2a
{Ketubot 5a}
תני בר קפרא בתולה נשאת ליום רביעי ונבעלת בחמישי הואיל ונאמרה בו ברכה לדגים
אלמנה נשאת בחמישי ונבעלת בששי הואיל ונאמרה בו ברכה לאדם
ותניא מפני מה אמרו אלמנה נשאת בחמישי ונבעלת בששי שאם אתה אומר תבעל בחמישי למחר משכים לאומנתו והולך שקדו חכמים על תקנת בנות ישראל שיהא שמח עמה ג' ימים חמישי בשבת וערב שבת ושבת:
ומסקנא והלכתא מותר לבעול לכתחלה בשבת
אמרי ליה רבנן והא לא כתיבא כתובה
אמר להו אתפסוה מטלטלי בכתובה
אמר רב הונא א"ר אבא בר זבדא אמר רב אחת בתולה ואחת אלמנה טעונה ברכה כל ז'
ודוקא אלמנה שנשאת לבחור אבל אלמנה שנשאת לאלמון אינה טעונה ברכה אלא יום אחד בלבד
אלא הא דתניא שקדו על תקנת בנות ישראל שיהא שמח עמה שלשה ימים במאי אי בבחור הא אמרת כל ז' ואי באלמון הא אמרת יום אחד
אי בעית אימא בבחור ואי בעית אימא באלמון
אי בעית אימא בבחור שבעה לברכה וג' לשמחה
ואי בעית אימא באלמון יום אחד לברכה וג' לשמחה
דליכא בתולה דבצירה משבעה וליכא אלמנה דבצירה מיום אחד
ר' אבא אמר מהכא במקהלות ברכו אלהים וגו'
ת"ר מברכין ברכת חתנים בבית חתנים רבי יהודה אומר אף בבית האירוסין מברכין אותה
אמר אביי ביהודה שנו מפני שמתייחד עמה
תניא אידך מברכין ברכת חתנים בבית חתנים וברכת אירוסין בבית אירוסין
מאי מברכין ברוך אשר קדשנו על העריות ואסר לנו את הארוסות והתיר לנו את הנשואות ע"י חופה וקדושין ברוך אתה ה' מקדש ישראל
תנו רבנן מברכין ברכת חתנים כל שבעה
אמר רב יהודה והוא שבאו פנים חדשות
אלמנה נשאת בחמישי ונבעלת בששי הואיל ונאמרה בו ברכה לאדם
ותניא מפני מה אמרו אלמנה נשאת בחמישי ונבעלת בששי שאם אתה אומר תבעל בחמישי למחר משכים לאומנתו והולך שקדו חכמים על תקנת בנות ישראל שיהא שמח עמה ג' ימים חמישי בשבת וערב שבת ושבת:
Bar Kappara taught {in a brayta}: A virgin is married {nisuin} on Wednesday and intercourse takes place on Thursday, since on it {the fifth day of creation} the blessing for fish was pronounced. A widow is married on Thursday and has intercourse on Friday, since on it was said the blessing for man.
And they learnt {in a brayta}: Why did they say that a widow is married on Thursday and has intercourse on Friday? Since if they tell him to have intercourse on Thursday, the next day he will arise to do his job and leave. The Sages looked out for the interests of the daughters of Israel, that he should rejoice with her for three days -- Thursday, Friday, and Shabbat.
{Ketubot 5b}
איבעיא להו מהו שיבעול לכתחלה בשבתAnd they learnt {in a brayta}: Why did they say that a widow is married on Thursday and has intercourse on Friday? Since if they tell him to have intercourse on Thursday, the next day he will arise to do his job and leave. The Sages looked out for the interests of the daughters of Israel, that he should rejoice with her for three days -- Thursday, Friday, and Shabbat.
{Ketubot 5b}
ומסקנא והלכתא מותר לבעול לכתחלה בשבת
It was a question to them: May one have first intercourse on Shabbat?
And the conclusion: And the halacha is that it is permitted to have the first intercourse on Shabbat.
{Ketubot 7a}
רבי אמי שרא למבעל בתחלה בשבתAnd the conclusion: And the halacha is that it is permitted to have the first intercourse on Shabbat.
{Ketubot 7a}
אמרי ליה רבנן והא לא כתיבא כתובה
אמר להו אתפסוה מטלטלי בכתובה
אמר רב הונא א"ר אבא בר זבדא אמר רב אחת בתולה ואחת אלמנה טעונה ברכה כל ז'
ודוקא אלמנה שנשאת לבחור אבל אלמנה שנשאת לאלמון אינה טעונה ברכה אלא יום אחד בלבד
אלא הא דתניא שקדו על תקנת בנות ישראל שיהא שמח עמה שלשה ימים במאי אי בבחור הא אמרת כל ז' ואי באלמון הא אמרת יום אחד
Rabbi Ami permitted to have first intercourse on Shabbat.
The Sages said to him: But no ketuba was written.
He said to them: Let he seize movable objects.
Rav Huna cited Rav Abba bar Zavda who cited Rav: Both a virgin and a widow require a blessing all seven {days}.
And specifically a widow who married a bachur {man for whom this is his first marriage} but a widow who married widower only requires a blessing for one day.
But this that they learnt {in a brayta}, that the Sages looked out for the interests of the daughters of Israel, such that he should rejoice with her for three days, in what instance? If by a bachur, you have said "all seven." And if by a widower, you have said "one day."
The Sages said to him: But no ketuba was written.
He said to them: Let he seize movable objects.
Rav Huna cited Rav Abba bar Zavda who cited Rav: Both a virgin and a widow require a blessing all seven {days}.
And specifically a widow who married a bachur {man for whom this is his first marriage} but a widow who married widower only requires a blessing for one day.
But this that they learnt {in a brayta}, that the Sages looked out for the interests of the daughters of Israel, such that he should rejoice with her for three days, in what instance? If by a bachur, you have said "all seven." And if by a widower, you have said "one day."
אי בעית אימא בבחור ואי בעית אימא באלמון
אי בעית אימא בבחור שבעה לברכה וג' לשמחה
ואי בעית אימא באלמון יום אחד לברכה וג' לשמחה
דליכא בתולה דבצירה משבעה וליכא אלמנה דבצירה מיום אחד
If you wish you may say by a bachur, and if you wish you may say by a widower.
If you wish you may say by a bachur -- seven for blessing and three for rejoicing.
And if you wish you may say by a widower -- one day for blessing and three for rejoicing.
For there is no virgin with less than seven, and no widow with less than one day.
{Ketubot 7b}
אמר רב נחמן אמר לי הונא מנין לברכת חתנים בעשרה שנא' ויקח בועז עשרה אנשיםIf you wish you may say by a bachur -- seven for blessing and three for rejoicing.
And if you wish you may say by a widower -- one day for blessing and three for rejoicing.
For there is no virgin with less than seven, and no widow with less than one day.
{Ketubot 7b}
ר' אבא אמר מהכא במקהלות ברכו אלהים וגו'
Rav Nachman said: Huna said to me: From where that the blessing of grooms is with ten? For it is stated {Rut 4:2}
Rabbi Abba said: From here {Tehillim 68:27}:
ב וַיִּקַּח עֲשָׂרָה אֲנָשִׁים, מִזִּקְנֵי הָעִיר--וַיֹּאמֶר שְׁבוּ-פֹה; וַיֵּשֵׁבוּ. | 2 And he took ten men of the elders of the city, and said: 'Sit ye down here.' And they sat down. |
כז בְּמַקְהֵלוֹת, בָּרְכוּ אֱלֹהִים; אֲדֹנָי, מִמְּקוֹר יִשְׂרָאֵל. | 27 'Bless ye God in full assemblies, even the Lord, ye that are from the fountain of Israel.' |
ת"ר מברכין ברכת חתנים בבית חתנים רבי יהודה אומר אף בבית האירוסין מברכין אותה
אמר אביי ביהודה שנו מפני שמתייחד עמה
תניא אידך מברכין ברכת חתנים בבית חתנים וברכת אירוסין בבית אירוסין
מאי מברכין ברוך אשר קדשנו על העריות ואסר לנו את הארוסות והתיר לנו את הנשואות ע"י חופה וקדושין ברוך אתה ה' מקדש ישראל
The Sages learned {in a brayta}: The blessing of grooms is in the house of the groom. Rabbi Yehuda said: Also in the house of betrothal they bless it.
Abaye said: In Judea they learned this, because he had yichud with her.
Another brayta: They bless the blessing of grooms in the house of the groom and the blessing of betrothal in the house of betrothal.
What do they bless? Blessed Who sanctified us regarding forbidden relations, and forbade for us the betrothed, and permitted us the married via chuppa {=the bridal canopy} and betrothal. Blessed are You, Hashem, who sanctifies Israel.
Abaye said: In Judea they learned this, because he had yichud with her.
Another brayta: They bless the blessing of grooms in the house of the groom and the blessing of betrothal in the house of betrothal.
What do they bless? Blessed Who sanctified us regarding forbidden relations, and forbade for us the betrothed, and permitted us the married via chuppa {=the bridal canopy} and betrothal. Blessed are You, Hashem, who sanctifies Israel.
תנו רבנן מברכין ברכת חתנים כל שבעה
אמר רב יהודה והוא שבאו פנים חדשות
The Sages learnt {in a brayta}: The bless the blessing of grooms all seven {days}.
Rav Yehuda said: And this is where new faces came.
Rav Yehuda said: And this is where new faces came.
No comments:
Post a Comment