Wednesday, January 10, 2007

Rif Taanit 1a {Taanit 2a; 3b}



HIDE/SHOW IMAGE

{Taanit 2a}
Mishna:

מאימתי מזכירין גבורות גשמים
רבי אליעזר אומר מיו"ט הראשון של חג
רבי יהושע אומר מיו"ט האחרון
אמר לו רבי יהושע הואיל ואין הגשמים סימן ברכה בחג למה הוא מזכיר
אמר לו ר' אליעזר אף הוא אינו אומר אלא משיב הרוח ומוריד הגשם בעונתו
אמר לו א"כ לעולם יהא מזכיר
From when {in the year} do they mention the strengths {of Hashem} of rains?
{That is, the second beracha of Shemoneh Esrei is Ata Gibor, and lists various powers of Hashem, and one of them is "Who causes the wind to blow and the rain to descend." From what time in the year do they start saying this?}
Rabbi Eliezer says: From the first day of Yom Tov of Succot.
Rabbi Yehoshua says: From the last day of Yom Tov of Succot.
Rabbi Yehoshua said to him: Since rains are not a sign of blessing on Succot, why should he make mention?
Rabbi Eliezer said to him: Even he is only saying Who Causes wind to blow and rain to descend in its time.
{there are two ways to parse the above, with "in its time" as part of the quote or not -- and note that this girsa matches the Yerushalmi, but our Mishna in Bavli has אמר לו ר' אליעזר לא אמרתי לשאול אלא להזכיר משיב הרוח ומוריד הגשם בעונתו. We will not delve into this issue here, except to note that the standard understanding is that "in its time" is not part of what the man says.}
He said to him: If so, he should always mention!

Gemara:
תנא בטל וברוחות לא חייבו חכמים להזכיר ואם בא להזכיר מזכיר
מאי טעמא אמר ר' חנינא לפי שאין נעצרין
אמר ר' חנינא בימות החמה אמר משיב הרוח אין מחזירין אותו אמר מוריד הגשם מחזירין אותו ;בימות הגשמים לא אמר משיב הרוח אין מחזירין אותו לא אמר מוריד הגשם מחזירין אותו
ולא עוד אלא אפילו אמר מעביר הרוח ומפריח הטל אין מחזירין אותו

A tanna taught: Regarding dew and wind, the Sages did not require him to mention, and if he comes to mention, he mentions.
What is the reason {there is no requirement}? Rabbi Chanina said: Because they are not held back.

{Taanit 3b}
Rabbi Chanina said: In the sunny season, if he said "who causes wind to blow" they do not cause him to repeat, but if he said "who causes rain to descend," they cause him to repeat; in the rainy season, if he did not say "who causes wind to blow," they do not cause him to repeat, but if he did not say "who causes rain to descend," they cause him to repeat.
And not only that but even if he said "who causes wind to cease and dew to vanish" they do not cause him to repeat.

ירושלמי רבי זעירא בשם רבי חנינא היה עומד בגשם והזכיר של טל אין מחזירין אותו בטל והזכיר של גשם מחזירין אותו והתניא בטל וברוחות לא חייבו חכמים להזכיר אם בא להזכיר מזכיר
Yerushalmi: Rabbi Ze'eira citing Rabbi Chanina: If he was standing at a time when he should mention rain and mentioned dew, they do not cause him to return; At a time of dew and he mentioned rain, they cause him to return.
But we learnt {in a brayta}: Regarding dew and wind, the Sages did not require him to mention, and if he comes to mention, he mentions!

No comments: