Friday, July 20, 2007

Rif Yevamot 25a {Yevamot 79b - 80b} Eunuchs

25a

{Yevamot 79b, Mishna}

אמר רבי יהושע שמעתי שהסריס חולץ וחולצין לאשתו והסריס לא חולץ ולא חולצין לאשתו ואין לי לפרש
אמר רבי עקיבא אני אפרש סריס אדם חולץ וחולצין לאשתו שהיתה לו שעת הכושר סריס חמה לא חולץ ולא חולצין לאשתו שלא היתה לו שעת הכושר
ר' אליעזר אומר לא כי אלא סריס חמה חולץ וחולצין לאשתו שיש לו רפואה סריס אדם לא חולץ ולא חולצין לאשתו מפני שאין לו רפואה
העיד ר' יהושע בן בתירא על בן מגוסת שהיה בירושלים סריס אדם ויבמו את אשתו לקיים דברי ר' עקיבא:
Rabbi Yehoshua said: I have heard that a saris {eunuch} performs chalitza, and they perform chalitza for his wife, and also that a saris does not perform chalitza and they do not perform chalitza for his wife, and I do not have an explanation.
Rabbi Akiva said: I will explain it. A eunuch at the hands of man performs chalitza and they perform chalitza for his wife, because he had a time of validity. A eunuch of the sun {that it, a natural eunuch} does not perform chalitza and they do not perform chalitza for his wife, for he did not have a time of validity.
Rabbi Eliezer says: Not so, but rather a eunuch of the sun performs chalitza and they perform chalitza for his wife, for he has a possible cure. A eunuch at the hands of man does not perform chalitza and they do not perform chalitza for his wife, for he has no cure.
Rabbi Yehoshua ben Beteira testified regarding Ben Megosat, who was a man-made eunuch living in Yerushalayim, that they performed yibbum on his wife, thus fulfilling {/confirming} the words of Rabbi Akiva.

Gemara:
היכי דמי סריס חמה
אמר רב יצחק בר יוסף אמר רבי יוחנן כל שלא ראה מעולם שעה אחת בכשרותו
מנא ידעינן
אמר אביי כל המטיל מים ואינו עושה כיפה
How so a eunuch of the sun? Rav Yizchak bar Yosef cited Rabbi Yochanan: Anyone
{Yevamot 80a}
who has not seen a time of fitness, ever.
How do we know {that he fits this criterion}?
Abaye said: Anyone who urinates and it does not form an arch.

א"ר אבהו סימני סריס ואילונית ובן שמונה אין עושין בהן מעשה עד שיהו בן עשרים שנה
ובן שמונה מי קא חיי
והתניא בן שמונה הרי הוא כאבן ואסור לטלטלו בשבת אבל אמו שוחה עליו ומניקתו מפני הסכנה
הכא במאי עסקינן בשלא גמרו סימניו
דתניא אי זה הוא בן שמונה כל שלא כלו חדשיו רבי אומר סימנין מוכיחין שערו וצפרניו שלא גמרו טעמא דלא גמרו הא גמרו
אמרינן האי בר ז' הוא ואישתהוי הוא דאישתהי
Rabbi Abahu said: The signs of a eunuch and an aylonit {the parallel - a woman not capable of procreation} and one who gestated for eight {months, and is thus not viable}, no action is done with respect to them {in terms of deciding that they are barren, or have reached majority, or are viable} until they are twenty years old.
And one who gestated for eight, does it live {such that it will reach twenty, or even less}? But we learnt {in a brayta}: One who gestated for eight is like a stone, and it is forbidden to move him on Shabbat, but rather his mother may bend over him and nurse him, because of the danger.
{Yevamot 80b}
With what are we dealing? Where his signs {of viability} did not complete. For they learnt {in a brayta}: Who is one who is eight months {in development} who did not finish his months? Rabbi said: His signs prove it, that his hair and nails are not finished.
The reason is that they are finished, but if they were finished, we say that this one was a seven-month fetus {which, like a nine-month fetus, is viable}, and his birth was just delayed.

No comments: