Sunday, July 22, 2007

Rif Yevamot 26a {Yevamot 79b; 80b - 81a; 83a} A Eunuch, Aylonit, and Androgynous And Chalitza

26a

{Yevamot 79b}
Mishna:

הסריס לא חולץ ולא מייבם וכן אילונית לא חולצת ולא מתיבמת
הסריס שחלץ ליבמתו לא פסלה
בעלה פסלה מפני שבעילתו בעילת זנות וכן אילונית שחלצו לה אחין לא פסלוה בעלוה פסלוה מפני שבעילתן בעילת זנות:
A eunuch does not perform chalitza nor yibbum, and so too an aylonit does not undergo chalitza nor yibbum.
A eunuch who performed chalitza on his yevama {sister-in-law} does not invalidate her. If he had intercourse with her, he invalidated her, for his intercourse was an intercourse of harlotry.
And so too an aylonit upon whom the brothers performed chalitza, they do not invalidate her, but if they {one of them} had intercourse with her, they invalidate her, because their intercourse is an intercourse of harlotry.

{Yevamot 80b}
Gemara:
קתני סריס דומיא דאילונית מה אילונית בידי שמים אף סריס בידי שמים אבל בידי אדם חולץ
וסתמא כר' עקיבא דאמר בידי אדם אין בידי שמים לא
שמעינן מינה דהלכתא כר"ע דהוה ליה מחלוקת ואח"כ סתם וקי"ל מחלוקת ואח"כ סתם הלכה כסתם:
The Mishna taught a eunuch similar to an aylonit -- just as an aylonit is {so} at the hands of Heaven, so too the eunuch from the hands of Heaven. However, if at the hands of man, he does perform chalitza.
And the plain Mishna is thus in accordance with Rabbi Akiva who said that {a eunuch} in the hands of man, yes, but in the hands of Heaven, no.
We deduce from this that the halacha is like Rabbi Akiva, for this is a dispute {in the Mishna} followed by a plain statement {without dispute}, and we have established that a dispute followed by a plain statement, the halacha is like the plain statement.

{Yevamot 81a}
Mishna:
סריס חמה כהן שנשא בת ישראל מאכילה בתרומה
רבי יוסי ורבי שמעון אומרים אנדרוגינוס כהן שנשא בת ישראל מאכילה בתרומה
רבי יהודה אומר טומטום שנקרע ונמצא זכר לא יחלוץ מפני שהוא כסריס
אנדרוגינוס נושא אבל לא נישא ר' אליעזר אומר חייבין עליו סקילה כזכר
A kohen who is a eunuch of the sun who married the daughter of an Israelite, he may feed her teruma.
Rabbi Yossi and Rabbi Shimon say: An androgynous kohen who married the daughter of an Israelite, he may feed her teruma.
Rabbi Yehuda says: A tumtum {one with no evident signs} who was torn open {=operated upon} and found to be a male, he may not perform chalitza, for he is like a eunuch.
An androgynous person may marry {a woman} but may not be married {to a man}.
Rabbi Eliezer says: They {males} are liable upon him stoning like a regular man.

{Yevamot 83a}
Gemara:
אמר רב ליתא למתני' מקמי ברייתא
דתניא רבי יוסי אומר אנדרוגינוס בריה בפני עצמו הוא ולא הכריעו בו חכמים אם זכר הוא אם נקבה הוא
אדרבה ליתא לברייתא מקמי מתניתין
מדשבקיה ר' יוסי לבר זוגיה ש"מ הדר ביה
Rav said: We do not hold like the Mishna in the face of this brayta. For they learnt {in a brayta}: Rabbi Yossi says: An androgynous person is his own creation, and the Sages did not ascertain regarding him whether he is a male or a female.
Just the opposite! We should not hold like the brayta in the face of the Mishna?!
From the fact that Rabbi Yossi abandoned his fellow {namely, Rabbi Shimon of the Mishna}, we may deduce that he retracted from it.

אמרי בי רב משמיה דרב הלכה כרבי יוסי באנדרוגינוס ובהרכבה
וכן הלכה:
They said in the academy of Rav in the name of Rav: The halacha is like Rabbi Yossi by an androgynous person and by grafting.
And so is the halacha.

END PEREK

No comments: