Tuesday, October 07, 2008

Rif Gittin 45b {85b - 86a}

45b

{Gittin 85b}

איבעיא להו מי בעינן ודן או לא בעינן ודן
It was a question to them: Do we require ודן {Rashi: in accordance with Rabbi Yehuda} or do we not require ודן?

ת"ש דאתקין רב בגיטי איך פלוני בר פלוני פטר ותריך ית פלונית אינתתיה דהוית אינתתיה מן קדמת דנא מיומא דנן ולעלם
ואילו ודן לא קאמר
ולטעמיך כולהו מי קאמר אלא בעינן ה"נ בעינן.
Come and hear {a proof}: For Rav {our gemara: Rava} instituted by get {the formula} "how Ploni bar Ploni dismissed and divorced Plonit his wife, who was his wife from before this, from this day and forever." And yet ודן is not stated.
And according to your reasoning, is all the rest indeed stated? Rather {all the rest} we need. So too this {ודן} we need.

מן יומא דנן לאפוקי מדר' יוסי דאמר זמנו של שטר מוכיח עליו
ולעלם לאפוקי מדבעא מיניה רבא מרב נחמן
דבעא מיניה רבא מר"נ היום אין את אשתי ולמחר את אשתי מהו:
'From this day' -- to the exclusion of the position of Rabbi Yossi, who said that the date of the get informs about it {is sufficient indication}.
'And forever' -- {Gittin 86a} to the exclusion of that which Rava inquired of Rav Nachman. For Rava inquired of Rav Nachman: "Today you are not my wife but tomorrow you are my wife, what is the law?"

גט כריתות: בכך בשבת בכך וכך לירח פלוני בשנת כך וכך לבריאת עולם במניינא דרגילנא למימני ביה בדוכתא פלונית איך אנא פלוני בר פלוני וכל שום דאית לי דממתא פלונית צביתי ברעות נפשי בדלא אניסנא ופטרית ושבקית ותרוכית יתיכי ליכי אנת פלונית בת פלוני וכל שום דאית ליכי דממתא פלונית דהוית אנתתי מן קדמת דנא וכדו תרוכית יתיכי ליכי אנת פב"פ וכל שום דאית ליכי דממתא פלונית ודיתיהוייין רשאה ושלטאה בנפשיכי למהך להתנסבא לכל גבר דיתיצבייין ואינש לא ימחה בידיכי מן יומא דנן ולעלם והרי את מותרת לכל אדם ודן די יהוי ליכי מינאי ספר תירוכין וגט פיטורין ואגרת שבוקין כדת משה וישראל: ראובן בן יעקב עד
אליעזר בן גלעד עד.
{The text of} The get of divorce:
On ____ of the week, on ____ to month ____, in year _______ to the creation of the world in the counting we are used to count in this place ______, how I, _________ son of _________, and any name that I have, who is from town _____________, wish with the desire of my soul, without compulsion, send away, and leave, and divorce you to me, __________ daughter of __________, and any name which you have, from town ___________, who was my wife from before now. And now you are divorced to me, _____________ daughter of ___________, and any name which you have, from town _______________. And that you are authorized and in charge of yourself, yo go and marry any man you wish, and no man will prevent your hands, from this day and forever. And behold you are permitted to any man. And this should be for you a document of divorce and a get of sending away, and a letter of dismissal, in accordance with the law of Moshe and Israel.
Reuven ben Yaakov, witness.
Eliezer ben Gilead, witness.

גופו של גט שחרור הרי אתה בן חורין הרי אתה של עצמך.
אתקין רב בגיטי דזביני דעבדי עבדא דנן מוצדק לעבדות ופטיר ועטיר מן חרורי ומן עלולי ומן ערורי מלכא ומלכתא ורושם דאיניש לא איתי עלוהי ומינקי מכל מום ומן כל שחין עד צהר חדת ועתיק:
"THE ESSENCE OF A DEED OF EMANCIPATION IS THE WORDS, BEHOLD YOU ARE HEREBY A FREE WOMAN, BEHOLD YOU BELONG TO YOURSELF":
Rav {our gemara: Rav Yehuda} instituted by the document {get} of selling a slave: This slave is legally adjudicated to bondage, and is absolved and dissociated from all freedom and claims and demands of the King and the Queen, and there is no mark of any man upon him, and he is clear of all blemishes, and from any boil that may come out within two years, whether new or old.

No comments: