Thursday, July 05, 2007

Rif Yevamot 20a {Yevamot 64a continues; 64b} 10 Years Marriage Limit; Establishing Chazaka

20a

{Yevamot 64a continues}

ויוציא ויתן כתובה שמא לא זכה לבנות ממנה ואע"פ שאין ראייה לדבר זכר לדבר שנאמר מקץ עשר שנים לשבת אברם בארץ כנען ללמדך שאין ישיבת חו"ל עולה לו מן המנין
לפיכך היה הוא חולה או היא חולה או שניהן חבושין בבית האסורים אין עולה להן מן המנין
and so he divorces her and gives her {the money due to her from her} ketuba, for perhaps he was unworthy to have children from her.
And even though there is no proof to the matter, there is a hint to the matter, for it is stated {Bereishit 16:3}:
ג וַתִּקַּח שָׂרַי אֵשֶׁת-אַבְרָם, אֶת-הָגָר הַמִּצְרִית שִׁפְחָתָהּ, מִקֵּץ עֶשֶׂר שָׁנִים, לְשֶׁבֶת אַבְרָם בְּאֶרֶץ כְּנָעַן; וַתִּתֵּן אֹתָהּ לְאַבְרָם אִישָׁהּ, לוֹ לְאִשָּׁה. 3 And Sarai Abram's wife took Hagar the Egyptian, her handmaid, after Abram had dwelt ten years in the land of Canaan, and gave her to Abram her husband to be his wife.
to teach you that dwelling outside of Israel does not count to the amount of time.
Therefore if he was sick, or she was sick, or both of them were confined in prison, it does not count to the amount of time.

{Yevamot 64b}
אמר רב יהודה בריה דרב שמואל בר שילת משמיה דרב לא שנו אלא בדורות הראשונים ששנותיהם מרובות אבל דורות אחרונים ששנותיהן מועטות שתי שנים ומחצה כנגד ג' עיבורין
(אמר) רבא אמר רב נחמן שלש שנים כנגד שלש פקידות דאמר מר בראש השנה נפקדה שרה רחל וחנה
אמר רבא ליתנהו להני כללי מכדי מתניתין מאן תקן רבי והא ביומי רבי דאימעוט שני דכתיב ימי שנותינו בהם שבעים שנה וגו':
Rav Yehuda son of Rav Shmuel bar Shelat cited Rav: They only learned this regarding to previous generations, whose years {on earth} were many, but the later generations, whose years are few, two and a half years, corresponding to three periods of pregnanct.
Rava {our gemara: Rabba} cited Rav Nachman: Three years, corresponding to the three "remembrances," for Master said, "on Rosh HaShana, Sarah, Rachel and Chana were remembered {and then bore children}."

Rava {our gemara: Rabba} said: We do not hold by any of these general rules {reducing from ten years}. Let us see -- who established our Mishna? Rabbi! And already in the days of Rabbi, the years were reduced, for it is written {Tehillim 90:10}:
י יְמֵי-שְׁנוֹתֵינוּ בָהֶם שִׁבְעִים שָׁנָה, וְאִם בִּגְבוּרֹת שְׁמוֹנִים שָׁנָה--
וְרָהְבָּם, עָמָל וָאָוֶן:
כִּי-גָז חִישׁ, וַנָּעֻפָה.
10 The days of our years are threescore years and ten, or even by reason of strength fourscore years; {N}
yet is their pride but travail and vanity; {N}
for it is speedily gone, and we fly away.

גירשה מותרת לינשא לאחר ורשאי השני לשהות עמה עשר שנים
שני אין שלישי לא
מתניתין מני רבי היא דאמר בתרי זימני הוי חזקה
דתניא מלה ראשון ומת שני ומת שלישי לא תמול דברי רבי רבן שמעון בן גמליאל אומר שלישי תמול רביעי לא תמול
"If he divorced her, she is permitted to marry another. And the second husband is permitted to stay with her for ten years":
The second, yes, but a third, no. Who is {the opinion in} our Mishna? It is Rabbi, who said that we establish a chazaka {presumption} from two times. For they learnt {in a brayta}: If she circumcised her first child and he died, the second one and he died, the third she should not circumcise. These are the words of Rabbi. Rabban Shimon ben Gamliel says: The third she should circumcise, the fourth {if the third should die} she should not circumcise.

ואסיקנא נשואין ומלקיות כרבי וסתות ושור המועד כרשב"ג
נשואין כדאמרן
מלקיות כדתנן מי שלקה ושנה ב"ד מכניסים אותו לכיפה ומאכילים אותו שעורים עד שכרסו נבקעת
וסתות דתנן אין האשה קובעת לה וסת עד שתקבענה שלשה פעמים ואינה מטהרת מן הוסת עד שתעקר ממנה שלשה פעמים
שור המועד דתנן אי זה הוא שור המועד כל שהעידו בו שלשה פעמים
And we conclude that marriage and lashes are like Rabbi, while periods and and the ox whose owner has been warned are like Rabban Shimon ben Gamliel.
Marriage, as we have said.
Lashes, like they learn {in the Mishna}: If one has been lashed once and twice {on different occassions}, Bet Din brings him into the vaulted chamber and feed him barley until his stomach bursts.
Menstrual periods, for they have learnt {in a Mishna}: A woman only establishes
{Yevamot 65a}
for herself a regular expected time for her period once it has been regular three times, and is note pure {released} from this expected time for her period once it has varied for her three times.
The ox whose owner has been warned, for they learnt {in a Mishna}: What is the ox whose owner has been warned? Any ox which they warned about him three times.

ומסתברא דמילה כנשואין דבתרי זימני הויא חזקה דספק נפשות הוא וספק נפשות להקל
And it is logical that circumcision is like marriage, that the presumption is set with just two times, for it is a doubt in matters of danger to life, and in any doubt in matters of danger to life, we rule leniently.

No comments: