Wednesday, September 12, 2007

Rif Ketubot 4b {Ketubot 12b - 14a} Rape Date, Wood Injury, Paternity, Chazaka and Credibility

4b

{Ketubot 12b}
Mishna:

הנושא את האשה ולא מצא לה בתולים היא אומרת משארסתני נאנסתי ונסתחפה שדהו והוא אומר לא כי אלא עד שלא ארסתיך והיה מקחי מקח טעות
רבן גמליאל ורבי אליעזר אומרים נאמנת
ר' יהושע אומר לא מפיה אנו חיין אלא הרי זו בחזקת בעולה עד שלא תתארס והטעתו עד שתביא ראיה לדבריה:
If one married a woman and did not find to her virginity, and she says "after the time you betrothed me I was raped, and it is your field which has been inundated," and he says, "no but rather before I betrothed you, and so my acquisition was an acquisition in error."
Rabban Gamliel and Rabbi Eliezer say: She is believed.
Rabbi Yehoshua says: We do not live by her word, but rather she is under the assumption of being a non-virgin before she was betrothed and that she deceived him, unless she brings a proof to her words.

Gemara:
ש(אמר רב יהודה אמר שמואל הלכה כרבן גמליאל)
(Rav Yehuda cited Shmuel: The halacha is like Rabban Gamliel.)

איתמר מנה לי בידך והלה אומר איני יודע
רב הונא ורב יהודה אמרי חייב רב נחמן ורבי יוחנן אמרי פטור
רב הונא ורב יהודה אמרי חייב ברי ושמא ברי עדיף
ורב נחמן ורבי יוחנן אמרי פטור אוקי ממונא בחזקת מריה
It was stated {by Amoraim}: "I have 100 in your possession," and the other one says "I don't know" --
Rav Huna and Rav Yehuda say he is obligated {to pay} and Rav Nachman and Rabbi Yochanan say he is exempt.
Rav Huna and Rav Yehuda say he is obligated, for in conflict between someone who is positive and someone who is unsure, the positive person is on stronger footing.
And Rav Nachman and Rabbi Yochanan says that he is exempt -- for the money stays in the presumption of being in the present owner's possession.

לימא רב הונא ורב יהודה דאמרי כרבן גמליאל ורב נחמן ור' יוחנן אמרי כר' יהושע
אמר לך רב נחמן אנא דאמרי אפילו לרבן גמליאל
עד כאן לא קאמר רבן גמליאל התם אלא דאמרינן אוקי איתתא אחזקתה אבל הכא מאי חזקה אית ליה להאי
הכי נמי מסתברא כדקא משנינן
דאי לא תימא הכי קשיא הלכתא אהלכתא
דהא קיימא לן הלכה כרב נחמן בדיני ובהא אמר רב יהודה אמר שמואל הלכה כרבן גמליאל אלא לאו ש"מ כדקא משנינן ש"מ
Let us say that Rav Huna and Rav Yehuda are saying like Rabban Gamliel, while Rav Nachman and Rabbi Yochanan say like Rabbi Yehoshua.
Rav Nachman could say to you: We say even according to Rabban Gamliel. Rabban Gamliel only speaks there where we say that we place the woman in accordance with her presumed state {and she was born a virgin}, but here, what assumption does he have here?
This is indeed logical, as we have learned. For if you do not say this, you have a contradiction from one halachic conclusion to another halachic conclusion. For we establish that the halacha is like Rav Nachman in monetary matters, and in this, Rav Yehuda cited Shmuel that the halacha is like Rabban Gamliel. Rather, do we not deduce as we have learned? We indeed so deduce.

{Ketubot 13a}
Mishna:
היא אומרת מוכת עץ אני והוא אומר לא כי אלא דרוסת איש את
רבן גמליאל ורבי אליעזר אומרים נאמנת
ר' יהושע אומר לא מפיה אנו חיין אלא הרי היא בחזקת דרוסת איש עד שתביא ראיה לדבריה:
She says "I was injured by a piece of wood" and he says "No but rather you were trodden by a man."
Rabban Gamliel and Rabbi Eliezer says she is believed.
Rabbi Yehoshua says: Not from her mouth do we live, but rather, behold she is under the assumption of being trodden by a man until she brings proof to her words.

ראוה מדברת עם אדם בשוק אמרו לה מה טיבו של זה איש פלוני וכהן הוא
רבן גמליאל ורבי אליעזר אומרים נאמנת
רבי יהושע אומר לא מפיה אנו חיין אלא הרי היא בחזקת בעולה לנתין ולממזר עד שתביא ראיה לדבריה
If they saw her speaking with a man in the marketplace, and they said to her, "what is the status of this man?" and "he is a kohen."
Rabban Gamliel and Rabbi Eliezer say that she is believed.
Rabbi Yehoshua says: Not from her mouth do we live, but rather, behold she is under the presumption of having had intercourse to a Netin {a Gibeonite} or to a bastard, until she brings proof to her words.

היתה מעוברת אמרו לה מה טיבו של עובר זה מאיש פלוני וכהן הוא
רבן גמליאל ורבי אליעזר אומרים נאמנת
ורבי יהושע אומר לא מפיה אנו חיין אלא הרי זו בחזקת מעוברת מנתין וממזר עד שתביא ראיה לדבריה:
If she was pregnant, and they said to her, "what is the status of this fetus?" "From so-and-so, and he is a kohen."
Rabban Gamliel and Rabbi Eliezer say that she is believed.
And Rabbi Yehoshua says: Not from her mouth do we live, but rather, behold she is under the presumption of being pregnant from a Netin or from a bastard until she brings a proof to her words.

{Ketubot 13b}
Gemara:
אמר ר' יוחנן לדברי המכשיר בה מכשיר אפי' בבתה ור"א אומר אף לדברי המכשיר בה פוסל בבתה
וקי"ל כרבי יוחנן דרביה דר"א הוא
ועוד דקאי כאבא שאול דאיפסיקא הלכתא כוותיה בפרק י' יוחסין
דתנן אבא שאול היה קורא לשתוקי בדוקי ואמר רב מאי בדוקי שבודקין את אמו ואי אמרה לכשר נבעלתי נאמנת ואע"ג דאיכא רוב פסולין אצלה ואמר רבא הלכה כאבא שאול:
Rabbi Yochanan said: The one who declares her fit also declares her daughter fit.
And Rabbi Eleazar said: Even the one who declares her fit declares her daughter unfit.
And we establish like Rabbi Yochanan, for he is the teacher of Rabbi Eleazar.
And furthermore, for Abba Shaul rules the halacha like him in perek Asara Yuchsin. For we learn {in a Mishna}: Abba Shaul would call a Shtuki {silent one} a beduki. And Rav said: What is a beduki? That we investigate {bodkin} his mother, and if she says "to a valid person I had intercourse," she is believed, and even though there are a majority of people who are invalid by her. And Rava said: The halacha is like Abba Shaul.

ההוא ארוס וארוסתו דאתו לקמיה דרב יוסף היא אמרה מיניה והוא אומר אין מינאי
אמר רב יוסף למאי ניחוש לה חדא דהא קא מודה
ועוד דהא אמר רב יהודה אמר שמואל הלכה כרבן גמליאל
אמר ליה אביי ובהא כי לא מודה מי מכשיר רבן גמליאל והא אמר ליה שמואל לרב יהודה שיננא הלכה כרבן גמליאל ואת לא תעביד עובדא עד דאיכא רוב כשרים אצלה והכא רוב פסולין אצלה
ולטעמיך תקשי לה היא גופה הלכה ואת לא תעביד עובדא
אלא הא לכתחלה והא דיעבד והכא נמי כדיעבד דמי דהא ארוס וארוסתו נינהו
There was a betrothed man and his betrothed {woman} who came before Rav Yosef. She said, "It {=the fetus} is from him," and he said
{Ketubot 14a}
"Yes, it is from me."
Rav Yosef said: What are we concerned about? Firstly, he admits. And furthermore, Rav Yehuda cited Shmuel that the halacha is like Rabban Gamliel.
Abaye said to him: And in this, if he did not admit, would Rabban Gamliel declare fit? But Shmuel said to Rav Yehuda, "Sharp one! The halacha is like Rabban Gamliel, but you should not act on it until there are a majority of fit ones {that if she slept with them, the fetus would be valid} by her." Yet here, there are a majority of invalid ones by her {that is, everyone but her betrothed}!
{Rav Yosef's reply:} "And according to your reasoning, there is an internal difficulty. It is halacha, yet you should not conduct yourself like it?? Rather, this is ab initio, and this is after the fact. And here as well, it is like after the fact" -- for they are a betrothed man and his betrothed {woman}.

No comments: