle and beyond the needle the {additional amount of} the length of a needle.

ירושלמי
תני בר קפרא מלא משיכת מחט:
Yerushalmi:
Bar Kappara taught: the length of what a needle pulls.

סליק פרק הגוזל ומאכיל וסילקא להו מסכת בבא קמא
End perek, and end masechet Bava Kamma.

No comments: