8b
{Ketubot 21b}
ש"מ תלת
ש"מ עד נעשה דיין בדרבנן
ושמע מינה דיינים המכירים חתימות ידי עדים אין צריכין להעיד בפניהם
וש"מ דיינים שאין מכירין חתימות ידי עדים צריכין להעיד בפני כל אחד ואחד
אמר רב פפא האי אשרתא דדייני דכתיבא מקמי דליחזו סהדי חתימות ידייהו פסולה משום דמחזי כשקרא
ולית הלכתא כרב פפא מדגרסינן בהאי מסכת פ' הכותב ליתא לרב פפא דאמר רב נחמן אומר היה רבי מאיר אפי' מצאו באשפה חתמו ונתנו לה כשר ואפילו רבנן לא פליגי עליה דר' מאיר אלא בגיטי נשים דבעינן
We deduce from this three things:ש"מ עד נעשה דיין בדרבנן
ושמע מינה דיינים המכירים חתימות ידי עדים אין צריכין להעיד בפניהם
וש"מ דיינים שאין מכירין חתימות ידי עדים צריכין להעיד בפני כל אחד ואחד
אמר רב פפא האי אשרתא דדייני דכתיבא מקמי דליחזו סהדי חתימות ידייהו פסולה משום דמחזי כשקרא
ולית הלכתא כרב פפא מדגרסינן בהאי מסכת פ' הכותב ליתא לרב פפא דאמר רב נחמן אומר היה רבי מאיר אפי' מצאו באשפה חתמו ונתנו לה כשר ואפילו רבנן לא פליגי עליה דר' מאיר אלא בגיטי נשים דבעינן
We deduce from this that a witness may become a judge by a Rabbinic matter.
And we deduce that judges who recognize the signatures of the witnesses, we do not need to testify {about it} before them.
And we deduce from this that judges who do not recognize the signatures of the wirnesses, we are required to testify before each and every one {who does not recognize}.
Rav Pappa said: This judge's attestation which is written before the witnesses give evidence about their signatures is invalid, because it looks like falsehood.
And the halacha is not like Rav Pappa, from that which we learn in this masechet in perek hakotev that we do not hold like Rav Pappa, for Rav Nachman said: Rabbi Meir was wont to say, "even if he found it in the garbage, if he signed it and gave it to her, it is valid." And even the Sages do not argue on Rabbi Meir except by divorces of women, where we require
No comments:
Post a Comment