13a
{Ketubot 28a continues}
זכור אני באשה פלונית
מאי טעמא כיון דרוב נשים בתולות נישאות גלויי מילתא בעלמא היא:
ושהיה איש פלוני יוצא מבית הספר לטבול לתרומה
וליחוש דילמא עבד כהן הוא מסייע ליה לר"ש בן לוי דאמר אסור לאדם שילמד את עבדו תורה:
ושהיה חולק כו'
ודילמא עבד כהן הוא סבר כמ"ד אין חולקין לעבד אא"כ רבו עמו:
ושהמקום בית הפרס בית הפרס דרבנן:
ועד כאן היינו באין בשבת קסבר תחומין דרבנן:
מ"ט אפוקי ממונא הוא ולא מהימן
"And he is not believed to say 'there was a path of Ploni in this place.'":מאי טעמא כיון דרוב נשים בתולות נישאות גלויי מילתא בעלמא היא:
"I remember regarding the woman Plonit":
What is the reason? Since most women are married when virgins, this is a simple revealing of the matter.
What is the reason? Since most women are married when virgins, this is a simple revealing of the matter.
ושהיה איש פלוני יוצא מבית הספר לטבול לתרומה
וליחוש דילמא עבד כהן הוא מסייע ליה לר"ש בן לוי דאמר אסור לאדם שילמד את עבדו תורה:
"And that the man Ploni went out of school to immerse for his teruma":
But let us be concerned lest he was the slave of a kohen? This supports Rabbi Shimon ben Levi, who said that it is forbidden for a man to teach his slave Torah.
{Ketubot 28b}
לטבול לתרומתו בתרומה דרבנן:But let us be concerned lest he was the slave of a kohen? This supports Rabbi Shimon ben Levi, who said that it is forbidden for a man to teach his slave Torah.
{Ketubot 28b}
"To immerse for his teruma":
With regard to Rabbinic teruma {is such testimony believed}.
With regard to Rabbinic teruma {is such testimony believed}.
ושהיה חולק כו'
ודילמא עבד כהן הוא סבר כמ"ד אין חולקין לעבד אא"כ רבו עמו:
"And that he divided...":
And perhaps he was the slave of a kohen? He holds like the opinion that we do not distribute {teruma} to a slave unless his master is with him.
And perhaps he was the slave of a kohen? He holds like the opinion that we do not distribute {teruma} to a slave unless his master is with him.
ושהמקום בית הפרס בית הפרס דרבנן:
"And that the place is a bet haperas {where there is a plowed over grave}":
Bet haperas is Rabbinic.
Bet haperas is Rabbinic.
ועד כאן היינו באין בשבת קסבר תחומין דרבנן:
"and until here we would walk on Shabbat":
He holds that techum {Shabbat limits} are Rabbinic.
ואינו נאמן לומר דרך היה לפלוני במקום הזהHe holds that techum {Shabbat limits} are Rabbinic.
מ"ט אפוקי ממונא הוא ולא מהימן
What is the reason? This is the taking out of money and he is not believed.
הדרן עלך האשה שנתארמלה
END PEREK TWOBEGIN PEREK THREE
{Ketubot 29a}
Mishna:
ואלו נערות שיש להן קנס הבא על הממזרת ועל הנתינה ועל הכותית ועל הגיורת ועל השבויה ועל השפחה שנפדו ושנתגיירו ושנשתחררו פחותות מבנות ג' שנים ויום אחד
הבא על אחותו ועל אחות אביו ועל אחות אמו ועל אחות אשתו ועל אשת אחיו ועל אשת אחי אביו ועל הנדה יש להן קנס אע"פ שהן בכרת אין בהן מיתת בית דין
And these are the maidens {naarot} who have to them a fine {if a man violated them}:הבא על אחותו ועל אחות אביו ועל אחות אמו ועל אחות אשתו ועל אשת אחיו ועל אשת אחי אביו ועל הנדה יש להן קנס אע"פ שהן בכרת אין בהן מיתת בית דין
If one had intercourse with a bastardess, a Netina {female descendant of Gibeonite converts}, a female Cuthean, a convertess, a captive woman, a maidservant who were redeemed, converted, or freed when younger than 3 years and a day.
If one had intercourse with his sister, his father's sister, his mother's sister, his wife's sister, his brother's wife, his father's brother's wife, or a menstruant, they all receive the aforementioned fine -- for even though they {=these sins} are all punishable by karet {Divine "cutting off"}, they
do not have to them court-administered death penalty.
Gemara:
הא דקתני הבא על אשת אחיו משכחת לה כגון שהיו לאחיו בנים וקדש נערה ומת אי נמי אחיו מאמו שקדש נערה ומת או שגרשה דלאו בת חליצה וייבום היא וקאים עלה בכרת ואשת אחי אביו נמי כגון שקדש אחי אביו נערה ומת:
אמר רב יהודה אמר רב רבי מאיר היא דתניא קטנה מבת שלש שנים ויום אחד עד שתביא שתי שערות יש לה מכר ואין לה קנס ומשתביא שתי שערות ועד שתבגר יש לה קנס
{All these cases where they receive a fine is when they are virgins. Therefore,}
This that we stated in the Mishna "one who had intercourse with his brother's wife" we find such as where his brothers had sons and he betrothed a naarah and then died. Alternatively, his maternal brother who betrothed a young girl and died; or he divorced her; such that she is not subject to chalitza and yibbum, and he is punishable for them with karet.
And his father's brother's wife as well, where his father's brother betrothed a naarah and then died.
נערה אין קטנה לא מאן תנאThis that we stated in the Mishna "one who had intercourse with his brother's wife" we find such as where his brothers had sons and he betrothed a naarah and then died. Alternatively, his maternal brother who betrothed a young girl and died; or he divorced her; such that she is not subject to chalitza and yibbum, and he is punishable for them with karet.
And his father's brother's wife as well, where his father's brother betrothed a naarah and then died.
אמר רב יהודה אמר רב רבי מאיר היא דתניא קטנה מבת שלש שנים ויום אחד עד שתביא שתי שערות יש לה מכר ואין לה קנס ומשתביא שתי שערות ועד שתבגר יש לה קנס
A naarah yes, a minor no {to recieving the fine}. Who is the Tanna?
Rav Yehuda cited Rav: It is Rabbi Meir, for they learnt {in a brayta}: A minor, from 3 years and a day until she brings forth two {pubic} hairs, she has a sale {that the father might sell her as a Hebrew maidservant} but she has no fine. And when she brings forth two hairs until she matures, she has a fine.
Rav Yehuda cited Rav: It is Rabbi Meir, for they learnt {in a brayta}: A minor, from 3 years and a day until she brings forth two {pubic} hairs, she has a sale {that the father might sell her as a Hebrew maidservant} but she has no fine. And when she brings forth two hairs until she matures, she has a fine.
No comments:
Post a Comment