24b
{Yevamot 75b}
במתניתא תנא נאמר לא יבא פצוע דכא ונאמר לא יבא ממזר מה להלן בידי אדם אף כאן בידי אדם
אמר רבא פצוע בכולן דך בכולן
פצוע בכולן בין שנפצע הגיד בין שנפצעו ביצים בין שנפצעו חוטי ביצים
דך בכולן בין שנדך הגיד בין שנדכו ביצים בין שנדכו חוטי ביצים
כרות בכולן בין שנכרת הגיד בין שנכרתו גידי ביצים בין שנכרתו חוטי ביצים
זהו למעוטי מאי למעוטי קרום שעלה מחמת מכה בריאה [דאינו קרום]
אמר רבה בר רב הונא המטיל מים משני מקומות פסול
אמר רבא לית הלכתא לא כברא ולא כאבא
ברא הא דאמרן אבא מאי היא דאמר רב הונא נשים המסוללות זו בזו פסולות לכהונה ולא היא אפילו לר' אלעזר דאמר פנוי הבא על הפנויה שלא לשם אישות עשאה זונה הני מילי איש אבל אשה פריצותא בעלמא היא וכ"ש שאין הלכה כרבי אלעזר:
Rabba bar Rav Huna said: If one urinates from two places, he is unfit {on the same level as crushed stones, etc.}In a brayta it taught: It is stated {Devarim 23:2}:
and it is stated {next verse}:
ב לֹא-יָבֹא פְצוּעַ-דַּכָּא וּכְרוּת שָׁפְכָה, בִּקְהַל ה. {ס} | 2 He that is crushed or maimed in his privy parts shall not enter into the assembly of the LORD. {S} |
אמר רבא פצוע בכולן דך בכולן
פצוע בכולן בין שנפצע הגיד בין שנפצעו ביצים בין שנפצעו חוטי ביצים
דך בכולן בין שנדך הגיד בין שנדכו ביצים בין שנדכו חוטי ביצים
כרות בכולן בין שנכרת הגיד בין שנכרתו גידי ביצים בין שנכרתו חוטי ביצים
Rava said: Wounded applies to all {organs of procreation}, crushed applies to all {our gemara has the added phrase: and cut off applies to all}.
Wounded applies to all -- whether the membrum, the stones, or the spermatic cords or the stones were wounded.
Crushed applies to all -- whether the membrum, the stones, or the spermatic cords or the stones were crushed.
Cut off applies to all -- whether the membrum, the stones, or the spermatic cords or the stones were cut off.
{Yevamot 76a}
תנו רבנן ניקב פסול מפני שהוא שותת נסתם כשר מפני שהוא מוליד וזהו פסול שחוזר להכשרוWounded applies to all -- whether the membrum, the stones, or the spermatic cords or the stones were wounded.
Crushed applies to all -- whether the membrum, the stones, or the spermatic cords or the stones were crushed.
Cut off applies to all -- whether the membrum, the stones, or the spermatic cords or the stones were cut off.
{Yevamot 76a}
זהו למעוטי מאי למעוטי קרום שעלה מחמת מכה בריאה [דאינו קרום]
The Sages learnt {in a brayta}: If it {the duct of the semen} is punctured, he is invalid, for the flow is sluggish {and thus will not fertilize}. If it was {subsequently} closed up, he is valid, for he is able to procreate. And this is the one who is invalid who returns to his valid state.
"This is the one" -- to exclude what? To exclude a membrane formed the lungs after a wound, which is not a real membrane {since it may easily burst}.
"This is the one" -- to exclude what? To exclude a membrane formed the lungs after a wound, which is not a real membrane {since it may easily burst}.
אמר רבה בר רב הונא המטיל מים משני מקומות פסול
אמר רבא לית הלכתא לא כברא ולא כאבא
ברא הא דאמרן אבא מאי היא דאמר רב הונא נשים המסוללות זו בזו פסולות לכהונה ולא היא אפילו לר' אלעזר דאמר פנוי הבא על הפנויה שלא לשם אישות עשאה זונה הני מילי איש אבל אשה פריצותא בעלמא היא וכ"ש שאין הלכה כרבי אלעזר:
Rava said: The halacha is not like the son {Rabba} nor like the father {Rav Huna}. The son {Rabba}, this that we just stated. The father {Rav Huna}, what is it? For Rav Huna said: Women who practice lewdness one with another are unfit to marry a kohen. And it is not so, even according to Rabbi Eleazar, for he said: An unattached man who has intercourse with an unattached woman not for the sake of marriage, he makes her into a harlot. These words, however, are by a man, but a woman, it is merely obscenity. And especially because the halacha is not like Rabbi Eleazar.
{Yevamot 76b}
Mishna:
עמוני ומואבי אסורין ואיסורן איסור עולם אבל נקבותיהן מותרות מיד מצרי ואדומי אינן אסורין אלא עד שלשה דורות אחד זכרים ואחד נקבות
אמר ר' שמעון קל וחומר הדברים ומה אם במקום שאסר את הזכרים איסור עולם התיר את הנקבות מיד מקום שלא אסר את הזכרים אלא עד שלשה דורות אינו דין שנתיר את הנקבות מיד
אמרו לו אם הלכה נקבל ואם לדין יש תשובה
אמר להן לא כי אלא הלכה אני אומר:
אמר ר' שמעון קל וחומר הדברים ומה אם במקום שאסר את הזכרים איסור עולם התיר את הנקבות מיד מקום שלא אסר את הזכרים אלא עד שלשה דורות אינו דין שנתיר את הנקבות מיד
אמרו לו אם הלכה נקבל ואם לדין יש תשובה
אמר להן לא כי אלא הלכה אני אומר:
An Ammonite and a Moabite are forbidden and their prohibition is an eternal prohibition. But their woman are permitted immediately. An Egyptian and Edomite are only forbidden until three generations, whether males or females.
Rabbi Shimon said: The matter is one of kal vachomer {an inference a minori ad majus}. If it is so that where the males are forbidden as an eternal prohibition, the females are permitted immediately, where the males are only forbidden until three generations, should we not also permit the females immediately?
They said to him: If this is halacha {a tradition from his teachers}, we shall accept it. But if it is an inference, we have a rebuttal.
He said to him: No, it is a halacha that I am stating.
{Yevamot 78b}
ממזרים ונתינין אסורין איסור עולם אחד זכרים ואחד נקבות: Rabbi Shimon said: The matter is one of kal vachomer {an inference a minori ad majus}. If it is so that where the males are forbidden as an eternal prohibition, the females are permitted immediately, where the males are only forbidden until three generations, should we not also permit the females immediately?
They said to him: If this is halacha {a tradition from his teachers}, we shall accept it. But if it is an inference, we have a rebuttal.
He said to him: No, it is a halacha that I am stating.
{Yevamot 78b}
Bastards and Netinim {Gibeonite converts} are forbidden as an eternal prohibition, both males and females.
No comments:
Post a Comment