Tuesday, January 22, 2008

Rif Nedarim 11a {31a - 33a}

11a

{Nedarim 31a continues}

שאני נהנה לישראל כו'
אמר שמואל הלוקח כלי מבית האומן לבקרו ונאנס בידו חייב אלמא קסבר הנאת לוקח היא.
"That I do not benefit from an Israelite":
Shmuel said: If one takes a vessel from the house of an artisan to inspect it, and it is accidentally damaged while in his possession, he is obligated.
Thus, he holds that the benefit is on the side of the buyer.

תנן שאני נהנה לישראל מוכר בפחות
אבל שוה בשוה לא ואי הנאת לוקח הוא אפילו שוה בשוה נמי.
מתני' בזבינא דרמי על אפיה אימא רישא לוקח ביותר אי בזבינא דרמי על אפיה אפילו רישא נמי
ועוד אימא סיפא שישראל נהנין לי לוקח בפחות ומוכר ביותר ואי בזבינא דרמי על אפיה אפילו שוה בשוה נמי
סיפא בזבינא חריפא אי בזבינא חריפא לוקח בפחות אפילו שוה בשוה נמי
מתני' בזבינא מציעתא ודשמואל בזבינא חריפא

They learnt {in a Mishna}: "That I benefit from an Israelite, he sells for less."
But for equal value, no.
But if the benefit is to the buyer, then even for equal value as well {he should be able to sell}!
Our Mishna is by an unsellable object. But the resha says that he purchases for more, and if it were an unsellable object, even in the resha as well. And furthermore, the sefa says " 'that Israelites benefit from me,' he purchases for less and sells for more," and if it were by an unsellable object, even for equal value as well!
The sefa is for merchandise in high demand.
If by merchandise in high demand, it states that he buys for less {but why}? Even for equal value as well.
{Nedarim 31b}
{Rather} The Mishna is by average merchandise, and Shmuel {which implies that the benefit is to the buyer} is by merchandise in high demand.

תניא כותיה דשמואל הלוקח כלים מן התגר לשלחו לבית חמיו ואמר לו אם מקבלין אותן ממני אני נותן לך דמיהן ואם לאו אני נותן לך לפי טובת הנאה שבהם ונאנס בהליכה חייב בחזרה פטור מפני שהוא כנושא שכר:
There is a brayta in accordance with Shmuel: One who purchased vessels from the tradesman to send them to his father-in-law's house, and he said to him, "if they accept them from me, I will give you their price, and if not I will give you according to the goodwill benefit {from the father-in-law knowing that he was willing to give them as a gift}" and they are accidentally ruined in transit there, he is liable; on their way back, he is exempt, for he is like a paid trustee {since he is paying for the tovat hanaah and returning it}.

ההוא ספסירא דשקל חמרא לזבוניה ולא אזדבין בהדי דהדר אתניס חמרא וחייבהו רב נחמן לשלומי
איתיביה רבא בחזרה פטור
א"ל חזרה דספסירא הליכה היא דאי משכח לזבוני אבבא דביתיה מזבין ליה:
There was a middleman who took a donkey to sell, and he could not sell it. When he was returning, the donkey had an accident, and Rav Nachman obligated him to pay.
Rava objected: on the way back, he is exempt.
He said to him: The returning of a middleman is the same as the travel towards, for if he finds to sell it by the gate of his house, he will sell it.

קונם שאני נהנה לערלים כו':
תניא ר' יהושע בן קרחה אומר גדולה מילה שלא נתלה למשה בשעה שנתעצל
א"ל ר' יוסי ח"ו שנתעצל ומפני מה נענש מפני שנתעסק במלון תחלה

"Konam that I benefit from uncircumcised people":
They learnt {in a brayta}: Rabbi Yehoshua ben Korcha said: Great is circumcision, for it was not suspended for Moshe when he was apathetic.
Rabbi Yossi said to him: Chas veshalom that he was apathetic! And for what was he punished?
{Nedarim 32a}
Because he dealt first with the inn.

{Nedarim 32b}
אמר רמי בר חמא מאי דכתיב עיר קטנה ואנשים בה מעט
עיר קטנה זה הגוף
ואנשים בה מעט אלו האברים
ובא אליה מלך גדול וסבב אותה זה יצה"ר
ובנה עליה מצודים וחרמים אלו העונות
ומצא בה איש מסכן זה יצ"ט
ומלט הוא את העיר בחכמתו זו תשובה ומעשים טובים
ואדם לא זכר את האיש המסכן ההוא דבשעת יצר הרע לית דמדכר ליצ"ט
החכמה תעוז לחכם (זה יצ"ט מעשרה שליטים) אלו תשובה ומע"ט
יותר מעשרה שליטים שהם שני עינים ב' אזנים וב' ידים ב' רגלים וראש הגויה והפה
Rami bar Chama {our gemara: bar Abba} said: What is meant by what is written {Kohelet 9:14f}:
יד עִיר קְטַנָּה, וַאֲנָשִׁים בָּהּ מְעָט; וּבָא-אֵלֶיהָ מֶלֶךְ גָּדוֹל, וְסָבַב אֹתָהּ, וּבָנָה עָלֶיהָ, מְצוֹדִים גְּדֹלִים. 14 there was a little city, and few men within it; and there came a great king against it, and besieged it, and built great bulwarks against it;
טו וּמָצָא בָהּ, אִישׁ מִסְכֵּן חָכָם, וּמִלַּט-הוּא אֶת-הָעִיר, בְּחָכְמָתוֹ; וְאָדָם לֹא זָכַר, אֶת-הָאִישׁ הַמִּסְכֵּן הַהוּא. 15 now there was found in it a man poor and wise, and he by his wisdom delivered the city; yet no man remembered that same poor man.
עִיר קְטַנָּה -- this is the body.
וַאֲנָשִׁים בָּהּ מְעָט -- these are the limbs.
וּבָא-אֵלֶיהָ מֶלֶךְ גָּדוֹל, וְסָבַב אֹתָהּ -- this is the evil inclination.
וּבָנָה עָלֶיהָ, מְצוֹדִים גְּדֹלִים -- these are the transgressions.
וּמָצָא בָהּ, אִישׁ מִסְכֵּן -- this is the good inclination.
וּמִלַּט-הוּא אֶת-הָעִיר, בְּחָכְמָתוֹ -- this is repentance and good deeds.
וְאָדָם לֹא זָכַר, אֶת-הָאִישׁ הַמִּסְכֵּן הַהוּא -- that at the time of the evil inclination, there is none who recalls the good inclination.

{Kohelet 7:19}
יט הַחָכְמָה, תָּעֹז לֶחָכָם--מֵעֲשָׂרָה, שַׁלִּיטִים, אֲשֶׁר הָיוּ, בָּעִיר. 19 Wisdom is a stronghold to the wise man more than ten rulers that are in a city.

הַחָכְמָה, תָּעֹז לֶחָכָם -- (this is the good inclination.
מֵעֲשָׂרָה שַׁלִּיטִים--) this is repentance and good deeds.
More than ten rulers {מעשרה שליטים} who are the two eyes, two ears, two hands, two legs, the head, the membrum, and the mouth.

הדרן עלך ארבעה נדרים
END PEREK THREE

BEGIN PEREK FOUR

Mishna:
אין בין המודר הנאה מחבירו למודר הימנו מאכל אלא דריסת הרגל וכלים שאין עושים בו אוכל נפש

המודר מאכל מחבירו לא ישאילנו נפה וכברה וריחים ותנור אבל משאיל לו חלוק וטלית ונזמים וטבעות

וכל דבר שאין עושין בו אוכל נפש מקום שמשכירין כיוצא בו אסור
THE ONLY DIFFERENCE BETWEEN ONE WHO IS UNDER A VOW NOT TO BENEFIT AUGHT FROM HIS NEIGHBOUR, AND ONE WHO IS FORBIDDEN TO EAT OF HIS FOOD, IS IN RESPECT OF WALKING [OVER HIS PROPERTY] AND [THE USE OF] UTENSILS NOT EMPLOYED IN THE PREPARATION OF FOOD.

IF A MAN IS UNDER A VOW [NOT TO EAT] OF HIS NEIGHBOR'S FOOD, THE LATTER MAY NOT LEND HIM A SIFTER, SIEVE, MILL-STONE OR OVEN, BUT HE MAY LEND HIM A SHIRT, RING, CLOAK, AND EARRINGS.

{Nedarim 33a}
AND WHATEVER IS NOT EMPLOYED IN THE PREPARATION OF FOOD, WHERE SUCH ARE HIRED OUT, IT IS FORBIDDEN.

Gemara:
מאן תנא א"ר אדא בר אהבה ר"א היא דתניא ר"א אומר אפי' ויתור אסור במודר הנאה:
Who is the Tanna {of the Mishna}?
Rav Adda bar Ahava said: It is Rabbi Eliezer.
For they learnt {in a brayta}: Even the extra {given to a customer} is forbidden to him who is under a vow not to benefit.

המודר הנאה מחבירו לא ישאילנו כו'
והא ממאכל נדר
אמר רבא באומר הנאה המביאה לידי מאכל עלי
אמר רב פפא שק להביא בו פירות וחמור להביא עליו פירות הנאה המביאה לידי מאכל היא
בעי ר"פ סוס לרכוב עליו וטבעת ליראות בו מהו מפסק ומיזל בארעיה מהו ובעיין לא אפשיטא:
"If one vowed off benefit {actually, our Mishna, and our gemara's citation, have maachal rather than hanaah} from his friend, he may not lend him...":
{Nedarim 33a}
But he vowed from food!
Rava said: Where he said, "benefit leading to the enjoyment of food, upon me."

Rav Pappa said: A sack for bringing fruit therein, a donkey for bringing upon it fruit, is benefit which leads to food.

Rav Pappa asked: A horse to ride upon and a ring to be seen in {at a banquet}, what is the law? Coming and going over his land {to go to a banquet}, what is the law?
And these are questions which are not resolved.
מקום שמשכירין כו'.
מכלל דרישא אפילו במקום שאין משכירין ורבי אליעזר היא
"WHERE SUCH ARE HIRED OUT...":
We may thus derive that the resha is even in a place where they are not hired out, and it is Rabbi Eliezer.

No comments: