Thursday, January 25, 2007

Rif Taanit 6b {Taanit 15b; 17b; Rosh haShana 18b; Rosh haShana 19b}

6b

{Taanit 15b, Mishna, continues}

מעשה בימי רבי חלפתא ורבי חנינא בן תרדיון שעבר אחד לפני התיבה וגמר את כל הברכה ולא ענו אחריו אמן
תקעו הכהנים תקעו
ואמר מי שענה את אברהם הוא יענה אתכם וישמע בקול צעקתכם
הריעו בני אהרן הריעו
מי שענה את אבותינו בים סוף וכו' וכן בכל ברכה וברכה
וכשבא דבר זה אצל חכמים אמרו לא היו נוהגין כן אלא בשערי המזרח ובהר הבית:

There was an incident in the days of Rabbi Chalafta and Rabbi Chanina ben Teradion that someone went before the lectern {as the shilach tzibbur} and he finished each blessing, and they did not answer after it Amen {Rashi: but rather Baruch Shem Kevod Malchuto LeOlam vaEd; Ran has the girsa that they did answer after each an Amen}.
{Said the sexton, the chazzan hakenesset} "Sound{tik`u}, Kohanim, sound."
And he {the shliach tzibbur then} said, "He who answered Avraham should answer you, and hearken to the sound of your cries.
{The sexton:} "Sound an alarm {hari'u} Kohanim, sound an alarm."
{The shliach tzibbur:} "He who answered our ancestors on the Reed Sea, etc." and so for each and every blessing.
And when this matter came before the Sages, they said, "they only conducted themselves so in the eastern gates and on the Temple Mount."

ג' תעניות ראשונות אנשי משמר מתענין ולא משלימין אנשי בית אב לא היו מתענין
שניות אנשי משמר מתענין ומשלימין אנשי בית אב מתענין ולא משלימין
ז' אחרונות אלו ואלו מתענין ומשלימין דברי ר' יהושע

וחכמים אומרים שלש ראשונות אלו ואלו לא היו מתענין
שלש שניות אנשי משמר מתענין ולא משלימין אנשי בית אב לא היו מתענין
שבע אחרונות אנשי משמר מתענין ומשלימין אנשי בית אב מתענין ולא משלימין

On the first three fasts, the men {kohanim} of the watch {mishmar, whose week it was} fast but do not complete, while the men of the Bet Av {who worked that day} do not fast. The second set, the men of the watch fast and complete while the men of the Bet Av fast and do not complete. The seven final ones, both these and these fast and complete. These are the words of Rabbi Yehoshua.

And the Sages say: The first three, these and these do not fast. The second set of three, the men of the watch fast but do not complete and the men of the Bet Av do not fast. The final seven, the men of the watch fast and complete and the men of the Bet Av fast and do not complete.

אנשי משמר מותרין לשתות יין בלילות אבל לא בימים אנשי בית אב לא ביום ולא בלילה
אנשי משמר ואנשי מעמד אסורין לספר ולכבס ובחמישי מותרין מפני כבוד השבת
The men of the watch are permitted to drink wine during the nights but not during the day. The men of the Bet Av, not during the day nor during the night.
The men of the watch and the men of the assembly {Israelite representatives of the community} are forbidden to cut their hair and watch their clothing. And on Thursday they are permitted because of honor of Shabbat.

כל הכתוב במגילת תענית דלא למספד בהון לפניו אסור ולאחריו מותר רבי יוסי אומר בין לפניו בין לאחריו אסור
דלא להתענאה לפניו ולאחריו מותר:
Everything about which is written in Megillat Taanit that they should not deliver eulogies thereupon, it is forbidden {the day} before it, and after it is permitted. Rabbi Yossi says: Whether before or after, it is forbidden.
Not to fast thereon, beforehand and afterwards it is permitted.
{And here Rabbi Yossi's opinion is omitted.}

{Taanit 17b}
Gemara:
כל הכתוב במגילת תענית דלא למספד וכו'
תניא הימים האלו הכתובים במגילת תענית הם ולפניהן ולאחריהן אסורין
שבתות וימים טובים הן אסורין לפניהם ולאחריהן מותרין
ומה הפרש בין זה לזה הללו דברי תורה ואין צריכין חיזוק והללו דברי סופרים וצריכין חיזוק
והאידנא בטלה מגילת תענית כדגרסינן במסכת ראש השנה בפירקא קמא
איתמר רב ור' חנינא אמרי בטלה מגילת תענית
ר' יוחנן ור' יהושע בן לוי אמרי לא בטלה
והלכתא בטלה והלכתא לא בטלה
קשיא הלכתא אהלכתא
לא קשיא
כאן בחנוכה ופורים כאן בשאר יומי:
"Everything about which is written in Megillat Taanit that they should not deliver eulogies...":
They learnt {in a brayta}: These days written in Megillat Taanit, they and before them and after them are forbidden. Shabbat and Yom Tov, they themselves are forbidden {to fast, etc.} but before them and after them are permitted. And what is the distiction between this and that? These {Shabbat and Yom Tov} are Torah law and do not require strengthening, while those are Rabbinic and require strengthening. And nowadays, Megillat Taanit has been nullified, as we learnt in the first perek of masechet Rosh haShana
{Rosh haShana 18b}:
It was stated {by Amoraim}: Rav and Rabbi Chanina say that Megillat Taanit has been nullified. Rabbi Yochanan and Rabbi Yehoshua ben Levi say that it has not been nullified.
{Rosh haShana 19b}
And the halacha is that it has been nullified. And the halacha is that it has not been nullified.
There is an apparent contradiction between one final halachic statement and another final halachic statement! There is no contradiction. This {where it has not been nullified} refers to Chanukka and Purim, and that refers to the other days {in Megillat Taanit}.

No comments: