Wednesday, December 12, 2007

Rif Ketubot 59b {Ketubot 100b - 101a}

59b

{Ketubot 100b}
Gemara:

ירושלמי ויתומה אין לה כתובה
תפתר ביתומה שמיאנה כשם שקנסו בה שאין לה כתובה כך קנסו בו שאם קידשה בליטרא דדהבא מאבד הכל:
Yerushalmi:
And an orphaness does not have a ketuba? Explain it as an orphaness who refused. Just as we fined her that she does not receive a ketuba, so do we fine him, that if he betrothed her with a gold litra, he lost all of it.

Bavli:
אמר שמואל ל"ש אלא מנה מאתים אבל תוספת יש להן
תניא נמי הכי נשים שאמרו חכמים אין להן כתובה כגון הממאנת והשניה והאילונית אין להן מנה ומאתים אבל תוספת יש להן ונשים שאמרו חכמים יוצאות שלא בכתובה כגון עוברת על דת וחברותיה אין להן תוספת וכ"ש מנה מאתים והיוצאה משום שם רע נוטלת מה שבפניה ויוצאת
Shmuel said: They one taught is regarding 100 and 200, but the addition, they do get.
A brayta also says so: The women about whom the Sages said that they do not get their ketuba, such as the girl who refuses, the secondarily prohibited relative, and the aylonit {who never develops the physical signs of maturity}, they do not get their ketuba, but the addition, they do get. And the women about whom the Sages said that they go out without their ketuba, such as a woman who violates religious law and her fellows, they do not get the addition, and certainly not 100 and 200. And the woman who goes out {of marriage} because of a bad name takes what is before her and goes out.

מסייע ליה לרב הונא דאמר רב הונא זינתה לא הפסידה בלאותיה קיימין
פירוש בלאותיה הן בלאות נכסים הנכנסין והיוצאין עמה בין נכסי מלוג בין נכסי צאן ברזל
רב תני קטנה יוצאה בגט אין לה כתובה וכ"ש ממאנת
ושמואל תני ממאנת אין לה כתובה יוצאה בגט יש לה כתובה
וקי"ל כשמואל
This supports Rav Huna. For Rav Huna said: If she played the harlot, she does not lose her extant worn-out items.
To explain: Her worn out items are the worn out assets which go in and go out {of marriage} with her, whether assets which are melog or assets which are iron sheep.

Rav taught: A minor girl who goes out {of marriage} with a get does not receive a ketuba, and all the more so one who performs refusal.
And Shmuel taught: The one who refuses does not receive a ketuba, but the one who goes out with a get does receive a ketuba.
And we establish like Shmuel.

ואזדא שמואל לטעמיה
דאמר שמואל ממאנת אין לה כתובה יוצאה בגט יש לה כתובה
ממאנת לא פסלה מן האחים ולא פסלה מן הכהונה יוצאה בגט פסלה מן האחין ופסלה מן הכהונה
ממאנת אינה צריכה להמתין ג' חדשים יוצאה בגט צריכה להמתין שלשה חדשים
And Shmuel is consistent in his opinion, for Shmuel said: A girl who refuses does not receive a ketuba, while one who goes out with a get does receive a ketuba. A girl who refuses is not invalidated from {marrying} the brothers and is not invalidated from {marrying someone from} the priesthood, but one who goes out with a get is invalidated from the brothers and invalidated from the priesthood. A girl who refuses does not need to wait 3 months {before remarrying}, but
{Ketubot 101a}
one who goes out with a get needs to wait three months.

מאי קמ"ל תנינא הממאנת באיש הוא מותר בקרובותיה והיא מותרת בקרוביו ולא פסלה מן הכהונה נתן לה גט הוא אסור בקרובותיה והיא אסורה בקרוביו ופסלה מן הכהונה

צריכה להמתין ג' חדשים אצטריכא ליה דלא תנן:
What exactly does this tell us? We have learnt this {in a Tannaitic source}! If a girl performs refusal on a man, he is permitted to her relatives and she is permitted to his relatives; and she is not invalidated from the priesthood. If {instead} he gave her a get, he is forbidden to her relatives and she is permitted to his relatives; and she is invalidated from the priesthood.

It is necessary -- for the fact of waiting 3 months it is necessary, for it is not taught {in the Tannaitic source}.

ולא פירות:
ירושלמי שאינה יכולה להוציא ממנו פירות שאכל:
"Nor fruits":
Yerushalmi: That she is not able to extract from him the fruits that he ate.

ולא מזונות:
גרסינן בפ' שני דייני גזירות
כיצד אמרו ממאנת אין לה מזונות אי אתה יכול לומר ביושבת תחת בעלה שהרי בעלה חייב במזונותיה אלא כגון שהלך בעלה למדינת הים ולותה ואכלה ועמדה ומיאנה:
"Nor maintenance":
We learn in perek shnei dayyanei gezeirot:
How did they say that a girl who refuses does not receive maintenance? You are not able to say that this is while she still dwells with her husband, for then her husband is obligated in her maintenance. Rather, such as where her husband went to an overseas country, and she borrowed money and ate, and then arose and refused.

ולא בלאות:
אמר ליה רב הונא בר חייא לרב כהנא אמרת לן משמיה דשמואל לא שנו אלא נכסי מלוג אבל נכסי צאן ברזל [אית לה] ואוקימנא לה אשניה וקנסו רבנן לדידה בדידיה ולדידיה בדידה לדידה בדידיה שאין לה כתובה ולדידיה בדידה שמשלם לה נכסי צאן ברזל
"Nor worn out items":
Rav Huna bar Chiyya said to Rav Kahana: You have told us in the name of Shmuel that they only learned this about assets which are melog, but assets which are iron sheep [she does have]. And we establish it as referring to a secondarily prohibited relative, and the Sages penalized hers in his and his in hers -- hers in his, that she does not get a ketuba, and his in hers, that he pays her the assets which are iron sheep.

No comments: