Friday, August 28, 2009

Rif Bava Batra 5a {7b - 8a}

5a


See the Rif inside here.

{Bava Batra 7b}
כופין אותו לבנות לעיר חומה דלתים ובריח
רשב"ג אומר לא כל העיירות ראויות לחומה
כמה יהא בעיר ויהא כאנשי העיר שנים עשר חדש ואם קנה בה בית דירה הרי הוא כאנשי העיר מיד:
HE [A RESIDENT OF A CITY] MAY BE COMPELLED TO CONTRIBUTE TO THE BUILDING OF A WALL, FOLDING DOORS AND A CROSS BAR.
RABBAN SHIMON BEN GAMLIEL SAYS: NOT ALL TOWNS REQUIRE A WALL.

HOW LONG MUST A MAN RESIDE IN A TOWN TO BE COUNTED AS ONE OF THE TOWNSMEN? TWELVE MONTHS. IF, HOWEVER, HE BUYS A HOUSE THERE, HE IS AT ONCE RECKONED AS ONE OF THE TOWNSMEN.

Gemara:

בעא מיניה ר"א מרבי יוחנן כשהן גובין לפי נפשות הן גובין או לפי שבח ממון הן גובין או לפי קרוב בתים הן גובין
אמר ליה לפי קרוב בתים הן גובין ואלעזר ברי קבע בה מסמרות:
Rabbi Eleazar asked from Rabbi Yochanan: When they collect, do they collect based on number of people, do they collect according to their wealth, or do they collect according to the proximity of their house {to the wall}?
He said to him: They collect according to the proximity to the wall. And Eleazar, my son, fix this {ruling firmly} with rivets.

תוספתא
מי שיש לו פתח במבוי אין בני מבוי כופין אותו לעשות דלת למבוי שיכול לומר רצוני שאכנס בחבילתי עד פתחי
כופין בני מבוי זה את זה שלא להושיב ביניהן לא חייט ולא בורסי ולא כל אחד מבעלי אומניות ולשכנו אינו כופהו
ורשב"ג אומר אף לשכנו כופהו
מי שיש לו בית בחצר אחרת משעבדין אותו לעשות עמהן דלת ונגר ומנעול לחצר ושאר כל הדברים אין משעבדין אותו
ואם היה שרוי עמהן באותה חצר משעבדין אותו על הכל

מי שיש לו חצר בעיר אחרת בני העיר משעבדין אותו לחפור עמהן בורות שיחין ומערות ואמת המים ושאר כל הדברים אין משעבדין אותו ואם היה שרוי עמהן באותה העיר משעבדין אותו על הכל

כופין בני מבוי זה את זה לעשות לחי וקורה למבוי
כופין בני בקעה זה את זה לעשות ביניהן חריץ ובן חריץ
כופין בני העיר זה את זה לבנות ביניהן בהכ"נ ולקנות להן ס"ת נביאים וכתובים:
One who has an entrance in an alley, the residents of the alley cannot compel him to make a door for the alley, for he is able to say "My desire is that I should be able to enter until my entrance."

The residents of an alley can compel each other that there not settle among them {by renting to the person} a tailor, nor a tanner, nor a member of any profession {if there is already one there}. But to his neighbor {who is already there}, he cannot force him {to not take up that profession in competition}. And Rabban Shimon ben Gamliel says: Even to his neighbor, he can force him.

One who has a house in another courtyard, they can {still} compel him to make with them a door, door bolt, and lock for the courtyard, but for other things, they cannot compel him. And if he dwells with them in that courtyard, they can compel him regarding everything.

One who has a courtyard in another city, the residents of the city can compel him to dig with him pits, wells, cisterns, and aqueducts, but the rest of the things, they cannot compel him. And if he swells among them in that city, they can compel him regarding everything.

The residents of an alley can compel one another to make a post and crossbeam {for Shabbos} for the alley. The residents of a valley can compel one another to make among them a ditch and a small ditch. The residents of a city can compel one another to build among themselves a synagogue, and to purchase for themselves a sefer Torah, Neviim, and Ketuvim.

ר' יהודה נשיאה רמא דשורא ארבנן
א"ל ריש לקיש רבנן לא צריכי נטירותא:
Rabbi Yehuda the Prince {given Aramaic, and Resh Lakish, this is the Amora} imposed a levy for the wall upon the Sages.
Resh Lakish said to him: The Sages do not require protection.

{Bava Batra 8a}
רב פפא שדא כריא חדתא איתמי
א"ל רב ששת בריה דרב אידי ודילמא לא מדויל
אמר ליה מישקל שקלינא מינייהו ואי מדויל מדויל ואי לא מהדרין להו
א"ר יהודה הכל לגלי גפא אפילו מיתמי אבל מרבנן לא רבנן לא צריכי נטירותא
הכל לכריא דפתיא הוא תיקון רחובה של עיר ואפילו מרבנן
ולא אמרן אלא דלא נפקו בכלוזא אבל נפקו בכלוזא לא רבנן לאו בני מיפק בכלוזא נינהו
Rav Pappa imposed a levy for digging a new well upon orphans {who were minors, among others}.
Rav Sheshet son of Rav Iddi said to him: Perhaps no water will be found there? {and then the trustees for the orphans should not give this money on speculation}
He {=Rav Pappa} said to him: I will take from them, and if water is found, water is found. And if not, I will return it to them.
Rav Yehuda said: All must contribute to the building of doors in the town gates, even orphans; not, however, the Rabbis -- they do not require protection. All must contribute to the digging of a well {for a public fountain}, for it is an improvement of the plaza of the city, and even of the Sages.
And they only said this where there is no corvee {unpaid work themselves; but only a monetary contribution}, but when by corvee {to do the work themselves}, no; the Sages are not part of a corvee.

א(ההוא דמי כלילא דרמי אטבריא
אתו לקמיה דרבי
א"ל לידרו רבנן בהדן
אמר להו לא
ערקי'
ערוקו
ערקו פלגא דליוה לפלגא רמי אידך פלגא אפלגא
אתא לקמיה דרבי אמרו ליה לידרו רבנן בהדן
אמר להו לא
ערקינן
ערוקו
ערקו כולהו פש ההוא כובס שדא אכובס שכיב כובס פקע כלילא
אמר רבי ראיתם שאין פורענות באה אלא בשביל עמי הארץ ע"כ)א
(*
There was a certain tax that was imposed in Teveriah. They came before Rabbi.
They said to him: 'Let the Rabbis give with us.'
He said to them: No.
"We will flee!"
"So flee!"
Half of them fled. Half of the demanded amount was remitted. The other half was cast upon the {remaining} half.
They came before Rabbi. They said to him: 'Let the Rabbis give with us.'
He said to them: No.
"We will flee!"
"So flee!"
All of them fled, leaving {only} a certain fuller. They cast is upon the fuller. The fuller died. {In our gemara, he ran away.} All of it was thus removed. Rabbi said: You should see that trouble {/punishment} only comes to the world because of the unlearned.
Until here {the text not from the Rif}.
*)

No comments: