4a
הגיע ראש חדש כסליו ולא ירדו גשמים בית דין גוזרין שלש תעניות על הצבור
אוכלין ושותין משחשכה ומותרין במלאכה וברחיצה ובסיכה ובנעילת הסנדל ובתשמיש המיטה
עברו אלו ולא נענו ב"ד גוזרין שלש תעניות אחרות על הצבור
אוכלין ושותין מבעוד יום ואסורין במלאכה וברחיצה ובסיכה ובנעילת הסנדל ובתשמיש המטה ונועלין את המרחצאות:
{Taanit 10a}
Mishna:
If Rosh Chodesh Kislev arrived and rains have not fallen, Bet Din decree three fasts on the community. They eat and drink when it is dark, and they are permitted to perform labor, washing, anointing, wearing of sandals and marital relations.
{Taanit 12b}
If these {fasts} passed and they were not answered, Bet Din decree three other fasts on the community. They eat and drink while it is yet day, and they are forbidden in labor, washing, anointing, wearing sandals, and marital relations, and they shut the bathhouses.
Gemara:
היכי עבדי אמר אביי מצפרא לפלגא דיומא מעיינינן במילי דמתא
מפלגא דיומא לפניא ריבעא דיומא קרינן ומפטרינן וריבעא דיומא מצלינן ובעו רחמי
דכתיב ויקראו בספר תורת ה' אלהיהם רביעית היום ורביעית (היום) מתוודים ומשתחוים לה' אלהיהם:
How should one act?
Abaye said: From morning to midday, they introspect on the conduct of the city. From midday for another quarter of the day, they read the Torah and Haftarah, and a quarter of the day they pray and request mercy, for it is written {Nechemiah 9:3}:
{Taanit 14a}
תאנא עוברות ומניקות אינן מתענות לא בראשונות ולא באחרונות אבל מתענות באמצעיות:
They taught: Pregnant women and nursing mothers do not fast, not in the first ones and not in the last ones, but they fast in the middle ones.
{Taanit 13a}
תנו רבנן כשאמרו אסור ברחיצה לא אמרו אלא כל גופו אבל פניו ידיו ורגליו מותר
וכשאמרו אסור במלאכה לא אמרו אלא ביום אבל בלילה מותר
וכשאמרו אסור בנעילת הסנדל לא אמרו אלא בעיר אבל בדרך מותר
כיצד יצא לדרך נועל הגיע לעיר חולץ
The Sages learnt {in a brayta}: When they said it is forbidden to wash, the only intended his entire body, but his face, hands and feet are permitted.
And when they said it is forbidden to labor, they only meant during the day, but at night it is permitted.
And when they said it is forbidden to wear sandals, they only intended in the city, but on the road it is permitted.
How so? When he leaves on the road, he dons his sandals. When he reaches the city he removes them.
ירושלמי אבל ומנודה שהיו מהלכין בדרך מותרין בנעילת הסנדל וכשיבואו לעיר חולצין וכן בט' באב וכן בתענית צבור:
Yerushalmi:
A mourner and one under the ban who are traveling on the road are permitted to wear sandals, and when they reach the city they remove them. And so too on Tisha Be`Av and so too on a public fast day.
{Taanit 13a}
אמר רפרם בר פפא אמר רב חסדא כל שהוא משום אבל כגון תשעה באב אסור בין בחמין בין בצונן וכל שהוא משום תענוג כגון תענית צבור בחמין אסור בצונן מותר
והלכתא אבל אסור בין בחמין בין בצונן ופניו ידיו ורגליו וחמין אסור בצונן מותר ולסוך אפילו כל שהוא אסור ואם להעביר את הזוהמא מותר:
Rafram bar Pappa cited Rav Chisda: Anything which is because of mourning, such as Tisha beAv is forbidden, whether {washing} with hot or cold water, and anything which is because of {refraining from} enjoyment, with hot water is forbidden and with cold is permitted.
{Taanit 13b}
And the halacha is that a mourner is forbidden whether with hot water or cold, and {washing} his face, hands and feet is prohibited; and with cold it is permitted. And to anoint, even a tiny amount is forbidden. And if it is to remove the sweat, it is permitted.
{Taanit 12b}
Mishna:
עברו אלו ולא נענו בית דין גוזרין עוד שבע שהן י"ג תעניות על הצבור
ומה אלו יתירות על הראשונות
שבאלו מתריעין ונועלין את החנויו' בב' מטין עם חשיכה ובה' מותרין מפני כבוד השבת:
If these {fasts} passed and they were not answered, Bet Din decree an additional 7 {fasts}, which are {thus in total} 13 fasts on the community.
And how are these greater in degree than the first ones?
That in these the blow, and they shut the shops. On Monday, they would be partially opened towards dark, and on Thursday they entirely open {/remove it} {all day} because of honor of Shabbat {for which people had to shop}.
No comments:
Post a Comment